Gå til innhold

Min datter blir utestengt i klassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 11 blir utestengt i klassen. Hun var populær og godt likt. Det var ofte barn på døren og spurte etter henne men nå er det ingen. Hun har ei fra klassen under henne men hun har sine gode venner. Datteren min gråter ofte. Hun får ikke svar på meldinger. Ofte forekommer det. De som var hennes venner kan lyve til henne for å unngå henne. Ser dem sammen i nabolaget og hun får ikke være med. Jeg har snakket med læreren før sommerferien og det var ikke observert henne uten noen å leke med. Datter er med på to fritidsaktiviteter i uken. Jeg har grublet mye på hvorfor hun blir utestengt. Hun er litt sjenert og hun er bedagelig anlagt. 

Hva kan jeg gjøre? 

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde få annledning til å gå på en annen skole. Det der er nesten umulig å gjøre noe med.

Anonymkode: 4aeec...5e5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun burde få annledning til å gå på en annen skole. Det der er nesten umulig å gjøre noe med.

Anonymkode: 4aeec...5e5

Kan du utdype det? 

Skrevet

Ringe foreldre til disse jentene 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det 100% sikkert at hun ikke blir inkludert av noen i klassen, eller er det at hun ikke blir inkludert av jentene hun ønsker å være venn med? Det siste er etter min erfaring ganske vanlig, at noen kan være litt ambisiøse i forhold til hvem de vil være venn med.

Anonymkode: 1f89e...645

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier skolen?

Anonymkode: 65dab...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vondt både for dere foreldre og for jenta. Min datter hadde det også slik, hun var en av de «kule» helt til 5 trinn. Da forandret alt seg og hun fikk ikke være med lenger, var ikke kul nok som de sa. Hele 5 trinn var forferdelig. Det som endre t det var at hun etter hvert ble med de mindre «kule» jentene. Hun fikk det så mye bedre sammen med dem. Hun starter nå på videregående og noen av disse jentene er fortsatt hennes beste venner. Kanskje hun rett og slett skal prøve å bytte gjeng isteden for å holde fast ved de gamle «vennene». Det er helt sikkert flere som føler seg litt ensomme og som lengter etter flere venner. Grunnen til at hun ble venner med disse jentene var at en klok lærer ga de en ball, da de sto passive i skolegården. Dermed var leken i gang og vennskapet vokste frem. 

Anonymkode: d6eff...0e8

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Blir hun utestengt av hele klassen? Eller er det «bare» de jentene hun ønsker å være sammen med? Kan det være at vennskapene har forandret seg? At de har vokst fra hverandre? Utestengelse er ikke ok, om det er det som er greia. Men, om det er at de har vokst fra hverandre, så bør hun med hjelp fra deg finne nye vennskap i klassen. 

Anonymkode: faa90...6d3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er så vondt både for dere foreldre og for jenta. Min datter hadde det også slik, hun var en av de «kule» helt til 5 trinn. Da forandret alt seg og hun fikk ikke være med lenger, var ikke kul nok som de sa. Hele 5 trinn var forferdelig. Det som endre t det var at hun etter hvert ble med de mindre «kule» jentene. Hun fikk det så mye bedre sammen med dem. Hun starter nå på videregående og noen av disse jentene er fortsatt hennes beste venner. Kanskje hun rett og slett skal prøve å bytte gjeng isteden for å holde fast ved de gamle «vennene». Det er helt sikkert flere som føler seg litt ensomme og som lengter etter flere venner. Grunnen til at hun ble venner med disse jentene var at en klok lærer ga de en ball, da de sto passive i skolegården. Dermed var leken i gang og vennskapet vokste frem. 

Anonymkode: d6eff...0e8

Ja og din datter lærte da også noe verdifullt. Nemlig at en ikke skal vurdere andre ut i fra hvor kule de er. Disse ukule jentene var jo bra nok for din datter når hun var ensom. Men ikke før…

Anonymkode: be45b...633

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Mildys skrev (1 time siden):

Min datter på 11 blir utestengt i klassen. Hun var populær og godt likt. Det var ofte barn på døren og spurte etter henne men nå er det ingen. Hun har ei fra klassen under henne men hun har sine gode venner. Datteren min gråter ofte. Hun får ikke svar på meldinger. Ofte forekommer det. De som var hennes venner kan lyve til henne for å unngå henne. Ser dem sammen i nabolaget og hun får ikke være med. Jeg har snakket med læreren før sommerferien og det var ikke observert henne uten noen å leke med. Datter er med på to fritidsaktiviteter i uken. Jeg har grublet mye på hvorfor hun blir utestengt. Hun er litt sjenert og hun er bedagelig anlagt. 

Hva kan jeg gjøre? 

Du skriver skolen sier hun ikke leker alene.  Og du sier ingenting om det er NOEN eller alle som utestenger. Det er viktig å lære barn å være åpne for vennskap med alle. Ikke bare de kule gjengene. De kan man sjeldent stole på. Hvis det er en spesiell gjeng hun er utestengt fra bør hun prøve å søke mot de som også er utenfor denne gjengen. Erfaringsmessig er disse sikkert bedre venner enn tåpelige kule jenter som skifter allianser hele tiden. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det 100% sikkert at hun ikke blir inkludert av noen i klassen, eller er det at hun ikke blir inkludert av jentene hun ønsker å være venn med? Det siste er etter min erfaring ganske vanlig, at noen kan være litt ambisiøse i forhold til hvem de vil være venn med.

Anonymkode: 1f89e...645

Det kom frem noe utydelig i det jeg skrev. Jentene som utestenger datteren min er de som bor i nabolaget. De ignorerer meldinger fra henne eller kommer med mange unnskyldninger for ikke å møte henne. Jeg kan gi ett eksempel. Hun kan få melding jeg er syk og kan ikke komme til deg. Venninnen som var "syk" gikk forbi huset vårt med venner. Ett eksempel av mange unnskyldninger. Det er vanskelig å håndtere når det gjelder barn. Jeg savner datterens venner. Jeg ble glad i de og det er jeg enda.  Trist hvordan ting har endret seg fra lykkelig og bekymringsfri jente gjeng. Til baksnakking og utestenging. Hun har noen jenter i klassen Hun aldri har hengt med på fritiden og ikke på skolen. De var aldri en sammensveiset gruppe. Delt i jente gjenger på 3 - 4 stykker. Det er kanskje mest vanlig. Jeg vet ikke.

• Hjerte 1
Skrevet
solietta skrev (1 time siden):

Det er en fin mulighet for dialog. Høre deres side av saken. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 22.46):

Hva sier skolen?

Anonymkode: 65dab...0e9

Læreren har ikke observert henne alene i friminuttene men bekreftet at hun ikke hang med de tidligere beste vennene. Lærer har ikke observert hun trist og alene. Aldri fått telefon med bekymring fra lærer med endring i trivsel på skolen. 

Endret av Mildys
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver skolen sier hun ikke leker alene.  Og du sier ingenting om det er NOEN eller alle som utestenger. Det er viktig å lære barn å være åpne for vennskap med alle. Ikke bare de kule gjengene. De kan man sjeldent stole på. Hvis det er en spesiell gjeng hun er utestengt fra bør hun prøve å søke mot de som også er utenfor denne gjengen. Erfaringsmessig er disse sikkert bedre venner enn tåpelige kule jenter som skifter allianser hele tiden. 

Det er de gode vennene hun har hatt fra 1 klasse. En liten gjeng på fire. Jeg tok det for gitt at de skulle henge sammen hele barneskolen. Er utestenging og dårlig behandling noe jenter i den alderen bruker for å vise at de har vokst fra hverandre på 🤔 Det er flere jenter i klassen hun ikke har hengt med på fritiden. Datteren min og jeg har fokusert for mye på jentene hun var venn med. Hun har blitt redd for å bli avvist av de jentene i klassen hun ikke har hengt med og har ikke spurt om telefonen nummer. Selvtilliten hennes har fått et knekk. Datteren min er ikke den som sier i fra. Hun står og tar i mot. Andre kan lett tenke hun kan vi si hva vil til fordi hun finner seg i det. 

Jeg er enig med deg. Åpen for alle vennskap og sørge for at ingen blir stående alene.  Jeg er ikke opptatt av hun skal henge med "de kule". Det har ingenting med det å gjøre. De hun hadde som bestevenner hun alltid hatt. Det falt de naturlig fordi de bor i samme byggefelt. Kort vei til hverandre. 

Endret av Mildys
  • Liker 1
Skrevet

Datteren din må finne nye venner blant de andre i klassen. Det er ikke automatikk i at gamle vennskap skal vare hele skolegangen. De høres dessuten ut som råtne venner som oppfører seg slik

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vennskap kommer og går, 11 åringer har ikke lært seg gode verktøy for å avslutte vennskap og om andre barn og/eller ditt barn har fått ulike interesser er det dessverre naturlig at vennskap ikke blir det samme. Oppfordre datteren til å bli kjent med andre og tørre å ta kontakt med andre og ikke lenger mase på de som tydeligvis ikke vil være venner. Ja det er synd når vennskap ikke bare fades ut, men er ensidig. Synd at datteren føler seg alene.

Det er synd om noen blir stående alene og synd om hun faktisk blir holdt utenfor for at de vil gjøre det ubehagelig for datteren din. Ideelt sett kan alle omgås alle, men når jenter  nærmer seg/kommer i puberteten endrer MYE seg. Min egen datter mistet mange venner fordi hun ikke var like moden og ikke interessert i å bare sitte inne og se på tekefonen/se film. Hun ville ut, være aktiv osv, og da ble hun tvunget til å få en del nye venner som passet bedre hennes petsonlighet. 

Anonymkode: 426ab...4d6

• Liker 3
Skrevet

Stakkars ☹️❤️

AnonymBruker
Skrevet
Mildys skrev (7 timer siden):

Det er de gode vennene hun har hatt fra 1 klasse. En liten gjeng på fire. Jeg tok det for gitt at de skulle henge sammen hele barneskolen. Er utestenging og dårlig behandling noe jenter i den alderen bruker for å vise at de har vokst fra hverandre på 🤔 Det er flere jenter i klassen hun ikke har hengt med på fritiden. Datteren min og jeg har fokusert for mye på jentene hun var venn med. Hun har blitt redd for å bli avvist av de jentene i klassen hun ikke har hengt med og har ikke spurt om telefonen nummer. Selvtilliten hennes har fått et knekk. Datteren min er ikke den som sier i fra. Hun står og tar i mot. Andre kan lett tenke hun kan vi si hva vil til fordi hun finner seg i det. 

Jeg er enig med deg. Åpen for alle vennskap og sørge for at ingen blir stående alene.  Jeg er ikke opptatt av hun skal henge med "de kule". Det har ingenting med det å gjøre. De hun hadde som bestevenner hun alltid hatt. Det falt de naturlig fordi de bor i samme byggefelt. Kort vei til hverandre. 

Men da er overskriften her feil. Din datter blir ikke utestengt i klassen. Hun har falt utenfor en liten jentegjeng som uke ønsker å være med henne. De kan Hub forsåvidt konfrontere og spørre hvorfor de svarte de ikke kunne etc for så å gå er annet sted. Men uansett. Disse vil ikke være med din datter lenger å da hjelper det ikke å mase. Hun må finne seg nye venner og heldigvis er det mange andre i klassen å ta av? Hun nå nok være litt proaktiv selv. Men det kan gå bra.

Si hun må se om det er noen av de andre jentene hun har noen felles interesser med og kan snakke med i fri minuttene. Se om ikke det går an å invitere noen hjem på ett eller annet hvis de har felles interesser. Kanskje feks invitere noen med på kino eller i klatrepark eller trampoline park eller noe. 

hvilke fritidsaktiviteter har Hun? Har hun ingen venner der heller?

jeg gikk gjennom barneskolen med kun en venn i klassen. Og siste to årene uten en eneste en som jeg egentlig var med.
Ellers var de får vennene jeg hadde gjennom andre fritidsaktiviteter. Det gikk helt fint. Man trenger ikke en jentegjeng. Der viktigste er at en har noen å snakke med i friminuttene på skolen så en ikke føler seg HELT utenfor. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du det opp med skolen når det er nabojentene som ikke vil henge med datteren din? Du få enten ta det opp med foreldrene (datteren din blir neppe en mer attraktiv venninne om de blir presset av foreldrene til å henge med henne) eller så må du hjelpe henne inn i nye relasjoner. Jeg hadde valgt det siste. Forsøkt å koble henne på noen andre. Enten andre i nabolaget, andre i klassen, noen fra fritidsaktiviteter, barn av dine venner / kollegaer osv.

Anonymkode: b6d79...608

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solietta skrev (10 timer siden):

Hva "positivt" skal dette egentlig føre til? 

Man skal liksom tvinge barna til å være sammen med hverandre, selv om de virkelig ikke ønsker det? 

Anonymkode: 57f00...46f

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...