Gå til innhold

Nekte nabobarn å bade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å sette ut det store bassenget vårt i hagen. Bor på byggefelt. Jeg er utbrendt for tiden grunnet sykt barn de siste årene, og orker derfor ikke å ha ansvar for «halve nabolaget». Dette er grunnen til at jeg vegrer meg litt for å sette ut dette bassenget i år. Jeg vet at det er en sånn ting som fort blir møteplassen i nabolaget. Bassenget er over 1m dypt.

Jeg og mamma er litt uenige, og derfor spør jeg dere. Jeg mener at jeg må ha lov å si at ingen nabobarn får komme og bade med mindre dem har med seg en ansvarlig voksen eller er svømmedyktige, altså at foreldrene til barna er ansvarlige for om dem kan være alene eller ei.
Mamma mener at jeg ikke kan sette ut ett sånn kjekt basseng og så si nei til nabobarna. Jeg må bare tåle å være «svømmevakt» for en haug med barn som ikke er svømmedyktige og knapt står i bunn hvis jeg setter opp bassenget.

Hva mener dere? Bør jeg droppe bassenget i år? 
(jeg har egne barn som har spurt om vi kan sette opp bassenget hele sommeren, men jeg er så usikker)

Anonymkode: 7bc84...517

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ingen nabobarn får komme og bade med mindre dem har med seg en ansvarlig voksen eller er svømmedyktige, altså at foreldrene til barna er ansvarlige for om dem kan være alene eller ei.

Dette er en selvfølge. 

Anonymkode: 7bf2d...b3f

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett det opp en kort periode der ungene dine bader mest mulig. 

Anonymkode: 6a28f...efe

Skrevet

Jeg synes det var rart at du synes det var ok at en voksen kunne ta med barn i DITT basseng for å svømme. Skal du sitte inne også driver folk og styrer i hagen din til enhver tid? Nei. Sett opp bassenget til deg selv og dine barn.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, vil ikke said:

Jeg synes det var rart at du synes det var ok at en voksen kunne ta med barn i DITT basseng for å svømme. Skal du sitte inne også driver folk og styrer i hagen din til enhver tid? Nei. Sett opp bassenget til deg selv og dine barn.

Jeg mente mens jeg og mine barn er der og bader, ikke når vi ikke bruker det.

ts

Anonymkode: 7bc84...517

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren din er rar om hun mener at bassenget skal være åpent for alle (ungene i nabolaget).

Jeg hadde også nektet andre tilgang til bassenget. Man ønsker jo ikke masse ukjente folk som løper rundt i hagen.

Anonymkode: e92bc...8da

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør si nei til nabobarn når du ikke har overskudd, du er ikke badevakt. 

Hadde praktisert ingen nabobarn uten invitasjon fra deg og ikke uten egne foreldre om barna er ganske små.  Absolutt ikke utlån om du ikke er hjemme. 

Basseng er stort ansvar. 

Anonymkode: 791fe...4d6

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Basseng kan være livsfarlig for de som ikke kan svømme eller om uhell skjer. Det krever selvsagt en voksen. Men det kan ikke forventes at eier av bassenget skal være gratis svømmevakt og barnepasser. 

Helt ok å be andre foreldre holde øye. Kanskje det kan avtales innimellom at en forelder er vakt mellom kl x til y mandag og torsdag? Kan også være slitsomt om det alltid er hos dere barna skal være. 

Anonymkode: e9c43...728

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Venner av dine barn som leker med dine barn kan bade - NÅR det passer for deg!

Alle andre? Nei. De får dra på stranda eller i svømmehallen. Eventuelt kjøpe basseng selv. Punktum.

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å renne ned dørene til folk som har basseng uten invitasjon? Det var det ikke da jeg vokste opp, det ville ikke falt oss inn å mase og spørre om å få bade hos dem som hadde basseng, og i hvert fall ikke troppe opp uinvitert. 

Anonymkode: c0b42...3bb

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ligner litt på hvordan det var å ha trampoline i hagen da det ikke var allemannseie... Betydelig større risiko med basseng enn trampoline da....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør lese deg opp på loven! 

Eier eller leier du et anlegg med basseng, dam eller brønn som er mer enn 20 cm dyp, skal det sikres. Det gjelder både utendørs og innendørs. Dette er spesielt viktig om du har et basseng eller stamp som ligger knyttet tett til bebyggelse, og dermed er lett tilgjengelig. Det fremgår av Plan- og bygningsloven.

Etter loven skal basseng, brønn eller dam sikres slik at personer hindres fra å falle i dem. Reglene tar spesielt hensyn til sikring i forhold til barn, som er mest utsatt for drukningsulykker i denne typen vannanlegg. I perioden 1976-80 druknet 26 barn i brønn, grøft, dam og privat basseng. I perioden 1998-2010 druknet 9 barn i brønn og dam.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/slik-skal-bassenget-sikres/61798460

Anonymkode: 7c0f9...a51

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt det opp, og hatt forbehold om at all bading av andre en mine egne barn må avtales med meg først. Har jeg kapasitet til å følge med kan venner av barna komme å bade innenfor sånn og sånn tidsrom når mine barn bader, hvis ikke så må de akseptere at bassenget ikke er tilgjengelig men de kan leke med mine barn på en annen måte. Det er ett privat basseng, ikke en svømmehall. 

Anonymkode: b8d70...212

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du bør lese deg opp på loven! 

Eier eller leier du et anlegg med basseng, dam eller brønn som er mer enn 20 cm dyp, skal det sikres. Det gjelder både utendørs og innendørs. Dette er spesielt viktig om du har et basseng eller stamp som ligger knyttet tett til bebyggelse, og dermed er lett tilgjengelig. Det fremgår av Plan- og bygningsloven.

Etter loven skal basseng, brønn eller dam sikres slik at personer hindres fra å falle i dem. Reglene tar spesielt hensyn til sikring i forhold til barn, som er mest utsatt for drukningsulykker i denne typen vannanlegg. I perioden 1976-80 druknet 26 barn i brønn, grøft, dam og privat basseng. I perioden 1998-2010 druknet 9 barn i brønn og dam.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/slik-skal-bassenget-sikres/61798460

Anonymkode: 7c0f9...a51

Hvor står det at ts ikke har dette i orden?

Anonymkode: c0b42...3bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg ts. Har selv 4 barn og syns det er ufint når naboene sender over barna sine uten å komme over selv. Er ikke interessert i å passe andres barn når jeg har mer enn nok med mine 4 barn. Men mange har dessverre ikke sosiale antenner.

Har aldri sendt over ungene mine til naboer uten at jeg eller pappaen blir med. Jeg kan ikke forlange eller forvente at andre har overskudd til mitt/mine barn. 

Det er noe annet om ungene har besøk av venner og omvendt men de som bare sender over ungene sine må tenke litt lenger enn nesetippen. 

Anonymkode: e9dc3...ac8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du si nei. Vi har selv stort basseng og vi begrenser veldig hvem som får bade. Vi har saltvann med klorinator og automatisk overvåkning av klornivået, likevel føler jeg ikke for å bade i samme vannet som hele nabolaget. Barna har 3 venner som innimelllom får bade, ellers er badebassenget kun for familien. Dette er grensen vi har satt. Noen prøver seg, men jeg orker det bare ikke. 

Anonymkode: 8938c...f25

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp basseng. Om barn begynner komme så sender du de hjem med en beskjed og lapp om at de får kun bade om de har med en voksen. Svømmedyktige eller ei, jeg hadde ikke orket ha ansvaret for alle tilfeldige nabobarn stort og stadig.

En annen ting selvfølgelig om du ber noen barn på bading hos dere, da er du jo badevakt 😉

Anonymkode: 549f9...2a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...