Gå til innhold

Hva synes du om Hermès-gamet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du om prosessen som må til for å få lov til (!) å kjøpe en Hermès-veske?

Som altså består i å være en kjent Hermès-kunde, man må altså kjøpe mengder av Hermès-produkter i lang tid, før man til slutt får tilbudet om å kjøpe en ny Hermès-veske. Er det den vesken du har ønsket deg? Nei, det er ikke sikkert. Du vet ikke hvilken veske det er før du møter opp i butikken og får se den. Hvis du ikke vil ha akkurat den modellen eller fargen må du vente til neste randome tilbud.

Jeg synes dette høres ut som galskap. Hva er det med dette merket som gjør at folk vil gå gjennom dette tullete "spillet"? Rikinger som ikke har nok å bruke pengene sine på? Jeg bare fatter det ikke.

 

Anonymkode: 3d895...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet så er det ikke helt riktig. Folk kan være heldige å få seg en Birkin uten å kjøpe 20 twillys på forhånd. Men Hermes liker ikke at folk kjøper for å selge dyrt på bruktmarked etter 2 mnd. 

 

Jeg personlig hadde ikke giddet å kjøpe noe jeg ikke var interessert i for å ha bedre mulighet senere. 
Synes heller ikke at noe veske er verdt denne kostnaden, og hadde heller ikke hatt råd til å kjøpe til 90 000 bare i håp om å tjene mer på bruktsalg etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som økonom er jeg utrolig fascinert over strategien de har med å ikke selge til «alle». Vi mennesker har jo en tendens til fomo, og «må» ha det vi ikke får. At om vi får tak i, så setter vi mer pris på det.
 

Gjelder ikke alle selvfølgelig som verken interesserer seg for det eller vil bruke så mye penger, men den psykologiske  spillet synes jeg er rå kult.

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On 8/3/2023 at 7:53 PM, Tingelling said:

Som økonom er jeg utrolig fascinert over strategien de har med å ikke selge til «alle». Vi mennesker har jo en tendens til fomo, og «må» ha det vi ikke får. At om vi får tak i, så setter vi mer pris på det.
 

Gjelder ikke alle selvfølgelig som verken interesserer seg for det eller vil bruke så mye penger, men den psykologiske  spillet synes jeg er rå kult.

 

 

Slike vesker er jo også statussymboler.  Det hadde ikke vært statussymbol om alle kunne få dem.  I tillegg går jo også samleverdien opp om det er begrenset utvalg.  Er flere luksusprodusenter som bruker samme strategi som Hermes og da kan bruktprisen være høyere enn nypris siden det er så vanskelig å få kjøpt produktet rett fra produsenten.  

Ser også ut som om mange av disse luksusprodusentene er  varianter av familiebedrifter hvor en familie har hatt kontroll på bedriften i lang tid. Langsiktige eiere kan motstå presset på å fokusere på kortsiktig profitt. Det kan være mye penger å tjene på kort sikt ved å selge til "alle", men å ikke selge til alle kan være med å holde prestisjen til merket oppe og gi profitt på lang sikt.  Samme gjelder det å holde oppe kvaliteten på varene. På kort sikt kan det være mye penger på å redusere  kvaliteten og satse på at folk kjøper produktet uansett, men på  lang sikt kan det være mest penger i å ha høy kvalitet slik at prestisjen til merket fortsetter å være høy. 

Har sett eiere av luksusmerker si at folk som tror det er lurt å øke produksjonen når etterspørselen er høy ikke forstår luksusprodukter.  Så disse eierne har nok et annet tankesett enn mange av de som er ute etter kortsiktig profitt. Ønsker man at merket skal være et luksusmerke i generasjoner fremover så tenker man nok annerledes enn om man kun er ute etter å tjene mest mulig penger de neste årene. 

Anonymkode: 9e68c...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de jo mer eksklusive da, når ikke alle får tilgang.

Hva jeg synes om det? Ingenting. Jeg bryr meg lite om eksklusivitet, og å betale overpriser for varer bare fordi de har et spesielt merke.

Jeg investerer også pengene mine på andre måter. 

Anonymkode: 40294...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. For noen sleipinger, og folk går på.. Skulle vært boikottet eller nektet av produsent-landet. 

Blir som jeg skulle investert millioner i bil, men kun få tildelt x-antall trillebårer og olabiler før en mulig bil står klar til meg. Mye sannsynlig en Toyota verdt 30.000,- kroner..

Anonymkode: 6fd64...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dummeste jeg har hørt. For noen sleipinger, og folk går på.. Skulle vært boikottet eller nektet av produsent-landet. 

Blir som jeg skulle investert millioner i bil, men kun få tildelt x-antall trillebårer og olabiler før en mulig bil står klar til meg. Mye sannsynlig en Toyota verdt 30.000,- kroner..

Anonymkode: 6fd64...2bf

Om du ønsker å kjøpe de mest populære Ferrari-bilene så må du typisk først kjøpe mange av de mindre populære modellene. 

Anonymkode: 9e68c...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 5.59):

Det gjør de jo mer eksklusive da, når ikke alle får tilgang.

Hva jeg synes om det? Ingenting. Jeg bryr meg lite om eksklusivitet, og å betale overpriser for varer bare fordi de har et spesielt merke.

Jeg investerer også pengene mine på andre måter. 

Anonymkode: 40294...589

Har noen vesker jeg har 100% avkastning på 5 år om jeg selger dem. Vet ikke om mange andre investeringsobjekter jeg hadde fått så god avkastning på så kort tid. 
 

Ikke investeringstips, men grei måte å diversifisere porteføljen på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 11.47):

Hva synes du om prosessen som må til for å få lov til (!) å kjøpe en Hermès-veske?

Som altså består i å være en kjent Hermès-kunde, man må altså kjøpe mengder av Hermès-produkter i lang tid, før man til slutt får tilbudet om å kjøpe en ny Hermès-veske. Er det den vesken du har ønsket deg? Nei, det er ikke sikkert. Du vet ikke hvilken veske det er før du møter opp i butikken og får se den. Hvis du ikke vil ha akkurat den modellen eller fargen må du vente til neste randome tilbud.

Jeg synes dette høres ut som galskap. Hva er det med dette merket som gjør at folk vil gå gjennom dette tullete "spillet"? Rikinger som ikke har nok å bruke pengene sine på? Jeg bare fatter det ikke.

 

Anonymkode: 3d895...0b1

Hermès og de andre luksus merkene er i stor grad en scam. Jeg driter i hvor god kvaliteten er, råvare kostnadene i en sånn veske er vel under 1% av utsalgsprisen. Dette er varer for über rike mennesker, gjerne folk fra land som Emiratene som lever i en boble. 

Endret av K.B.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Måtte bare poste dette. Lurer på om det er mannen som er liten som teskjekjerringa eller om det er veska som er King size… 

IMG_1186.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et intervju med en svært rik kvinne. Hun da at når bloggere gikk rundt med veskene deres, hadde de for lengst byttet til noe nytt bare den innerste sirkelen av virkelig rike kjente igjen. 
 

Temmelig sykt opplegg. Både av de rike og bloggerene som går til sengs med alt som betaler dem.

Anonymkode: ab539...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er noe av grunnen til at vi så langt ikke har sett snurten av besøk fra andre planeter. Folk sulter ihjel, ressursene brukes opp, søppelbergene vokser, og så er det en masse folk som bruker all sin energi og flere årslønner på å få tak i noen oppskrytte vesker. Galskap! Jeg hadde også fløyet videre til neste planet.

Anonymkode: 6e595...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at dette er noe av grunnen til at vi så langt ikke har sett snurten av besøk fra andre planeter. Folk sulter ihjel, ressursene brukes opp, søppelbergene vokser, og så er det en masse folk som bruker all sin energi og flere årslønner på å få tak i noen oppskrytte vesker. Galskap! Jeg hadde også fløyet videre til neste planet.

Anonymkode: 6e595...8f9

Kravet skulle vært å jobbe gratis i frontlinjen på matutdeling i Gaza og andre krigsherjede strøk.

 

Anonymkode: ab539...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Birkin og Kelly er jo håpløst upraktiske, så Hermes kan beholde veskene sine selv for min del. 

Anonymkode: a3a4e...412

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan finne seg lærmakere som kjøper lær i samme kvalitet/fra samme produsent som Hermès. De er ikke billige, men de koster ikke flere hundretusen. Skulle jeg kjøpt en veske fra de hadde den stått ubrukt i en dustbag for å øke i verdi. Ikke til personlig bruk. Faktisk ikke dumt da prisøkningen er forutsigbar, spesielt hvis det er en sjelden variant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/13/2024 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Leste et intervju med en svært rik kvinne. Hun da at når bloggere gikk rundt med veskene deres, hadde de for lengst byttet til noe nytt bare den innerste sirkelen av virkelig rike kjente igjen. 
 

Anonymkode: ab539...2f1

Tror ikke det er hemmelig hvilke vesker de virkelig rike bruker. De bruker jo veskene offentlig så de blir jo observert. Men  vanlige folk vil aldri ha råd til alt de rike kan ta seg råd til. Er man rik nok kan man både kjøpe dyrere vesker og bytte vesker oftere enn en vanlig person kan.  Det gjelder jo egentlig alle luksusgoder.  Det er ikke hemmelig hvor milliardærene bor, men vanlige folk vil ikke ha råd til å bo i tilsvarende boliger på de samme adressene. 

Anonymkode: 9e68c...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/13/2024 at 8:17 PM, Minitroll said:

Måtte bare poste dette. Lurer på om det er mannen som er liten som teskjekjerringa eller om det er veska som er King size… 

IMG_1186.jpeg

Kanskje det er en slags luksus-Ikea-bag. 

Anonymkode: 9e68c...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...