Nelle Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 (endret) Hei! Jeg fant oppskrift på et indisk brød. Der var ghee en ingrendiens. Hva i all verden er dette? Det skulle være 2 ts, og oppskriften var på et brød. Endret 16. januar 2006 av Nelle
Belit Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Det er klaret smør. Smelt smør og la det stå i en kopp el.l. til de hvite proteinene har lagt seg på bunnen av koppen. Uten det hvite er smøret klaret, så nå kan du ta så mye du skal ha av det som ikke er hvitt. Det kan også kjøpes i mange innvandrerbutikker, men jeg har bare sett det i enorme forpakninger (type 5 liters bøtter).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Det er klaret, usaltet smør. Du kan lage det selv, ta en stor kladd smør i en kasserolle, smelt, la småkoke en stund (ikke brune!). Så tar du av det klare og lar "grumset" ligge igjen. Det er det klare du er ute etter. Du kan lage mye i slengen og ha det i en beholder i kjøleskapet. Ferdig ghee som du får kjøpt i innvandrerbutikken smaker litt annerledes, jeg synes det er bedre enn det du lager selv.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Det er bra vi er enige da, Belit! Samme oppsett på innlegget, til og med...
Nelle Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2006 Tusen takk. Jeg har usalta smør, så da er det bare å lage ghee.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå