AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #21 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje poenget ditt kommer bedre frem om du sammenligner embryo/foster med et faktisk barn? Hvis valget ditt stod mellom å redde 1-åringen din, eller dine 2 frosne befruktede egg. Hva hadde du valgt? Om man velger 1-åringen som en selvfølge, så ser man jo ikke på befruktede egg som barn. Er selv gravid i tredje trimester, og har en 2 åring fra før. Hadde prioritert 2-åringen min hver eneste gang om det var et valg mellom de to. Dette er et tema der folk er ekstremt subjektive. Anonymkode: 3c645...eb9 Men, i det mitt andre barn faktisk var født, så ville det vært et umulig valg. Sålenge det var foster, ingen tvil om hvem jeg ville valgt.. Anonymkode: f00f4...954 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #22 Skrevet 29. juli 2023 Adrenalina1 skrev (3 minutter siden): Det er kanskje ikke et barn,men det er liv. Og det er galt å ta liv. Poenget var et dette livet var dødt Anonymkode: f00f4...954
Troyamin Skrevet 29. juli 2023 #23 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Igjen, jeg holder følelser og meninger ute og forholder meg til forskning og fagspråk Anonymkode: 532c6...5b3 Det er enten fordi du ikke har vært/er gravid eller at er mann. Svært få gravide klarer å ta avstand fra barnet i magen og kalle det for et foster frem til fødselen er over. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #24 Skrevet 29. juli 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Det er enten fordi du ikke har vært/er gravid eller at er mann. Svært få gravide klarer å ta avstand fra barnet i magen og kalle det for et foster frem til fødselen er over. Jeg er gravid nå faktisk. Og jeg elsker det jeg har i magen, selv om det fortsatt kalles et foster. Men nå venter jeg ei jente så jeg kaller hun for "hun" eller "frøkna". Jordmoren min sier for øvrig også "foster" Anonymkode: 532c6...5b3 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #25 Skrevet 29. juli 2023 Troyamin skrev (4 minutter siden): Og atter en gang; det spiller ingen rolle. For ei som er ønsket gravid, er det fullt ut et barn. Absolutt ikke. Det er noe som kan bli et barn. Så snakk for deg selv Anonymkode: 3c645...eb9 2
Skjold Skrevet 29. juli 2023 #26 Skrevet 29. juli 2023 Hvilke ord man bruker er ett fett, det er et barn likevel. Og om du er så opptatt av å være nøye med ordbruket, her er copy/paste fra leksikonet på hva ordet embryo betyr: "Embryo er en betegnelse på et foster i tidlig stadium av svangerskapet." Abort er drap på ett forsvarsløst barn uansett hvordan du vender og vrir på det, vanligvis utført av egeninteresse, ikke akutt medisinsk behov. 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #27 Skrevet 29. juli 2023 Skjold skrev (1 minutt siden): Hvilke ord man bruker er ett fett, det er et barn likevel. Og om du er så opptatt av å være nøye med ordbruket, her er copy/paste fra leksikonet på hva ordet embryo betyr: "Embryo er en betegnelse på et foster i tidlig stadium av svangerskapet." Abort er drap på ett forsvarsløst barn uansett hvordan du vender og vrir på det, vanligvis utført av egeninteresse, ikke akutt medisinsk behov. Nei, det er ikke et barn Og dette er ikke en tråd om abort. Jeg gidder ikke diskutere med abortmotstandere. De er som vaksinemotstandere, helt umulig å forholde seg til Anonymkode: 532c6...5b3 3 1
Brunello Skrevet 29. juli 2023 #28 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Igjen, jeg holder følelser og meninger ute og forholder meg til forskning og fagspråk Anonymkode: 532c6...5b3 Du må vel klare å se at man ser på det som sitt fremtidige barn når en graviditet er påvist. Hva den medisinske korrekte betegnelsen er, er for de aller fleste helt irrelevant. De gleder seg til å bli foreldre til et barn. Når det er sagt, er spontanaborter egentlig positivt. Det er kroppens måte å kvitte seg med fostre som har alvorlige genetiske feil. Selvfølgelig er det trist at håpet om et barn blir brått og brutalt stoppet, men det hadde i de fleste tilfellene ikke vært noe stas å få de barna. 5
Topsi Skrevet 29. juli 2023 #29 Skrevet 29. juli 2023 Det var vel du som var så ufin med ts i den andre tråden kanskje, det er sånne som deg det ikke går an å diskutere med 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #30 Skrevet 29. juli 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Det var vel du som var så ufin med ts i den andre tråden kanskje, det er sånne som deg det ikke går an å diskutere med Diskuter i vei, men jeg vet at du er abortmotstander og det er egentlig ikke en diskusjon jeg tenkte å ta i denne tråden. Anonymkode: 532c6...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #31 Skrevet 29. juli 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Du må vel klare å se at man ser på det som sitt fremtidige barn når en graviditet er påvist. Hva den medisinske korrekte betegnelsen er, er for de aller fleste helt irrelevant. De gleder seg til å bli foreldre til et barn. Når det er sagt, er spontanaborter egentlig positivt. Det er kroppens måte å kvitte seg med fostre som har alvorlige genetiske feil. Selvfølgelig er det trist at håpet om et barn blir brått og brutalt stoppet, men det hadde i de fleste tilfellene ikke vært noe stas å få de barna. Fremtidig barn er helt riktig. Det er akkurat det det er. Man venter et barn. Hvorfor venter man? Fordi det ikke har blitt et barn ennå. Men ja, det er helt klart at et foster er et fremtidig barn Anonymkode: 532c6...5b3 2 1
Troyamin Skrevet 29. juli 2023 #32 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er gravid nå faktisk. Og jeg elsker det jeg har i magen, selv om det fortsatt kalles et foster. Men nå venter jeg ei jente så jeg kaller hun for "hun" eller "frøkna". Jordmoren min sier for øvrig også "foster" Anonymkode: 532c6...5b3 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Det er noe som kan bli et barn. Så snakk for deg selv Anonymkode: 3c645...eb9 Det eller hun? Og det at det kan bli et barn? Her roter du fælt. Men slike som deg er faktisk verre å skulle diskutere med, enn abortmotstandere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #33 Skrevet 29. juli 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Det eller hun? Og det at det kan bli et barn? Her roter du fælt. Men slike som deg er faktisk verre å skulle diskutere med, enn abortmotstandere. Synes det ble vanskelig med "hun jeg har i magen". Hørtes rart ut med akkurat den setningen. Skulle formulert den litt annerledes Anonymkode: 532c6...5b3
Topsi Skrevet 29. juli 2023 #34 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Diskuter i vei, men jeg vet at du er abortmotstander og det er egentlig ikke en diskusjon jeg tenkte å ta i denne tråden. Anonymkode: 532c6...5b3 Nei, akkurat. Da er det enda met åpenbart at du skriver denne tråden og at du er ute etter å trakkasere kvinner som mister ønskede fostre som kaller de barn. Fysj! 1 1
Lorieen Skrevet 29. juli 2023 #35 Skrevet 29. juli 2023 Fram til uke 8/9 er det et embryo. Fram til det kan overleve utenfor livmoren er det et foster. Fosteret er mer eller mindre ferdig utviklet rundt uke 12 og skal for det meste bare vokse. Aborterer man i tolvte uke kommer det ut en ørliten baby. Det er absolutt ikke en «celleklump», men helt tydelig et lite menneske. At noen vil dehumanisere ufødte barn ved å kalle dem foster fram til de puster luft, ja vel. Jeg er akkurat nå gravid i 19. uke, og jeg bærer definitivt på et barn. Han sparker og gir seg til kjenne daglig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #36 Skrevet 29. juli 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Nei, akkurat. Da er det enda met åpenbart at du skriver denne tråden og at du er ute etter å trakkasere kvinner som mister ønskede fostre som kaller de barn. Fysj! Nei. Jeg er ute etter å informere om hva det faktisk er vi mennesker har i magen Anonymkode: 532c6...5b3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #37 Skrevet 29. juli 2023 Lorieen skrev (1 minutt siden): Fram til uke 8/9 er det et embryo. Fram til det kan overleve utenfor livmoren er det et foster. Fosteret er mer eller mindre ferdig utviklet rundt uke 12 og skal for det meste bare vokse. Aborterer man i tolvte uke kommer det ut en ørliten baby. Det er absolutt ikke en «celleklump», men helt tydelig et lite menneske. At noen vil dehumanisere ufødte barn ved å kalle dem foster fram til de puster luft, ja vel. Jeg er akkurat nå gravid i 19. uke, og jeg bærer definitivt på et barn. Han sparker og gir seg til kjenne daglig. Det gjør min frøken og. Kjenner hun hele dagen. Jeg synes det er utrolig koselig og gleder meg til å møte min fremtidige datter. Allikevel er det fortsatt et foster. Hvorfor skal ordet "foster" være så negativt? Kanskje det heller er det som er problemet for folk. Det er ikke et negativt ladet ord Anonymkode: 532c6...5b3 2 1
Troyamin Skrevet 29. juli 2023 #38 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fremtidig barn er helt riktig. Det er akkurat det det er. Man venter et barn. Hvorfor venter man? Fordi det ikke har blitt et barn ennå. Men ja, det er helt klart at et foster er et fremtidig barn Anonymkode: 532c6...5b3 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes det ble vanskelig med "hun jeg har i magen". Hørtes rart ut med akkurat den setningen. Skulle formulert den litt annerledes Anonymkode: 532c6...5b3 Siden du selv henviser til forskning, kan du med fordel lese dette: "Den medisinske forskningen spiller en stor rolle for at den gravide kvinnen og hennes omgivelser oppfatter fosteret som en person lenge før det blir født." Forøvrig er dette et av de første søketreffene ved et kjapt Google søk: fra foster til baby. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #39 Skrevet 29. juli 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Siden du selv henviser til forskning, kan du med fordel lese dette: "Den medisinske forskningen spiller en stor rolle for at den gravide kvinnen og hennes omgivelser oppfatter fosteret som en person lenge før det blir født." Forøvrig er dette et av de første søketreffene ved et kjapt Google søk: fra foster til baby. Ja, det blir jo en baby etter at det har vært et foster så det er helt naturlig at det er det første som dukker opp på google Anonymkode: 532c6...5b3
Skjold Skrevet 29. juli 2023 #40 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke et barn Og dette er ikke en tråd om abort. Jeg gidder ikke diskutere med abortmotstandere. De er som vaksinemotstandere, helt umulig å forholde seg til Anonymkode: 532c6...5b3 Argumentet ditt er helt tåpelig selv om man tar abort ut av bildet. Det er ingenting magisk som skjer under fødsel, det er det samme skapningen som det var 5 minutter tidligere. Hva slags ord vi mennesker tilskriver det er irrelevant, det er ingenting i veien med å tenke på et foster som et barn. 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå