Gå til innhold

Hvem hadde mest ansvar her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han må enten ta/ sikre tingene sine eller si fra at du må passe på fordi han skal gå fra de en periode. Det er min mening. 

Anonymkode: 279c6...d4a

I tilfelle ting som er farlige for småbarn så tenker jeg at begge er ansvarlige siden de små er så viktige. Foreldrene må dekke for hverandre.

Hvis han ikke passer på seg selv (og deg) så må du ta det opp med ham.

Anonymkode: c012e...3a0

disse to er fasiten du spør etter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har småbarn, og jeg har ofte kopp med kaffe som må forlates. Når jeg er alene setter jeg den på et trygt sted, enten det er en kommode, vinduskarm eller bokhylle. Når mannen er der kan jeg si: "Jeg ..., passer du koppen?". Da har jeg gjort ham oppmerksom på koppen og hvor lenge jeg blir borte, så da kan han ta valget om å flytte koppen eller bare følge med. Når jeg blir lenge borte flytter jeg selvfølgelig koppen uansett, helst til kjøkkenet.

Når det gjelder andre ting barnet ikke skal borti flytter vi dem utenfor rekkevidde. Kniver, verktøy og knuselige ting settes midt på bord, innerst på benken eller bak stengte dører. Våre vanlige oppholdsarealer skal være trygge, slik at vi slipper å passe på 100% konstant. Da hadde vi ikke fått gjort noe annet enn å passe barn. Faktisk mener vi det er verdifullt at barna kan gå litt ut av syne og leke fint på egenhånd, noe de ikke lærer om de konstant skal fotfølges.

Anonymkode: c3dab...d70

Et lite tips herfra;

termokopp med klikklokk. Har gjort det til vane å klikke igjen lokket mellom hver slurk, nærmest. 

Fordelen, utover at det er lett å bære med seg, og ikke går feil i et uoppmerksomt øyeblikk; varm kaffe, selv når distraksjoner med mer gjør at det tar over en time før du blir ferdig med den koppen. 

Anonymkode: 36bc8...75c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Et lite tips herfra;

termokopp med klikklokk. Har gjort det til vane å klikke igjen lokket mellom hver slurk, nærmest. 

Fordelen, utover at det er lett å bære med seg, og ikke går feil i et uoppmerksomt øyeblikk; varm kaffe, selv når distraksjoner med mer gjør at det tar over en time før du blir ferdig med den koppen. 

Du har tydeligvis ikke truffet min sønn. Han er nysgjerrig, observant, sterk, og fant ut av slike før toårsdagen 🙈. Lunken kaffe i vanlig kopp er tryggere.

Anonymkode: c3dab...d70

• Liker 2
Skrevet

Har du barn?

Man vet at egen stue er barnesikker. Trappegrinda er oppe, det er sikring på bordhjørner og skap, og alle skarpe ting er låst inne. 

Man er i samme rom, selvfølgelig. Men man passer virkelig ikke barn i egen stue, som i å fotfølge dem hele tiden. 

I min egen stue må jeg kunne stole på at det plutselig ikke er en varm kaffekopp på bordet, eller en kniv på benken. 

Hvorfor så mye sikring? Har aldri hørt om noen dom har sikring på bordhjørner.  Bruker barna hjelm når de leker ute også?

AnonymBruker
Skrevet

Når (ofte) kvinner godtar denne ansvarsfraskrivelsen til far så bidrar det til å øke "the mental load" som faller på kvinner i parforhold med barn. Vi kan ikke ha det slik at den ene suser rundt og vimser og ikke tenker på om de SKAPER farer for barnet, mens den andre må konstant scanne eget hjem for farer fordi den første ikke tenker. 

Anonymkode: 5a529...f8a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du barn?

Man vet at egen stue er barnesikker. Trappegrinda er oppe, det er sikring på bordhjørner og skap, og alle skarpe ting er låst inne. 

Man er i samme rom, selvfølgelig. Men man passer virkelig ikke barn i egen stue, som i å fotfølge dem hele tiden. 

I min egen stue må jeg kunne stole på at det plutselig ikke er en varm kaffekopp på bordet, eller en kniv på benken. 

Selvfølgelig har jeg barn, flere av dem til og med. Hvordan er det relevant her?

Anonymkode: 63fb4...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig har jeg barn, flere av dem til og med. Hvordan er det relevant her?

Anonymkode: 63fb4...53f

Fordi vi diskuterer barns sikkerhet i egen stue. 

AnonymBruker
Skrevet

Med to små barn så er huset vårt 100% barnesikret! Vi legger ikke opp til at det skal være ting og tang liggende rundt som vi skal passe barna for. Da skal det være noe ekstraordinært, og man sier fra; «pass på kaffen min, jeg fikk en viktig telefon.»

Dette var 100% hans feil.

Anonymkode: c5693...ecf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er den som drikker av koppen som har ansvaret, imo. Husker jeg sikret kopper ved å sette dem oppå en sånn høy ovn vi har som er flat øverst. 
Du har rett, men dette er en teit ting å krangle om. Det gikk bra, læring til neste gang. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når (ofte) kvinner godtar denne ansvarsfraskrivelsen til far så bidrar det til å øke "the mental load" som faller på kvinner i parforhold med barn. Vi kan ikke ha det slik at den ene suser rundt og vimser og ikke tenker på om de SKAPER farer for barnet, mens den andre må konstant scanne eget hjem for farer fordi den første ikke tenker. 

Anonymkode: 5a529...f8a

Helt enig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne bør en voksen som tar med og setter fra seg noe farlig eller skjørt innenfor småbarns rekkevidde selv ta ansvar for at barnet ikke skader seg på eller ødelegger det. Det blir veldig slitsomt om en skal gå og passe på hva partneren legger fra seg i eget hjem. 

Jeg kan se poenget hans. Hvis vi har besøk eller er på besøk hos noen, tenker jeg i hvert fall om meg selv at det er mitt ansvar å passe på at ikke barnet mitt får tak i en kopp med varm drikke som de setter fra seg. For det er ikke alle som har hatt ansvar for småbarn selv i det siste og er vant til å tenke over det. Det kan gjelde hjemme mtp. eldre søsken også. Men som forelder så har en ansvaret selv syns jeg. Jeg tar med meg kaffen min om jeg går for at ikke barna skal komme borti den, uavhengig av om mannen min er i rommet. 

Anonymkode: 5b4e3...2ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han! Det er den som drikker kaffen sitt ansvar å følge med kaffekoppen når det er ett barn i nærheten. Og jeg setter heller ikke frem ting jeg er redd for at barnet skal røre/ødelegge hvis jeg ikke er der å følger med tingen. 

Anonymkode: 856d8...03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må da være grenser på hvor mye ansvar mor skal ha og hvor lite ansvar far skal ha! Han hadde koppen der. Han la den en plass han visste barnet kunne få tak i den. Han forlot den. Han fortalte ikke ts at han forlot den. Ts har 0% skyld i det som skjedde. Det er så mange forbanna idiot-menn som finnes der ute, og når man ser alle kvinnene her inne forsvare far her, er det kanskje ikke så rart…

Anonymkode: d5540...f72

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Typisk mann! Han trenger ikke å tenke på å passe på slike ting, fordi du gjør det. Slik er det med ALLE menn. 

Anonymkode: 9ddfb...306

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Typisk mann! Han trenger ikke å tenke på å passe på slike ting, fordi du gjør det. Slik er det med ALLE menn. 

Anonymkode: 9ddfb...306

Nope. Ikke min.

Her er det ofte jeg som må svare "det går fint" når han blir bekymret. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...