AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Har stor fryseboks. Nettop vært i sverige og fryseren er stappfull. Det er så vidt jeg får lukket den. Hva slags system har du i fryseboksen din? Jeg dro med søstrene mine til Sverige. De har mindre fryseboks enn min og vi handla like mye, og de har fortsatt en del plass i fryseren mens min er helt full. Jeg har 2 oppbevaringsbokser også i fryseren. Kan det være at de tar veldig mye plass? Anonymkode: 71f05...9b9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Kjøp fryseskap. Anonymkode: 017b9...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har stor fryseboks. Nettop vært i sverige og fryseren er stappfull. Det er så vidt jeg får lukket den. Hva slags system har du i fryseboksen din? Jeg dro med søstrene mine til Sverige. De har mindre fryseboks enn min og vi handla like mye, og de har fortsatt en del plass i fryseren mens min er helt full. Jeg har 2 oppbevaringsbokser også i fryseren. Kan det være at de tar veldig mye plass? Anonymkode: 71f05...9b9 Jeg bruker disse ( https://sostrenegrene.com/no/produkter/tilbehor/lommeboker-og-vesker/toyveske/handlenett-med-glidelas-p-5d181a4a?variant=508977-016&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pmax&gclid=CjwKCAjwt52mBhB5EiwA05YKo10KS8lMoDYNq61Cfg_d2V1NaqAMuB2HG1uWGn5Ehto38gbroONToxoCADQQAvD_BwE fra søstrene grene til større ting og trådkurver som henger på kantene til mindre ting Anonymkode: 838d6...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Med en stappfull fryseboks må du ha en enorm familie om du skal rekke å spise opp alt før det utgår på dato eller ikke er særlig bra kvalitet lenger? Vanlig kjøttdeig har en holdbarhet på ca 3-4 måneder bare i fryseren. Og biff 4-12 mnd (sikkert avhengig av hvor mye fett det er på den, for fett harskner og gjør kjøttet dårligere). Derfor har for eksempel bacon bare en måneds tid i holdbarhet i fryst tilstand. https://www.godt.no/aktuelt/i/0nlx1M/saa-lenge-holder-maten-i-fryseren Dette er jo typiske varer folk kjøper i Sverige. Får du brukt opp alt innen den tid, inkl det som lå nederst i fryseren din fra før, før du dynget på med svenskevarene nå? Anonymkode: 5f585...90e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Jeg fordeler i poser. Bruker poser i ulike farger. Rød til kjøtt. Hvit til fisk/sjømat. Grønn til grønnsaker/bær. Gul til brød/bakst. Blå til diverse. Rosa til ukens middager (går gjennom frys og legger feks kylling, wokmix, kjøttboller osv i rosa pose som legges på toppen). Anonymkode: dada3...a61 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Jeg sorterer ting i grupper og etter dato. Kjøtt for seg, fisk for seg, måltider som bare må tines for seg, frukt og grønnsaker for seg, brødvarer/bakst for seg, is for seg og så videre. Alt står i kurver slik at det er lett å løfte ut hele greia og se over ved behov. Jeg bruker gjenbrukbare ziplockposer på mye, porsjoner med suppe, kraft, bolognaise, kjøttdeig og lignende. De trykker jeg flate heller enn å ha de i bokser. Orginalembalasjen til mye kjøtt og fisk er større enn nødvendig så en kan spare mye plass slik. Anonymkode: 3d86c...604
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Min mor har også stappfull fryser, og der får jeg ikke lov til å grave mer enn jeg må, fordi hun er redd at ting som er frosset i en viss fasong, ikke vil være mulig å få ned i fryseren igjen etterpå. Ting er stablet helt tetris nedi der, og så er det blitt "Game Over". Altså, man bør ikke ha mer ting i fryseren enn at man klarer å få tak i det eldste som ligger i bunn. Det varer jo ikke evig. Det er greit å hamstre litt når det er tilbud, samt å ta seg noen svensketurer. Men tingene må jo spises opp også, så man bør ha en plan for tingene man putter der. Kanskje start med å ta ut alt av fryseren og se hva som kan kastes. Alle sånne ting som er gamle og du tenker at "Jeg er litt usikker, må kontrollere senere om det er i orden", det er bare å få bort. Grønnsaksposer som har mer is og rim enn grønnsaker er bare å få bort. Gammel hjemmefisket fisk som har ligget i 5 år er bare å få bort, osv osv. Anonymkode: faf3d...91b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Jeg har fryseskap. En skuff for fisk og kjøttmat, en skuff for vegetarisk mat/grønnsaker, en for bær, en for bakst, og en hylle for supper og sauser. Anonymkode: 85cd2...32c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med en stappfull fryseboks må du ha en enorm familie om du skal rekke å spise opp alt før det utgår på dato eller ikke er særlig bra kvalitet lenger? Vanlig kjøttdeig har en holdbarhet på ca 3-4 måneder bare i fryseren. Og biff 4-12 mnd (sikkert avhengig av hvor mye fett det er på den, for fett harskner og gjør kjøttet dårligere). Derfor har for eksempel bacon bare en måneds tid i holdbarhet i fryst tilstand. https://www.godt.no/aktuelt/i/0nlx1M/saa-lenge-holder-maten-i-fryseren Dette er jo typiske varer folk kjøper i Sverige. Får du brukt opp alt innen den tid, inkl det som lå nederst i fryseren din fra før, før du dynget på med svenskevarene nå? Anonymkode: 5f585...90e Ingen problem å spise dette flere måneder etter. Jeg har aldri sett på datoen på noe av det som ligger i fryseren, og har til dags dato ikke spist noe som verken har harsknet eller blitt dårlig på noen som helst måte. Har sikkert spist bacon som har ligget i fryseren i et år opptil flere ganger. Det har smakt helt likt som fersk bacon. Anonymkode: c096e...e9a 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå