Gå til innhold

Tror jeg har vestibulitt..

Fremhevede innlegg

Gjest Summertime
Skrevet

Har vært plaget med sterk svie i underlivet etter sex de siste månedene. Det gjør også vondt helt i begynnelsen i akten når han skal inn i meg.

Var hos allmennlege, som så at området var rødt, men antakelig ikke sopp. Fikk en kur med to kremer jeg skulle bruke i et par uker. Har fulgt de andre rådene om å slutte med g-streng, sove uten truse om natta og så videre. Dette er nå gjort, og i går prøvde jeg å ha sex med kjæresten min - og det var minst like vondt som før.

Har lest litt om vestibulitt på internett, og det høres ut som det er dette. Det skremmer meg - høres jo ut som en alvorlig sykdom, og så er det ingenting som hjelper 100%? Er det noen som har eller har hatt dette som kan fortelle litt mer?

Tror jeg skal bestille ny time hos legen min og få henvisning til en ekspert. Er det noen spesielle jeg burde dra til? Bor i Oslo.

Dette er et stort problem med meg, har ikke lyst på sex lenger fordi jeg gruer meg til smertene etterpå. Blir fryktelig redd for at kjæresten min skal bli lei av meg hvis vi må gi opp sexlivet. Er 22 år. Setter stor pris på svar fra dere. Veldig redd nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken har spesialisert seg på vestibulitt.

Folk blir bra igjen av vestibulitt, men det tar tid og krever ofte en omlegging av livsstil. Ekgren kaller det snill-pike syndromet, fordi det rammer mange ja-jenter, altså kvinner som ikke klarer å si nei og ender opp med å stresse seg. Det er antakelig også det Charlotte i Sex and the City refererte til da hun hevdet at hun hadde en deprimert vagina.

Skrevet

Jeg har fått konstatert vestibulitt og er inne i et behandlingsprogram på rikshospitalet. Du må be legen din om å bli henvist til kvinneklinikken der. Fikk beskjed om at jeg ville bli bra, men at det var ekstremt viktig å være tålmodig...kunne ta over ett år før jeg blir frisk.

Håper du får hjelp! :)

Skrevet

Hei!

Fikk diagnosen kun for noen dager siden, og vært fra lege til lege siden September for å finne ut hva det er. Vil at du skal vite at du ikke er alene, det er forresten på Riksen jeg også blir behandlet. Kjæresten min og jeg har vært sammen siden aug, og har ennå ikke hatt sex, jeg har aldri kunnet hatt det og er fremdeles jomfru. Vil ikke stresse deg, men det viktigste du og din partner kan gjøre er å ta problemet opp sammen. Jeg og kjæresten snakker om hva vi savner sammen, og hvordan vi har det.

Mange rundt meg forstår ikke min frustrasjon rundt sykdommen og mener det liksom ikke påvirker mitt liv så enormt. Men det spiller forsåvidt ingen rolle for meg fordi jeg har en fantastisk kjæreste som forstår.

Det jeg kan anbefale, er selvfølgelig klinikken på Riksen. Men det jeg synes er mer viktig enn det er at du ikke lar deg knekke slik jeg en periode gjorde. Snakk mye med din partner. Får dere ikke til å snakke åpent om et så vanskelig tema, kan jeg anbefale og gå til en sexolog. Det kan gjøre at dere roer dere begge to, for det siste du trenger er stress på at behandlingen ikke går fort nok.

Jeg er villig til å dele mine erfaringer om du ønsker noen å prate med som forstår.

Hilsen ei jente i samme situasjon!!

Ps: Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...