Gå til innhold

Bør koranbrenning bli forbudt ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Bumoa skrev (12 minutter siden):

Enig i at de ikke skal stanse han. Men politiet kan gi et vennlig råd om å ikke gjøre det, da det kan oppstå bråk. Og når han har fått en på trynet og ringer politiet, så skal de komme å hjelpe han som alle andre borgere her til lands..

Jepp. Politiet skal selvfølgelig slå ned på voldsbruk og ikke ytringer.

Politiet kjørte lenge en vei der de trodde de hadde rett til å kreve søknad for å demonstrere, men dette er nå heldigvis ryddet opp i. Nå holder det å varsle, også må de selv ta vurderingen på hvordan de løser det sikkerhetsmessige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A new man skrev (7 minutter siden):

Nei og atter nei. Ingen skal få seg en på trynet for å bruke ytringsfriheten sin. Bruk av ytringsfriheten skal beskyttes. Politiet har en soleklar plikt, heldigvis, til å beskytte folk og forhindre straffbare handlinger. 

Denne voldsfantasien din er jo bare for at folk ikke skal kunne  bruke ytringsfriheten sin i fremtiden i frykt for at de igjen skal bli utsatt for vold. 
Dette er «voldsmannens veto»: Skal de som har størst kapasitet og vilje til å bruke ulovlig vold, få bestemme grensene for våre mest grunnleggende demokratiske friheter? 

Nei og atter nei!

Riset bak speilet for den homofile som bruker vold i mitt eksempel er jo at hen blir arrestert. Eller den som angriper den som brenner Koranen. Jeg sier jo ikke at voldsbruk er greit. Jeg sier bare at en trenger ikke provosere så mye at det blir vold ut av det. Folk må respektere at folk har forskjellige meninger, og det må være lov å si imot på en ryddig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumoa skrev (21 minutter siden):

Riset bak speilet for den homofile som bruker vold i mitt eksempel er jo at hen blir arrestert. Eller den som angriper den som brenner Koranen. Jeg sier jo ikke at voldsbruk er greit. Jeg sier bare at en trenger ikke provosere så mye at det blir vold ut av det. Folk må respektere at folk har forskjellige meninger, og det må være lov å si imot på en ryddig måte

Fint hvis du virkelig mener at vold ikke er greit. Når du skriver «at en trenger ikke provosere så mye at det blir vold ut av det.» så begynner jeg å tvile.

Det blir ikke plutselig vold ut av det?
Noen blir sinte og tyr til vold. Det at noen brenner Koranen er ikke et frikort for å begå vold.

Dette er jo det samme om igjen. Man skal ikke ytre seg fordi noen blir provosert? Og kan bli utsatt for vold. Trusler er ikke respekt. 

I diktaturstater møtes ofte ytringer med vold, vi lever heldigvis i et sekulært velfungerende demokrati med ytringsfrihet. Folk kan si hva de vil på den måten de vil. 

Jeg respekterer at du er uenig med meg her. Utover det? Quid pro quo. 

Endret av A new man
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
Bumoa skrev (2 timer siden):

Det hadde vært veldig enkelt for politiet å avverge at de blir skadet når koranbrennerene formidler at de skal brenne Koranen på forhånd, hadde koranbrennerene hatt litt vett i hodet. Politiet kan enkelt råde dem til å ikke gjøre det, for de vil mest sannsynlig bli bråk. Så kan de velge selv, og ta konsekvensen. Jeg vil ikke være med å betale på denne hjerneløse oppførselen.

Hvis folk slutter å bry seg om koranen blir brent så blir det heller ikke bråk. 

Da vil nok mye av Koranen brenningen også opphøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bumoa said:

Synes du politiet skal følge etter og beskytte en heterofil mann som går inn på en bar for homofile der han på forhånd sier han skal hetse homofile? Finnes nok gråsoner her han kan holde seg under uten at det blir ulovlig hets

Det ville være forbudt, akkurat som det er forbudt å trakasere en muslim fordi personen er muslimer. Å brenne ei bok som ble skrevet for 1000 år siden er derimot ikke personhets som rammes av loven mot diskriminering.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I muslimske land er jo nettopp det å brenne det de vil kritisere en vanlig ting; de brenner jo f.ex flagg i gatene rett som det er. Folk som ønskes død og fordervelse over lager man dukker av og brenner osv osv.

så Så lenge muslimer står fritt til å brenne det norske flagget i sine egne land, må de jo forstå at koraner også skal kunne brennes i ytringsfrihetens navn.

Om det er en god måte å ytre seg på? Nei det er en helt annen debatt……

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for ytringsfrihet.

Det som plager meg er at de som brenner koranen setter helt uskyldige menneskers liv i fare, terroristene skiller ikke mellom de som brenner koranen og ikke når de kapper hodene av folk i Allah's navn.. 

Snart så blir vel Sverige gjennomsyret av terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (På 11.8.2023 den 4.54):

I muslimske land er jo nettopp det å brenne det de vil kritisere en vanlig ting; de brenner jo f.ex flagg i gatene rett som det er. Folk som ønskes død og fordervelse over lager man dukker av og brenner osv osv.

lenge muslimer står fritt til å brenne det norske flagget i sine egne land, må de jo forstå at koraner også skal kunne brennes i ytringsfrihetens navn.

Om det er en god måte å ytre seg på? Nei det er en helt annen debatt……

Scenario:  Iraker brenner et Norsk flagg i Irak. En heilnorsk Vigrid ser det på youtube, blir sur og tenner på en koran på rådhusplassen i Setesdal. Muslimsk far i Setesdal som ikke har noe med han i Irak å gjøre trekker sin 7 år gamle datter vekk, og hun blir skremt og begynner å gråte. Er det rett og rimelig at hun utsettes for ubehag fordi en annen fyr i utlandet er helt dust? Og det er ikke sikkert at dusten i utlandet er muslim engang.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

butterfly28 skrev (1 time siden):

Det som plager meg er at de som brenner koranen setter helt uskyldige menneskers liv i fare, terroristene skiller ikke mellom de som brenner koranen og ikke når de kapper hodene av folk i Allah's navn.. 

Det er ikke de som brenner koranene som setter livene deres i fare, men de som reagerer med vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Scenario:  Iraker brenner et Norsk flagg i Irak. En heilnorsk Vigrid ser det på youtube, blir sur og tenner på en koran på rådhusplassen i Setesdal. Muslimsk far i Setesdal som ikke har noe med han i Irak å gjøre trekker sin 7 år gamle datter vekk, og hun blir skremt og begynner å gråte. Er det rett og rimelig at hun utsettes for ubehag fordi en annen fyr i utlandet er helt dust? Og det er ikke sikkert at dusten i utlandet er muslim engang.

Det er noe man må innfinne seg i i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, butterfly28 said:

Hvilke krenkelser må vi unngå, hvilke provokasjoner vil du akseptere at besvares med vold? Gjelder det bare "brenning av koranen" eller "karikaturer av xxx", kan man ta til vold om to homofile krenker en moske med å vise at de er glade i hverandre? Et regnbueflagg med "Allah" på? 

Det er ALLTID de som bruker vold som må ha ansvaret, alltid. Det er ikke akseptabelt å besvare følelser med vold.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg fyre med i peisen om jeg ikke kan brenne koraner og bibler ? Jeg er stinn i gryn, og tennbriketter er ikke noe for meg. Foretrekker at det fyres med litt mer mening enn og bare varme meg selv. Viktig med drama. Dopaminer erb ra. Spesielt om en har ADHD. Har egen YouTube kanal. Subscribe de som vil. Følgere økes, stadig.

Beklager avbrytingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (6 timer siden):

Først og fremst vil jeg anta det at en 7-åring ikke vil føle på noe ubehag over en brent koran uten at noen voksne jobber godt for at det skal føles som det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koranen skal være nedtegnelser av hva gud skal ha sagt til profeten. Det er vel kortversjonen av hva muslimene tror på? Da skjønner man at dette er viktig for dem. 

De er imidlertid helt alene om å tro det. Ingen andre tror det. Det er ingen grunn til at den boken skal ha noen særstilling for dem, snarere tvert imot. En jøde vil føle det feil hvis han ble lovpålagt å behandle koranen på en spesiell måte? 

En hører sjelden, nær sagt aldri om at muslimene for eksempel mener at toraen bør ha særbeskyttelse mot brenning. Det skal visst bare gjelde deres egen bok og det gjør dette ganske hult. 

At vi i Norden skal skremmes fra å utøve ytringsfrihet håper jeg aldri skjer. 

Ytringer kan fornærme, men det er ikke der grensen går eller bør gå for hva som er lovlige ytringer. I dagens krenkefest av et debattklima ville det ikke være mye man kan si? «Gjør lekser», «Det fornærmet meg, det er ulovlig å si sånn»! 

Hvordan skal vi sikre oss at vi ikke fornærmer Church of the flying spaghettimonster? 

Våsete? Ja, det er nettopp det som er poenget. 

Endret av A new man
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...