Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurdere å søke en kommunal stilling. Jobber i dag innenfor det private, og regner med de ikke klarer å matche lønnen jeg har i dag.

Har hørt at det er mulig å forhandle lønn i kommunen også, men er det tilfelle? Og hvor mye opp er det mulig å klare?

Anonymkode: 75820...e52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på hva slags stilling det er snakk om. Stor forskjell på en lederstilling og en saksbehandlerstilling. 

Anonymkode: 98ac9...747

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer jo helt an på hva slags stilling det er snakk om. Stor forskjell på en lederstilling og en saksbehandlerstilling. 

Prosjektleder

ts

AnonymBruker
Skrevet

Forhandlet på lønn da jeg ble ansatt i kommunen (saksbehandler i barneverntjenesten). Forhandlet meg opp 70 000,- mer i lønn.

Man må alltid forhandle på lønn :)

Anonymkode: ebefa...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke enig. Å forhandle på lønn er noe alle burde gjøre. Ikke alltid man får det man ønsker eller får noe, men å ikke prøve seg er bare dumt. Man kan være heldig å få noe mer eller mye mer

Anonymkode: ebefa...bf2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prosjektleder

ts

Nå vet jeg ikke hvor stor kommune det er snakk om, men husk at du kan be om innsyn i lønnen til alle ansatte i en kommune ihht til offentlighetsloven. Kjenner du til prosjektledere i kommunen kan du dermed få et godt inntrykk hva det er mulig å oppnå samt som grunnlag i en forhandling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som tillitsvalgt i kommunen, og har vært med på flere ansettelsesprosesser og lønnsforhandlinger. Du må helt klart forhandle på lønna! Du taper ingenting på det. Om de ikke rikker seg, har du vist til at du forventer mer. Det er et godt forhandlingskort ved en lønnssamtale, typ etter 6-12 måneder, når du har vist at du er så god i jobben din som du er :) 

Anonymkode: 6df45...7a1

Gjest Albbas
Skrevet

Ja du kan absolutt forhandle lønn. 

Jeg fikk bare 10k mer da jeg forhandlet, men leder lovte da å gjøre en ny vurdering etter 6 mnd, og da gikk jeg opp 70 tusen til. 

Flere kommuner sliter med å kapre gode ansatte fra det private og er derfor innstilt på å måtte konkurrere på lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppløftende svar. Regner som sagt med at de ikke kan matche lønna jeg har i dag som ligger 25-30% høyere enn kommunal tariff, men om det lar seg forhandle opp en del, kan det være aktuelt.

Skal få lagt inn en søknad 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber som tillitsvalgt i kommunen, og har vært med på flere ansettelsesprosesser og lønnsforhandlinger. Du må helt klart forhandle på lønna! Du taper ingenting på det. Om de ikke rikker seg, har du vist til at du forventer mer. Det er et godt forhandlingskort ved en lønnssamtale, typ etter 6-12 måneder, når du har vist at du er så god i jobben din som du er :) 

Anonymkode: 6df45...7a1

Takk for svar, dersom jeg søker og blir tilbudt jobben, så kan jeg ikke ta sjansen på å vente på senere lønnssamtaler, da jeg i dag har 25-30% mer en kommunal tariff.

Men jeg skal gi det en sjanse, er jo ikke sikkert de tilbyr meg jobben engang.

ts

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Har henvendt meg til lønnsseksjonen i en kommune jeg jobbet i. De hadde aldri hørt om at jeg kan få innsyn i lønna til hvem jeg vil.

merkelig for jeg visste det men fikk aldri oversikt. I tillegg driter de i rekrutteringen i enkelte kommuner, lønnen er laaav i stillinger som ellers betales bra.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar, dersom jeg søker og blir tilbudt jobben, så kan jeg ikke ta sjansen på å vente på senere lønnssamtaler, da jeg i dag har 25-30% mer en kommunal tariff.

Men jeg skal gi det en sjanse, er jo ikke sikkert de tilbyr meg jobben engang.

ts

Hvilken "kommunal tariff" er det egentlig en prosjektlederstilling går etter? 🤔

Anonymkode: 63c78...8b3

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Maatte_ha_konto said:

Har henvendt meg til lønnsseksjonen i en kommune jeg jobbet i. De hadde aldri hørt om at jeg kan få innsyn i lønna til hvem jeg vil.

merkelig for jeg visste det men fikk aldri oversikt. I tillegg driter de i rekrutteringen i enkelte kommuner, lønnen er laaav i stillinger som ellers betales bra.

Det er ikke lønnsseksjonen som kan svare på sånne spørsmål. Jeg sitter i åpent landskap ved siden av lønn, og de kan ikke en gang svare på hva snittlønn er for ulike avdelinger, virksomheter eller stillinger. De jobber kun med utbetaling av lønn og alt det tekniske rundt det.

Tillitsvalgt er nok mer rett person å henvende seg til, og HR. Eller til og med en økonomirådgiver (som er noe helt annet enn en som jobber på lønn) . Men ber du om innsyn i noe er det mer ryddig å ta kontakt på kommunens sentral epost, da har du gått "riktig linje" om noen gir avslag og har god dokumentasjon på det. 

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke lønnsseksjonen som kan svare på sånne spørsmål. Jeg sitter i åpent landskap ved siden av lønn, og de kan ikke en gang svare på hva snittlønn er for ulike avdelinger, virksomheter eller stillinger. De jobber kun med utbetaling av lønn og alt det tekniske rundt det.

Tillitsvalgt er nok mer rett person å henvende seg til, og HR. Eller til og med en økonomirådgiver (som er noe helt annet enn en som jobber på lønn) . Men ber du om innsyn i noe er det mer ryddig å ta kontakt på kommunens sentral epost, da har du gått "riktig linje" om noen gir avslag og har god dokumentasjon på det. 

Ja, du har rett. Jeg skal se om jeg har ånden enda i meg fordi det er så mye surr lønnsmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...