Gå til innhold

Er Firefox det eneste alternative til Chromium?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som alle andre nettlesere er basert på Chromium; Chrome, Edge, Brave, Opera, etc.

Anonymkode: 7d25b...ecd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lever Firefox ennå? :sjokkblå:

Anonymkode: 176db...a40

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I beste velgående!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

For Windows er vel Firefox og Tor Browser de eneste av betydning som ikke er det.

På MacOS har man i tillegg Apple Safari.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, av brukbare nettlesere til daglig bruk er vel Firefox eneste alternativ. Dessverre. 

Anonymkode: 7ff4e...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Edge

Anonymkode: eff6a...e20

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Edge

Anonymkode: eff6a...e20

Microsoft Edge har i flere år nå vært basert på Chromium.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å jadda

Anonymkode: 8bb66...39e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nødt til å bruke chrome og firefox på windows maskin når jeg skal printe ut fra nett og annet f.eks, så håper virkelig de ikke fjerner de to med tiden... Et must!!

Anonymkode: 2c921...de4

AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (12 timer siden):

For Windows er vel Firefox og Tor Browser de eneste av betydning som ikke er det.

På MacOS har man i tillegg Apple Safari.

Er ikke alltid Safari fungerer som den skal og har Chrome som backup som alltid fungerer.. 

Opplevde f.eks at netflix ikke spilte av i safari men helt ok i chrome. Fungerer nå på safari igjen. Aner ikke hva som skjedde men i sånne tillfeller er det bra og ha en backup nettleser..

AnonymBruker
Skrevet

Vivaldi? Aner ikke hva den er basert på da.

Anonymkode: 85343...206

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vivaldi? Aner ikke hva den er basert på da.

Anonymkode: 85343...206

Chromium den også. Den ble konstruert som en slags avlegger fra Opera, så vidt jeg husker. Årsaken tror jeg var misnøye med retningen Opera gikk. Opera hadde opprinnelig en egen renderingsmotor, men gikk så over til en fork av Chromium. Vivaldi har gjort det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke alltid Safari fungerer som den skal og har Chrome som backup som alltid fungerer.. 

Opplevde f.eks at netflix ikke spilte av i safari men helt ok i chrome. Fungerer nå på safari igjen. Aner ikke hva som skjedde men i sånne tillfeller er det bra og ha en backup nettleser..

Safari henger litt etter i implementeringen av en del av web standardene. Chrome leder an i den sammenhengen. Så vidt jeg vet er det konsekvens av valg som gjøres som følge av forretningsmodellene til Apple og Google. Mozilla er ikke et kommersielt selskap, så de er mer opptatt av sikkerhet i utviklingen av Firefox enn hva Apple og Google er for Safari og Chrome. Mozilla har heller ikke ressursene til Apple og Google, og har derfor vanskeligheter med å henge med i utviklingen. Chrome får på sin side kritikk for å være mindre opptatt av sikkerhet og at de er mer opptatt av å rulle ut ny funksjonalitet uten at det nødvendigvis er testet skikkelig på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Firefox er beste nettleser som finnes, jeg bøykotter Google hvis mulig.

Googles motto "Don't be evil" er dessverre obsolet. De er blitt et mareritt og burde deles opp slik at maktkonsentrasjonen reduseres.

Anonymkode: aa143...40b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vist kommet en ny webstandard som heter WEI (foreslått) som her får litt kritikk.

Bekrefter om nettleseren du bruker er pålitelig.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GM2Vo6/google-forslag-skaper-furore-loesningen-er-helt-forferdelig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-64c302a151a71a8fb1574f30

Litt? Dette er forsøk å gjøre internettbrukere til slaver, full fart til overvåking. Kinesiske tilstander. Ikke at det virker som mange er bekymret for det, har jo ikke noe å skjule må vite, men jeg er skremt over utviklingen, selv hvis det er bare tanker.

Anonymkode: aa143...40b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...