AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Har en 14 åring som får magesmerter av og til. Disse varer ett par timer. Så kaster han opp og blir bedre etter det. Dette skjer kanskje 1 gang hver 2-3 måned. Han har en del luft i magen. Han sier også at det svir i rompa etter avføring. Var til fastlegen for 2 måneder siden. . Han tok ultralyd og blodprøver. Alt var ok. I går på ferie fikk han vondt igjen. Lå på hotellrommet i noen timer, kastet opp og så helt bra igjen. Dra til fastlegen igjen selv om prøvene var bra? Anonymkode: 9a533...075 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstoppelse? Anonymkode: b415e...f48 Vet ikke. Han sier at han er på toalettet. Men han har med mobilen. Far mener at det er problemet. At han ikke konsentrerer seg om hva han skal gjøre på toalettet Anonymkode: 9a533...075 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en 14 åring som får magesmerter av og til. Disse varer ett par timer. Så kaster han opp og blir bedre etter det. Dette skjer kanskje 1 gang hver 2-3 måned. Han har en del luft i magen. Han sier også at det svir i rompa etter avføring. Var til fastlegen for 2 måneder siden. . Han tok ultralyd og blodprøver. Alt var ok. I går på ferie fikk han vondt igjen. Lå på hotellrommet i noen timer, kastet opp og så helt bra igjen. Dra til fastlegen igjen selv om prøvene var bra? Anonymkode: 9a533...075 Ble han sjekket for cøliaki? Det kan også være en annen intoleranse, for eksempel melkeallergi. Min sønn har også i perioder slitt med magen. Han var kraftig forstoppet, selv om han hadde løs avføring. Gikk på movicol over en lengre periode. Anonymkode: 6762c...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Dette er ikke normalt og at han har tlf med seg på badet har ikke noe å si. Dette hadde jeg sjekket mer ut. Har en sønn med mageproblemer selv. Og jeg måtte mase. De tok gastroskkopi på han og han fikk påvist spiserørsbetennelse og betent magesekk. Jeg ville spurt om avføringsprøver,allergitester og evt gastro. Håper du ikke gir deg❣️ Klem Anonymkode: 01c2b...496 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Abdominal migrene? Du kan jo google det og se om det er noe som passer med det han opplever. Og evt ta det opp med lege. Som andre sier: ikke gi dere, oppsøk lege igjen (og igjen og igjen .. om nødvendig). God bedring! Anonymkode: 2fbec...a32
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Selv om tidligere ultralyd og blodprøver ikke avdekket noe alvorlig, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er noe galt. Det kan være flere årsaker til magesmerter, som irritabel tarm syndrom (IBS), matallergier, infeksjoner eller andre fordøyelsesproblemer. Hvis symptomene fortsetter, kan det være lurt å ta kontakt med fastlegen igjen for å få en ny vurdering. For å hjelpe fastlegen med å få et bedre bilde av situasjonen, kan det være nyttig å holde en logg over når episodene oppstår, hva slags mat sønnen din har spist, hvor lenge smertene varer, og andre symptomer som kan oppstå samtidig. Dette kan hjelpe fastlegen med å stille en mer nøyaktig diagnose. Anonymkode: 05091...5b8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Han kan jo ha matintoleranser, og mobiltelefonen med på do er uvesentlig. Det dere må gjøre, er å be han følge med på hva han har spist før han blir dårlig. Så må det i gang med elimineringsdiett en stund, for å se om det blir bedre. Typiske ting å reagere på er melk og hvete, men junk og mye fet mat (bacon, pølser, salami, frittert mat) kan også trigge/bidra. Anonymkode: e65ba...3fe
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Har en 14 åring som får magesmerter av og til. Disse varer ett par timer. Så kaster han opp og blir bedre etter det. Dette skjer kanskje 1 gang hver 2-3 måned. Han har en del luft i magen. Han sier også at det svir i rompa etter avføring. Var til fastlegen for 2 måneder siden. . Han tok ultralyd og blodprøver. Alt var ok. I går på ferie fikk han vondt igjen. Lå på hotellrommet i noen timer, kastet opp og så helt bra igjen. Dra til fastlegen igjen selv om prøvene var bra? Anonymkode: 9a533...075 Noe han spiser. Dieten hans er mest sannsynlig årsak basert på det som er skrevet. (Er ikke lege så ta dette med en klype salt) Men dra til spesialist. Allmenn leger er crap.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Abdominal migrene? Du kan jo google det og se om det er noe som passer med det han opplever. Og evt ta det opp med lege. Som andre sier: ikke gi dere, oppsøk lege igjen (og igjen og igjen .. om nødvendig). God bedring! Anonymkode: 2fbec...a32 Dette har jeg aldri hørt om. Noen som har erfaring med dette som kan fortelle litt? Anonymkode: 9a533...075
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Abdominal migrene? Du kan jo google det og se om det er noe som passer med det han opplever. Og evt ta det opp med lege. Som andre sier: ikke gi dere, oppsøk lege igjen (og igjen og igjen .. om nødvendig). God bedring! Anonymkode: 2fbec...a32 Må man ha hodepine da? Han sier at han bare har vondt i magen Anonymkode: 9a533...075
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Ville fulgt rådet om å notere ned alt han spiser. Ha i bakhodet at flertallet spiser mer ultraprossessert mat enn råvarer i dag. Tilsetningsstoffene i den maten er ikke bra for menneskekroppen.., Anonymkode: 7ee3c...701
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må man ha hodepine da? Han sier at han bare har vondt i magen Anonymkode: 9a533...075 Nei, det høres litt rart ut, men abdominal migrene gir ikke smerter i hodet. Vanligst hos barn. Du kan jo se litt på denne: https://no.wikipedia.org/wiki/Abdominal_migrene Anonymkode: 2fbec...a32 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det høres litt rart ut, men abdominal migrene gir ikke smerter i hodet. Vanligst hos barn. Du kan jo se litt på denne: https://no.wikipedia.org/wiki/Abdominal_migrene Anonymkode: 2fbec...a32 Vil bare tilføye at jeg har inntrykk av at leger ikke kan mye om migrene (verken "vanlig" eller abdominal). Min sønn på 12 år har "vanlig" migrene. Han har siste året hatt flere anfall med hodesmerter og oppkast. Fastlegen har konkludert med migrene, ut fra symptomer og arv (vi er flere i familien som har det). Jeg har derfor googlet migrene hos barn og tror han hadde abdominal migrene da han var yngre. Da hadde han flere runder med uforklarlige magesmerter med oppkast, som ble utredet uten at de fant ut av det. Som sagt er min erfaring at mange leger ikke kan så mye om migrene, og at det kan være verdt å nevne dette for dem. Anonymkode: 2fbec...a32
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Har en 13-åring som kaster opp innimellom. Det hjelper å ta movicol hver dag, uten det blir det helt ille. Så for vår del er det relatert til forstoppelse. Legene har undersøkt på alle bauger og kanter uten å finne noe annet. Anonymkode: f2094...b71
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 Jeg regner med han er testet for cøliaki? Det er første bud ved magesmerter, avføringsproblematikk og oppkast i forbindelse med magesmerter. Anonymkode: 0f162...529
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en 13-åring som kaster opp innimellom. Det hjelper å ta movicol hver dag, uten det blir det helt ille. Så for vår del er det relatert til forstoppelse. Legene har undersøkt på alle bauger og kanter uten å finne noe annet. Anonymkode: f2094...b71 Hvor ofte har din 13 åring det? Anonymkode: 9a533...075
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg regner med han er testet for cøliaki? Det er første bud ved magesmerter, avføringsproblematikk og oppkast i forbindelse med magesmerter. Anonymkode: 0f162...529 Fastlegen tok blodprøver. Fikk svar at alle var ok. Regner med at han ble testet for cøliaki også da. Anonymkode: 9a533...075
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 Jeg har hatt masse mageproblemer og har ikke med tlf på badet, så er nok ikke tlf som er grunnen. Anonymkode: 4aacd...fc8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, det høres litt rart ut, men abdominal migrene gir ikke smerter i hodet. Vanligst hos barn. Du kan jo se litt på denne: https://no.wikipedia.org/wiki/Abdominal_migrene Anonymkode: 2fbec...a32 Leste litt no. Men ble ikke klokere. Står at man må ha 2 av disse symptomer: Dårlig appetitt, blekhet og kvalme/ oppkast Dette har han når han har får de magesmerterne. Men ikke ellers. Sa har han veldig god matlyst og er en aktiv gutt. Anonymkode: 9a533...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå