Gå til innhold

Oppenheimer, veldig oppskrytt film.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må si jeg ble veldig skuffet over denne filmen, ikke spesielt spennende, 60% av filmen handler om senats høringer og komiteer. Oppenheimers privat liv engasjerte ikke. Veldig lite om bombingen av Hiroshima og Nagasaki. Gode skuespillere, men hadde etter den første timen av denne 3 timer lange filmen,  litt lyst til å gå. Terningkast 3 etter min menig.

Anonymkode: 2376f...ad4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ThereGoesBob skrev (32 minutter siden):

Oj, trodde denne hadde fått god kritikk jeg?! 

Ja, det har den. Dagbladet gav den terning kast 6. Imdb 8.8 av 10.

Derimot tror jeg det var Nrk som sa at Begrepet BarbieHeimer handlet om folk som først så Oppenheimer og så Barbie, men jeg leste en tweet at en det egentlig handlet om folk som etter en stund med filmen, gikk ut å snek seg inn på Barbie. 

VG greide å styre seg, de gav den terningkast 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå heter filmen Oppenheimer og ikke Atombomben. Filmen er basert på en bok som handler om Oppenheimers liv mens han utviklet atombomben og ettervirkningene dette fikk for hans liv. Han så aldri bombingen i Japan så derfor ser ikke vi det i filmen heller, den viser krigen fra hans perspektiv. Jeg likte filmen fordi den viser hvor konfliktfylt det er å være forsker i krigen. Ønsket og ambisjon om vitenskapelige fremskritt men å måtte leve med konsekvensene det har for mennesker i verden. 

Barbenheimer handler bare om hvordan to så ekstremt ulike filmer hadde premiere på samme dato og treffer flere i samme målgruppe, og samtidig er i to ytterpunkter av samfunnet vårt. 

Anonymkode: f9cf1...e73

• Liker 23
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/27/2023 at 2:28 AM, AnonymBruker said:

Må si jeg ble veldig skuffet over denne filmen, ikke spesielt spennende, 60% av filmen handler om senats høringer og komiteer. Oppenheimers privat liv engasjerte ikke. Veldig lite om bombingen av Hiroshima og Nagasaki. Gode skuespillere, men hadde etter den første timen av denne 3 timer lange filmen,  litt lyst til å gå. Terningkast 3 etter min menig.

Jeg laget nesten identisk tråd etter premieren. Jeg synes også det var veldig spesielt at mesteparten handlet om høringer og komiteer. Som om det mest spennende var om Oppenheimer fikk sikkerhetsklarering videre, ikke om jorda gikk under eller ei. Ganske spesielt med tanke på skriverier om at folk liksom kom helt sjokkerte ut av kinosalen, jeg trodde derfor den inneholdt sterke scener fra selve bombingen. Men det eneste som skjedde var at Oppenheimer fikk en telefon om at bomben var sluppet. 😛 

Det eneste spenningsmomentet for meg ble til slutt hva Oppenheimer og Einstein egentlig snakket om. Og så ble ikke det så spennende heller, og nå har jeg helt glemt hva det var. 😅

Anonymkode: bfd8a...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (45 minutter siden):

Kanskje Barbie er mer for deg da

Jeg tror nok Barbie hadde skuffet ts også. Var veldig lite rosa og overfladisk enn man skulle trodd. 

Anonymkode: 2c44d...750

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sisu er best. Skikkelig brutal og bra.

Anonymkode: 46b35...7d2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes den var fantastisk. Det er ikke en actionfilm, men et drama som i stor grad skildrer en dyp indre konflikt, og hvordan vitenskap både er fantastisk, men samtidig kan brukes til det grusomste og mest ødeleggende. Jeg tror de som forventet å se en actionfilm og krigsfilm om bombene er skuffet. Men jeg tolker det sånn at filmen handler om ønsket om å demonstrere hvor grusom vitenskapen kan bli sånn at ingen finner på å bruke den til det noen gang igjen så verden kan bli et bedre sted, og den fortvilelsen som oppstår når man innser at de som bestemmer bare vil ha mer ødeleggelse. Nettopp det at de ikke viser selve bombingen av Hiroshima og Nagasaki, men heller moralsk diskusjon i forkant og Oppenheimers reaksjoner og handlinger i etterkant synes jeg er med å vise grusomheten på en annen måte. Og den siste scenen gir en tankevekkende og skremmende beskrivelse av hvordan verden endret seg med verdens grusomste oppfinnelse, og setter ord på uroen jeg følte under spesielt siste halvdel av filmen.

Anonymkode: a9b18...5f4

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes den var fantastisk. Det er ikke en actionfilm, men et drama som i stor grad skildrer en dyp indre konflikt, og hvordan vitenskap både er fantastisk, men samtidig kan brukes til det grusomste og mest ødeleggende. Jeg tror de som forventet å se en actionfilm og krigsfilm om bombene er skuffet. 

Anonymkode: a9b18...5f4

Jeg forventet litt av begge deler. Det som spiller på indre konflikt osv synes også jeg er godt laget, og skuespilleren er meget bra. Det jeg ikke forventet, var dette voldsomme fokuset på sikkerhetsklareringen. Flere timer med det liksom, som om man skulle sitte på kanten av setet i spenning for å se om han fikk den eller ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ThereGoesBob skrev (På 27.7.2023 den 2.37):

Oj, trodde denne hadde fått god kritikk jeg?! 

Sikkert tonnevis med folk som for eksempel ser en trailer på Youtube / leser noen kommentarer eller andre artikler om filmen / ser noen korte klipp, eller lignende. 

Så gir dem drøssevis med veldig gode karakterer hos for eksempel IMDB, eller lignende. Selv om de aldri har sett hele filmen, men de tror at filmen kommer til å være veldig bra, ha berømte skuespillere, og så videre.  

Anonymkode: b5d52...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ganske enkelt valg:

Har mastergrad eller høyere: Se Oppenheimer.

Har bachelorgrad eller lavere: Se Barbie.

Anonymkode: 3665a...334

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske enkelt valg:

Har mastergrad eller høyere: Se Oppenheimer.

Har bachelorgrad eller lavere: Se Barbie.

Anonymkode: 3665a...334

🤣

Anonymkode: 5f702...317

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av de er noe kule da. Hverken himler eller barbie. Den ene om en forsker som laget en bombe (SÅ SPENNENDE) og den andre om BARBIE i rosa kjole. Hvem synes dette er gøy og interessant

Anonymkode: 58995...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 2.28):

Jeg trodde den skulle være slik du beskriver her, men en kollega mente dett var en av de beste filmene som var blitt lagt de siste 10 årene og anbefalte den sterkt. En trengte ikke være sosialt interessert i tema heller og mente det ikke var noe dø punkter. Full spenning alle 3 timene. Så jeg fikk lyst å se den likevel basert på dette.

Du som slakte den her. Hvilke filmer er dine favoritter?🙂

Anonymkode: 1cbd1...9a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 23.46):

Jeg laget nesten identisk tråd etter premieren. Jeg synes også det var veldig spesielt at mesteparten handlet om høringer og komiteer. Som om det mest spennende var om Oppenheimer fikk sikkerhetsklarering videre, ikke om jorda gikk under eller ei. Ganske spesielt med tanke på skriverier om at folk liksom kom helt sjokkerte ut av kinosalen, jeg trodde derfor den inneholdt sterke scener fra selve bombingen. Men det eneste som skjedde var at Oppenheimer fikk en telefon om at bomben var sluppet. 😛 

Det eneste spenningsmomentet for meg ble til slutt hva Oppenheimer og Einstein egentlig snakket om. Og så ble ikke det så spennende heller, og nå har jeg helt glemt hva det var. 😅

Faen, kunne du ikke nevnt at du skulle spoile slutten? Nå gidder jeg ikke se den likevel🙃

Anonymkode: 1cbd1...9a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes den var bra, jeg. Litt lang, kanskje? Cillian Murphy har et vakkert og interessant ansikt, men det ble likevel i overkant mange nærbilder av han med kunstnerisk bruk av lys og skygge. Han er såpass god skuespiller at han klarer å formidle dilemmaene Oppenheimer følte, uten å zoome inn på det halvt skyggelagte ansiktet hans i evigheter. 

Skal innrømme at selve bombingen av Hiroshima og Nagasaki var et antiklimaks, men Oppenheimer var jo heller aldri direkte involvert i dette. Synes filmen formidlet godt hvor klaustrofobisk det var å bo i USA på den tiden, med all paranoiaen omkring kommunister. Det var en heksejakt. Men hvorfor folk forlot salen helt rystet, kan jeg ikke forstå, men filmen var veldig bra. En litt svak 5. 

Jeg så Barbie samme dag og den får også en 5 fra meg.

Anonymkode: a7706...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den oser av kvalitet og godt skuespill,men den var jo ALT for kjedelig for meg. Koste meg langt mer på siste Mission Impossible for og si det sån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...