Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Valpen på 11 uker elsker sko, og er stadig ute i gangen og stjeler, for så å dra byttet med seg inn i buret sitt. Er det galskap å gi ham en ødelagt slippers å leke med (det tror jeg), eller er det OK? Jeg har en mistanke om at han ikke vil kunne klare å skille mellom tillatt leke og ikke tillatt leke. Innspill?
LilleMy Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 I mitt hundehold er leking med ting en greie som er forbeholdt tilstedeværelse ute..... Jeg vil ikke ha en hund som maser om lek inne, og jeg tror den vil ha vansker med å skille på lovlige leker og ikke lovlige sådanne. Men det kommer jo litt an på hva slags hund du har også, da.....
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 I utgangspunktet vil vi at den skal rase ute, og leker derfor ikke med den inne. Men den er 11 uker gammel, og da er vel litt biting og tygging nesten uunngåelig. Den har jo sine leker, men alt annet frister tydeligvis mer. Det er en gordonsetter, og de er jo kjent for å være RIMELIG aktive.
LilleMy Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Jeg ville nok vært konsekvent og ikke latt den leke med en gammel slippers i frykt for en masete hund (og mange ødelagte sko fremover )...... Kan den ikke heller få tyggeben/sko og denslags inne, og forsøke å slite den litt ut med gode turer ilagt lek ute?! Forøvrig må det jo sies at det som er riktig for meg ikke nødvendigvis er like riktig for deg :kgblunk:
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 Jeg ville nok vært konsekvent og ikke latt den leke med en gammel slippers i frykt for en masete hund (og mange ødelagte sko fremover )...... Kan den ikke heller få tyggeben/sko og denslags inne, og forsøke å slite den litt ut med gode turer ilagt lek ute?! Forøvrig må det jo sies at det som er riktig for meg ikke nødvendigvis er like riktig for deg :kgblunk: ← Slippersene havner nok helst i søpla, ja. Tyggebein osv har den flust med, men de er ikke like fristende, merkelig nok. Jeg har sagt til ham at hvis han finner på noen sprell, setter jeg ham inn til salgs på Finn.no for 1500 kroner. Han ser ikke ut til å føle seg truet.
LilleMy Skrevet 16. januar 2006 #6 Skrevet 16. januar 2006 (endret) Å ha valp er som å ha ett barn med døve ører!!! Godt de er søte å se på, for det er sannelig mye jobb! Endret 16. januar 2006 av LilleMy
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Sier meg enig med My og anbefaler tyggeben o.l. som han kan ligge avslappet og kose seg med inne, og leke ute. Du bør leke sammen med han, det skaper tillit og gjør deg interessant. Du bør bestemme når leken starter og slutter, derfor er det ikke rart at han synes leker som er tilgjengelige hele tiden er kjedelige. Både leken og du vil bli sett på som mer spennende når du har kontroll på lekene. Legg dem bort når de ikke er i bruk.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. januar 2006 #8 Skrevet 16. januar 2006 Akkurat sko er galskap å gi dem, siden det er en klar favoritt for alle hunder. Jeg fikk hunden min på omplassering, og tror noen må ha gitt henne sko, for hun har fortsatt å gnage sko lenge etter at hun ble voksen. (Og det blir dyrt i lengden...) Håper hun har sluttet nå, siden det er ett halvt år siden sist, men en vet jo aldri.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #9 Skrevet 16. januar 2006 Tillatte leker er aldri like gøy som ulovlige.. Jeg ga hunden min en oppspist sko som leke, men den var jo ikke noe gøy lenger da.. Vet ikke om det egentlig har vært noe problem at jeg ga den det, iogmed at jeg ikke har noe å sammenligne med.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 Ikke alltid så lett å oppdra krapylet, nei. Han henter jo stadig vekk sko i gangen, og vi har fått beskjed om å takke og ta den fra ham. Dette fordi han skal bli apportør som stor. Det føles absurd.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2006 #11 Skrevet 16. januar 2006 vi leker masse med hunden inne (men vi har en liten kladd da ), og hun har ALDRI tygget på noe annet enn lekene sine. vi velger å tro det er fordi hun har nok av annet.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #12 Skrevet 16. januar 2006 vi velger å tro det er fordi hun har nok av annet. ← Eller ren og skjær flaks De første to ukene vi hadde ham, var vi innom en dyrebutikk nesten daglig for å kjøpe ett eller annet. Griseører er favoritten, men de tar han knekken på i løpet av en time, så det har vi kuttet. Nå har vi tyggebein i ulike utføringer, tørket griselabb (grotesk!), tau med knuter.... Vi forsøker å være bevisst på å ikke herje for mye inne selv om det er fristende, for at han skal bli rolig inne som voksen. Ikke så moro med en hund på nesten 30 kilo som tror han er valp. Hittil har det gått ganske bra, men vi må passe på skoene
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2006 #13 Skrevet 16. januar 2006 kan jo rett og slett være lukta den liker? snuppa vår ELSKER underbukser...
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2006 #14 Skrevet 16. januar 2006 kan jo rett og slett være lukta den liker? snuppa vår ELSKER underbukser... ← Ekspertene sier det er lukta, ja. Den stikker selvsagt også opp i skittentøyskurven hvis den får sjansen.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #15 Skrevet 16. januar 2006 ja, hva med å legge et tyggebein sammen med skittentøyet noen dager så det får riktig lukt?
Floja Felíz Skrevet 19. januar 2006 #16 Skrevet 19. januar 2006 Vi var også veldig bevisste på dette da vår valp var i "tyggefasen". Vi valgte en "rolig" tyggeleke som vi ga henne som erstatning hver gang hun ble irettesatt for å leke med noe ulovlig. Du vet den standarden: "nei!", rose når hunden slutter og så gi den en "lovlig" belønning. Med mange og intensive gjentakelser så fungerte det kjempebra for oss. Ettersom hun vokste (hun er rottweiler og begynner å nærme seg 40kg) flyttet vi denne leken ut på verandaen, og der får hun fremdeles styre så mye hun vil med den. Synes det er greit at hun kan ha noe å leke med der når hun kjeder seg eller vi har besøk av niesene som er redd for hunder osv., men hun er for stor og voldsom til at hun får leke inne.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #17 Skrevet 19. januar 2006 Skal du bruke setteren til jakt, ville jeg holdt meg unna alt som er å bite på.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #18 Skrevet 19. januar 2006 Skal du bruke setteren til jakt, ville jeg holdt meg unna alt som er å bite på. ← Hvorfor? (den skal brukes til jakt, og har så smått begynt å bli trent litt på rypevinger).
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #19 Skrevet 19. januar 2006 Er ikke altfor bra med hardbitt på fugler.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #20 Skrevet 19. januar 2006 Er ikke altfor bra med hardbitt på fugler. ← Det er jo logisk! Første gangen han øvet med rypevinge, og fikk ta den, ville han ikke engang slippe mot tørket lever, som han ellers er helt vill etter. Men det er allikevel bedre at han biter i leker enn at han biter i oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå