Gå til innhold

Menskopp. Har du noen tips og triks?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å få den ut 🙈 Fy som jeg styra...! Enten kommer den for langt ut og irriterer av den grunn, eller så forsvant den inni der 😅

Anonymkode: 12aee...d17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis koppen ikke folder seg ut må jeg noen ganger dytte litt på skjedeveggen. Den kan "bule" litt eller være spent hvis jeg har dårlig tid f.eks. Ved å gi ett lite dytt spretter koppen som regel opp som den skal. 

Husk å rens hullene i koppen! Hvis disse er tette av blod eller utflod kan det forårsake lekasje. Jeg fyller koppen med vann, legger hånda flatt oppå for å skape vakum, og trykker i bunnen av koppen for å skyte vannet ut av hullene. Må noen ganger gjentas, men funker alltid. 

Er du tørr eller koppen er vond å sette inn anbefales det å bruke litt glidemiddel. Jeg er i tillegg plaget med bakteriell vaginose, og bruker MultiGyn Acti gel både som glid og forebygging/opprettholdelse av bakteriefloraen. 

Anonymkode: 645b7...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blør mye, men elsker koppen min. Mistet alle former for menssmerter etter jeg tok i bruk kopp. Blør bare mye de to første dagene, så bli mange tømminger da (er på utkikk etter større kopp, men moms og avgifter på utenlandsbestillinger stopper meg). Bruker tøybind/menstruse i tillegg de dagene.Jeg liker å gjøre klar to tørk med papir som jeg legger på låret/oppå noe rent og setter meg veldig langt inn på doen, før jeg tisser og slikt. Skrever godt, tar en finger inn(vasker ofte hendene først), presser slik at vakuum slipper, presser lett med bekkenet og tar tak med to fingre nederst. Jeg unngår blodspor etter slim med å sitte langt bak. Tømmer koppen, har toalettpapir klart på forhånd og tørker evt det som er utenpå, setter meg lengre frem og gjør unna andre behov. Tørker meg med det andre tørket, før jeg reiser meg/beveger meg sjekker jeg for sikkerhetsskyld at det ikke henger slim fra skjeden. Tusler til vasken, skyller koppen. Setter meg tilbake på toalettet og bretter og setter den inn. Sjekker med en finger at den ligger rundt livmortappen og at den har brettet seg ut. Tørker meg ofte en gang til og vasker hendene før jeg trekker på meg truse og bukse. 

Anonymkode: c978e...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Har bestilt fra Lyko for å prøve ut ved neste menstruasjon. Bestilte både "disk" ligner i alle fall. Intimina Ziggy cup og en vanlig Lily cup B. Har brukt kopp tidligere fra OrganiCup, men synes den kjennes for mye når den er inne. Ikke noen problemer ellers, synes det går greit å sette inn og ta ut. 

Anonymkode: 8fe1d...52c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis koppen ikke folder seg ut må jeg noen ganger dytte litt på skjedeveggen. Den kan "bule" litt eller være spent hvis jeg har dårlig tid f.eks. Ved å gi ett lite dytt spretter koppen som regel opp som den skal. 

Husk å rens hullene i koppen! Hvis disse er tette av blod eller utflod kan det forårsake lekasje. Jeg fyller koppen med vann, legger hånda flatt oppå for å skape vakum, og trykker i bunnen av koppen for å skyte vannet ut av hullene. Må noen ganger gjentas, men funker alltid. 

Er du tørr eller koppen er vond å sette inn anbefales det å bruke litt glidemiddel. Jeg er i tillegg plaget med bakteriell vaginose, og bruker MultiGyn Acti gel både som glid og forebygging/opprettholdelse av bakteriefloraen. 

Anonymkode: 645b7...349

Veldig godt tips det med hullene! Har fundert på hvordan jeg skal klare å vaske de. Har tenkt på en sånn mellomromsbørste til tennene, men mye enklere å slippe ekstrautstyr😂

Anonymkode: a0944...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har en med "stilk" forresten, så kan den fint klippes av. Det har jeg gjort da den blir ubehagelig. 

Anonymkode: d3b98...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (På 30.7.2023 den 17.46):

Hvordan skal jeg klare å knipe på den? Har du noen triks? Får ikke to fingre oppi der, hvertfall ikke tommel og pekefinger. Kanskje rundt eggløsning men definitivt ikke når det er så sårt og trangt der under mensen. 🥺

Ok, det trikset skal jeg prøve hvis jeg tør å bruke menskopp igjen en gang. 😅

dam å du får deg en kopp som er lengre.
det finnes mange mange forskjellige typer. noen har også  en liten snor en kan dra i slik at vakuumet brytes.

jeg testet ut 4-5 forskjellige typer før jeg fant den som passet meg. helt super. går aldri tilbake til tampong eller bind.

Anonymkode: edfee...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...