Gå til innhold

Stigmatisering av folk over 50

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er over 50 og har ikke merket noen stigmatisering, verken her eller andre steder. Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 619ed...dc4

Jeg er under 50 men jeg har lenge irritert meg på unge, progressive, følsomme mennesker som i debatt avskriver 50-åringer som Boomer, eller uttrykker glede over at de snart skal dø ut. Vi skal alle omfavne homofile, de med mørk hud, kvinner og transer, men 50-åringer er det greit å tråkke på.

Anonymkode: dae94...09a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (7 timer siden):

Kommer an på hvordan du tenker. Det er mulig å argumentere for at 20-åringer er mer verdt enn 50-åringer på generelt grunnlag.

En 20-åring har flere forventede år foran seg. Sånn sett er hun et større «tap av menneskeverd» hvis hun dør av corona enn en 50-åring. Hvis man regner levde år som en kvantiserbar og relevant størrelse (noe som gir mening i akkurat den diskusjonen).

Hvis du ser på netto verdi man tilfører samfunnet der og da så er menn på 45 de som bidrar mest. Siden de (i snitt) har opparbeidet seg høy lønn, betaler mye skatt, har antatt stor nytte, og enda ikke har begynt å få så mange dyre sykdommer.

En 50-åring har forhåpentligvis opparbeidet seg mye uformell kunnskap. Konfliktløsning, nettverk, people skills… Sånn sett er det en (potensielt) verdifull ressurs som man ønsker å tappe ut av fram til 67. En teori om hvorfor kvinner lever lengre enn menn er vel at gamle og krokete bestemødre hadde stor nytte i leiren i steinalderen mens en oppbrukt mannlig jeger hadde mindre nytte?

Anonymkode: dae94...09a

Skrevet
norw skrev (7 timer siden):

Kommer an på hvordan du tenker. Det er mulig å argumentere for at 20-åringer er mer verdt enn 50-åringer på generelt grunnlag.

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du kan argumentere for det på generelt grunnlag? 

• Liker 2
Skrevet

Aldri hørt eller tenkt på, kjenner flere som er rundt 50 +-, spørs jo hvem  aldersgruppe man spør også. Men aldri hørt noen si noe spesielt om 50+

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ihvertfall en type stigmatisering hvor alle før eller siden møter seg selv i døra 😊

Anonymkode: 032fe...57b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når man er 50, er man definitivt på vei mot solnedgangen. Anonymkode: b21ff...532

Det har vi alle vært siden vi ble født. Ikke noe underlig i det vel. :) 

• Liker 3
Skrevet
twitter skrev (3 timer siden):

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du kan argumentere for det på generelt grunnlag? 

Produktivitet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, norw said:

Produktivitet.

Folk i 50 årene ligger ikke helt under torva da. Er du så gammel ennå? 

Anonymkode: 83cdb...5fc

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (4 timer siden):

Sånn har det da alltid vært. 

Jo, men er uggent, syns jeg. Ung mot gammel. Folk over 50 er jo en resurs de og

Anonymkode: 87dd8...b8b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk i 50 årene ligger ikke helt under torva da. Er du så gammel ennå? 

Jeg tenker ikke produktivitet per dag eller per år.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, men er uggent, syns jeg. Ung mot gammel. Folk over 50 er jo en resurs de og

Anonymkode: 87dd8...b8b

Jeg har bare 5 år igjen til 50 og tenker jeg lever godt med at 20 åringene tror jeg  bruker mesteparten av dagen på  å  sove middagslur og lure på hvor brillene mine er akkurat som jeg trodde da jeg var 20.  

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tomas77 said:

Jeg har bare 5 år igjen til 50 og tenker jeg lever godt med at 20 åringene tror jeg  bruker mesteparten av dagen på  å  sove middagslur og lure på hvor brillene mine er akkurat som jeg trodde da jeg var 20.  

Gjør du det da? Om så er, er jo det ikke. Noe problem 😁

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør du det da? Om så er, er jo det ikke. Noe problem 😁

Nei dessverre, skulle veldig gjerne hatt tid til den luren 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, Callista said:

Folk som tenker slik har et spesielt menneskesyn. Jeg skjønner ikke den argumentasjonen. Vi er alle like mye verdt. 

Nei kjøper ikke den vi er alle like mye verdt greia. Alder,bidrag til verden, rolle, familiesituasjon osv er høyst relevant. 

Anonymkode: 9ee71...8ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er masse stigmatisering i arbeidslivet over folk som har passert 50.

Anonymkode: f807f...d44

Det kan jeg si meg enig i. 

Ble 52 år nå i sommer. Jobbet i samme yrke siden jeg var 26 år. Har siste året søkt på mange stillinger innenfor mitt yrke, men blir sjeldnere og sjeldnere innkalt til intervju.

Har også sett stillinger jeg har søkt på og vet jeg er kvalifisert der jeg ikke har fått noe respons på søknaden og ser så samme stilling blir utlyst der det spesifiseres at dette er 2. gangs utlysning.

Søkte faktisk i går på en sånn stilling 😆 spent på å se om jeg får respons denne gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei kjøper ikke den vi er alle like mye verdt greia. Alder,bidrag til verden, rolle, familiesituasjon osv er høyst relevant. 

Anonymkode: 9ee71...8ab

Du er 50 +, og mener du selv er urelevant? Bare tipper 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...