Gå til innhold

Kjæresten min skammer seg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har verdens søteste kjæreste, men dessverre sliter vi litt med sexlivet. Han skammer seg ofte når vi har sex, selv om vi egentlig ikke gjør så mye merkelig... Det hele gjør at jeg mister interessen også, jeg trenger å føle meg attraktiv og føle at han liker det vi gjør. Noe han visst egentlig gjør.

Er ikke interessert i svar a la "dropp ham" eller "det blir aldri bedre", for jeg elsker ham. Jeg vil heller ha tips hva vi kan gjøre for å få det bedre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst finne grunnen til hvorfor han skammer seg?

Skrevet

En mann som "skammer seg" over å ha sex med sin faste partner, trenger hjelp. Det må være noe "grums" som ligger i hans historie. Kanskje fra barndommen?

Skrevet
En mann som "skammer seg" over å ha sex med sin faste partner, trenger hjelp. Det må være noe "grums" som ligger i hans historie. Kanskje fra barndommen?

Det ikke nødvendigvis være det nei, slike ting kan man faktisk ikke forutsi...

Skrevet
Først og fremst finne grunnen til hvorfor han skammer seg?

Absolutt første steg!

Skrevet

jeg sliter med sammme problemene. Mann på 24 år. Har ingene anelse om hvorfor? Bare hatt en dame og nettopp begynnt med sex. Tror det er noen som ligger igjen fra barndommen. Venter liksom hele tiden på at noen skal komme å kjefte på meg, for nå har jeg gjordt moe som er "ulovlig". Gjør nok at jeg ikke presterer fullt ut og mærker nok at hun ikke er helt tilfreds heller. Men hun sier i det minste at det er litt godt også. Litt dårlig selvtilitt er også med på å gjøre det værre. Sliter litt med tanken om hvorfor jeg skal få lov til å ha det godt.

Skrevet
jeg sliter med sammme problemene. Mann på 24 år. Har ingene anelse om hvorfor? Bare hatt en dame og nettopp begynnt med sex. Tror det er noen som ligger igjen fra barndommen. Venter liksom hele tiden på at noen skal komme å kjefte på meg, for nå har jeg gjordt moe som er "ulovlig". Gjør nok at jeg ikke presterer fullt ut og mærker nok at hun ikke er helt tilfreds heller. Men hun sier i det minste at det er litt godt også. Litt dårlig selvtilitt er også med på å gjøre det værre. Sliter litt med tanken om hvorfor jeg skal få lov til å ha det godt.

Hvis du tror det er noe som kan ligge der, så bør du ta kontakt med en som kan noe om det å løse slike problemer, få en henvisning til psykolog eller psykiater.

Skrevet

nei. tror ikke jeg tør eller har lyst til å snakke med noen om det. Kan ikke si at sex gir meg å altfor mye. En god massasje gir meg bedre følelse etterpå og under. Det er nok bare meningen at ikke alle skal ha sex..det gjør meg ikke mye.

Skrevet
nei. tror ikke jeg tør eller har lyst til å snakke med noen om det. Kan ikke si at sex gir meg å altfor mye. En god massasje gir meg bedre følelse etterpå og under. Det er nok bare meningen at ikke alle skal ha sex..det gjør meg ikke mye.

Nei, det er jo ditt valg.

Skrevet

Jeg har det samme problemet. Det skyldes at i bygda der jeg vokste opp hadde jeg pariakaste-status, og ingen jenter ville ha noe med meg å gjøre. Det sitter i ennå.

Løsninga kan være å

(1) overbevise seg selv om at skammen er en følelse som er "feil", at den ikke korresponderer med virkeligheten

(2) pule på, så forsvinner det sikkert etterhvert.

Røffly samme oppskrift som brukes mot for eksempel bussangst. Forstå at det ikke er noe å være redd for sånn egentlig, og så kjøre buss til det går over.

Skrevet

Det sies jo nå, i forhold til når jeg var liten, at man skal la barn være åpen om sin seksualitet. La de få lov å føle på sine egne lyster uten å legge til et begrep om skam. Mange som sliter med skyldfølelse under sex kan ha slike minner som ligger lengst bak. Ubevist føler skambegrepet med i voksen alder på grunn av det man lærte som liten.

Skrevet
Hva er pariakaste-status for noe?

Da er du vel neders på rangstigen i et kastesystem.

Gjest Elfrida
Skrevet
Hva er pariakaste-status for noe?

Paria er et indisk ord, og er egentlig en kasteløs, og er "untouchable", dvs skal ikke røres. Oftest er de fattige gateselgere, skraphandlere og så videre.

Skrevet
Jeg har verdens søteste kjæreste, men dessverre sliter vi litt med sexlivet. Han skammer seg ofte når vi har sex, selv om vi egentlig ikke gjør så mye merkelig... Det hele gjør at jeg mister interessen også, jeg trenger å føle meg attraktiv og føle at han liker det vi gjør. Noe han visst egentlig gjør.

Er ikke interessert i svar a la "dropp ham" eller "det blir aldri bedre", for jeg elsker ham. Jeg vil heller ha tips hva vi kan gjøre for å få det bedre!

HVorfor ikke prøve å gå til sexolog?

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg må si at jeg har spekulert litt på om ikke kvinnefrigjøringen de siste tiårene har bidratt til å gi en del gutter/menn et dårlig forhold til sin egen seksualitet. Nå har selvfølgelig ikke kvinnefrigjøringen i seg selv vært negativ, men jeg husker jo godt at fokuset i nesten enhver sammenheng hvor seksualitet var et tema, var at kvinners seksualitet var noe flott som kvinner måtte leve ut på den måten de selv ønsket mens menns seksualitet var noe egoistisk og stygt som de i århundrer hadde brukt til å undertrykke kvinner. I dag er vel bildet forhåpentligvis mer nyansert, men på 70- og 80-tallet var det for en stor del dette som ble kommunisert både i media, i skolen og av mødre som selv sto på barrikadene. Samtidig var seksualitet fremdeles en del av livet som var forbundet med mindre åpenhet og mer skyld og skam enn det er i dag. Jeg har derfor en mistanke om at en hel del små gutter vokste opp med at det var kvinnene som hadde krav på nytelse og at deres egen seksualitet var noe stygt og ekkelt. Nytelse var forbehold kvinner/jenter og som gutter/menn var det deres jobb å sørge for at jentene/kvinnene fikk det de hadde "krav på".

Guttene som vokste opp på 70- og 80-tallet er i dag voksne menn som forventes å fungere seksuelt i ulike former for samliv og de er i en alder da man gjerne etablerer mer varige relasjoner. I varige relasjoner er det rom for refleksjon og tid til ettertanke og jeg har snakket med flere voksne menn som beskriver at de opplever noenlunde det samme som den 24 år gamle mannlige gjesten over her; De føler at deres seksualitet er mindreverdig kvinnens og at de nærmest ikke har rett til nytelse. Problemet er som regel ikke av svært alvorlig karakter og ingen av dem husker spesielle traumer fra barndommen, men når jeg presenterer den hypotesen jeg også har presentert her, nikker de gjenkjennende. Jeg har notert meg at det ofte gjelder reflekterte gutter/menn med stor evne til empati og sannsynligvis var de slik allerede som barn. De tok derfor inn over seg det de hørte/leste/så.

Vi jenter/kvinner som vokste opp og utviklet vår seksualitet i samme periode ble fortalt at sex var noe vi hadde rett til å nyte med hvem som helst og når som helst. Orgasme var rett og slett noe vi hadde krav på og det var mannens plikt å gi oss det. I dag skal vi plutselig leve sammen med disse mennene som rett og slett har litt liten tro på sin egen seksualitet og "rett" til nytelse. Det kan naturligvis føre til frustrasjon og misnøye hos begge parter. Som par må vi selvfølgelig kommunisere, men sex er desverre noe det fint går an å snakke helt i stykker. Jeg mener at vi kvinner/jenter har et stort ansvar her; Vi må tydelig kommunisere, kanskje først og fremst gjennom handling, at vi aksepterer mannen og hans seksualitet slik den er (Kanskje den i mange tilfeller er mer lik vår egen enn vi noensinne har tenkt på?) og at vi selv har ansvaret for vår egen nytelse. Selvfølgelig er det snakk om samarbeid og samspill, men ansvaret hviler først og fremst på den enkelte, det være seg kvinne eller mann. Man kan ikke forvente at et annet menneske skal sitte med fasiten på man selv tenner på og hvordan man skal oppnå orgasme. De fleste menn er ikke, i motsetning til hva man ofte kan få inntrykk av, "sexmaskiner". Det er nok mange som egentlig godt kunne tenke seg en omgang god massasje etter en slitsom dag enn en kjapp omgang og er det egentlig noe dårlig alternativ?

Fremdeles skrives det side opp og side ned om samliv generelt og kvinners seksualitet spesielt, men selv om jeg leter, finner jeg svært lite om følelser og problemer knyttet til menns seksualitet. Det handler for det meste om "tekniske problemer" som impotens og for tidlig utløsning. (Det siste har jeg også tenkt litt på; For tidlig i forhold til hva og hvem? ;) ). Jeg ser jo den samme tendensen her på KG; Når kvinners seksualitet diskuteres kommer svarene som perler på en snor, men med en gang det er snakk om menn blir svarene bemerkelsesverdig færre. Nå er jeg selvfølgelig klar over at det naturlig nok er flere kvinner enn menn her inne, men mange har jo lang erfaring med menns seksualitet og vi er da ellers flinke nok til å uttale oss om ting vi ikke direkte har følt på kroppen ;)

Jeg sitter på ingen måte med fasiten, men kanskje det er noe av dette som ligger bak både det trådstarteren opplever som et problem og det den 24 år gamle mannlige gjesten sier han sliter med? Det er ikke alltid at det er store traumer som ligger bak seksuelle problemer. Det kan like gjerne være det vi oppfatter som små, dagligdagse ting og det burde i hvert fall vi kvinner være smertelig klar over. Løsningen ligger uansett ikke i å anklage hverandre. Vi må alle være oss bevisst vår egen seksualitet og finne ut hva vi liker og ikke liker, alene eller sammen med en partner.

Skrevet

Leo: Joda. Helt klart. Men prestasjonsangst er ikke det samme som skam, så du snakker om noe annet enn det som er problemet her, tror jeg.

Til trådstarter: Boka "Uten en tråd" av Jens Bjørneboe handler om ei ung kvinne som kvitter seg med seksuell skam og så utfolder seg. Særlig realistisk er den dog ikke.

Gjest trådstarter-gjesten
Skrevet

Hei!

Fint å få innspill fra dere.

Til dere gutter som også opplever skam:

Hva hjelper dere?

Jeg vil gjerne hjelpe kjæresten min, men hvordan?

Skrevet

Er det andre områder av livet han skammer seg over også? (Jeg spør fordi en tidligere kjæreste var overvektig, og det plaget han ganske mye, og det slo ut også i sengen.)

Skammer han seg ALLTID når dere har sex, eller bare når dere gjør enkelte ting?

Gjest trådstarter-gjesten
Skrevet

Han skammer seg egentlig når han får utløsning, hvor han får den tror jeg ikke betyr noe særlig for skamfølelsen hans (Han er ikke så glad i kondomer og jeg tåler ikke p-piller, så vi tar det ofte litt "alternativt"). Ellers skammer han seg og blir usikker når han forsøker å snakke om hva han liker/har lyst til å gjøre. Det meste egentlig.

Han er ikke noen skrytepave ellers heller, men vanlig sosial og omgjengelig, vil jeg si. Er ikke overvektig eller "annerledes" på noen måte, slik jeg ser det i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...