Gå til innhold

Til deg som lager salat selv til jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som tar med egenlaget salat til jobb, hvordan gjør du det? Hvilke ingredienser bruker du, og hvordan oppbevarer du dem i kjøleskapet? 

Jeg synes jeg må kjøpe inn så mange ulike ting at alt for mye blir dårlig før jeg får spist opp. 

Anonymkode: 6d993...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene og lager salat innimellom. Billigst for meg er å kjøpe ferdig kuttet salat. (Små pakker på Kiwi) Bruker agurk, hvor jeg fjerner kjernehuset, det samme med tomater. Når du fjerner det som er våtest på agurk og tomat og oppbevarer salatblandingen i en tett boks, så varer min 3-4 dager. Har selvfølgelig andre ingredienser etter hva jeg har lyst på i salaten.

Skrevet

Spiser salat flere ganger i uka, så da blir det spist opp. Lager ny hver gang. Salat,tomat, paprika, soltørket tomat, feta. Av og til tunfisk, egg, potet, mais, kidneybønner. Ikke alt, noe av det. Og selvsagt salt og pepper og balsamicoeddik.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som oppbevarer ingrediensene eller ferdig salat i bokser i kjøleskapet?

Anonymkode: 6d993...48a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager salat for 5 hele uken på søndagen. 

Det jeg har oppi: 

Agurk, tomat, mais, paprika, søtpotet (skjærer i terninger og koker i mikroen, med kanel på), kikerter. 

Steiker opp kylling og har i porsjonsbokser som jeg fryser ned, koker egg for 2-3 dager av gangen. 

Kvelden før, tar jeg en av salatboksene, har oppi cottage cheese og evt hardkokt egg, og tar ut en av porsjonsboksene med kylling fra frysen og legger ved siden av. 

Oppelver aldri at noe blir dårlig. 

Salatblader blir fort dårlig, så det bruker jeg aldri. 

Anonymkode: 0fada...73a

• Liker 2
Skrevet

Kjenner du til konseptet "Mason jar salad" eller salat på glass? Det handler om å legge salatingredienser lagvis i en bestemt rekkefølge og oppbevare på et glass med tett lokk, f.eks. et norgesglass eller tilsvarende. Det skal være mulig å lage salat for en 4-5 dager av gange på denne måten. Jeg har ikke forsøkt akkurat det, men jeg synes definitivt at salaten holder seg bedre på glass enn i en plastboks.

https://www.godt.no/aktuelt/i/g7OnaJ/salat-i-norgesglass-seks-smarte-salater-du-kan-ta-med-paa-jobb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker salat, spinat, agurk, paprika, mais, fetaost, og gjerne en kyllingfilet jeg steker kvelden før når jeg lager middag.  Eller kikerter, krydret og stekt.

Dressing er ofte en miks av olje og chipotle mayo, eller lignende.

Dette er ting jeg har i hus alltid, og jeg passer på å tilpasse hva jeg lager av mat til hva jeg har hjemme, slik at jeg bruker det opp.

Grønnsakene oppbevares i grønnsak skuffen i kjøleskapet og noe i en bolle på kjøkkenbenken. Det avhenger av hvilke grønnsaker jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hiver sammen salaten på jobb. Bruker poser med ferdigskylt salat, skjærer opp skiver med agurk, kjøper ferdigstekt kylling med f.eks. smak av soltørket tomat, strør over noen nøtter, litt olivenolje og ferdig.

Anonymkode: 6fe34...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Bruker som oftest pasta, agurk,tomat,paprika,mais, og noe grønn salat. Gjerne vårløk eller rødløk. Noen ganger egg og ost. Også noe kjøtt, feks skinke,kylling eller middagsrester. Forbereder om kvelden ved å skjære opp grønnsaker og koke pasta,men blander det ikke før morgenen etter. Har dressing i en liten boks,evt kjøper en liten flaske som står i kjøleskapet på jobb.

Lager noen ganger asiatisk nudelsalat,med strimlet kål,agurk ,kylling og vårløk. Sesamfrø på toppen,og dressing av soya,limesaft og honning.

Anonymkode: 61601...810

AnonymBruker
Skrevet

Har noen tips til gode bokser å oppbevare salaten i? Matpakker og lignende

Anonymkode: 563c3...f20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det jeg har. Gjerne ruccula salat, mais, agurk, litt ost, skinke. Kanskje kokt egg og litt kokt fullkorns pasta. En skje med rømmedressing. Gulrot i små biter, eplebiter er også godt å ha i.

Lager for kun en dag av gangen.

Anonymkode: a3140...81e

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (11 timer siden):

Jeg er alene og lager salat innimellom. Billigst for meg er å kjøpe ferdig kuttet salat. (Små pakker på Kiwi) Bruker agurk, hvor jeg fjerner kjernehuset, det samme med tomater. Når du fjerner det som er våtest på agurk og tomat og oppbevarer salatblandingen i en tett boks, så varer min 3-4 dager. Har selvfølgelig andre ingredienser etter hva jeg har lyst på i salaten.

Små poser, mener du da feks babyleaf? Jeg kjøper det mye, og prøver ha i boks. Men blir dårlig allikevel. Det er alltid litt fukt i posen når jeg åpner, vet ikke om det er derfor. Tørker du bladene eller?

Anonymkode: f74cf...576

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Små poser, mener du da feks babyleaf? Jeg kjøper det mye, og prøver ha i boks. Men blir dårlig allikevel. Det er alltid litt fukt i posen når jeg åpner, vet ikke om det er derfor. Tørker du bladene eller?

Ja jeg tørker de litt med et gammelt glasshåndkle eller tørkerull for mat. Lagde akkurat en boks nå og hadde babyleaf og de var omtrent ikke fuktige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Brett et ark med tørkepapir,plasser det i posen,ta tak i hver ende og snur posen mot deg et par ganger slik at skapes vakum i posen :) 

Anonymkode: 0843c...707

AnonymBruker
Skrevet

Paprika, tomat, bønner/linser/kikerter og mais klarer seg fint oppskjært i en boks et par dager. Du kan også sørge for å ha middager hvor du kan bruke salat, grønnsaker og rester. F.eks gryter, suppe (litt garnityr eller mix i), taco, salat som siderett.

Anonymkode: b7616...514

Skrevet

Jeg er veldig glad i salat laget av finsnittet kål, revet gulrot og revet bete. Blander alt sammen og har over litt balsamicoeddik. Denne salaten er lett å lage, mettende og krever få ingredienser. I tilleggg kan den varieres ved at jeg velger rødkål og nepe i stedet for hvitkål og bete. Pleier å ha over ristede gresskarkjerner eller sesamfrø for litt ekstra crunch.

Hjemme lager jeg ofte denne og har ved siden av falaffel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...