Sun Mei Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 (endret) http://www.ranablad.no/Innenriks/article1907177.ece Hva mener dere om døgnåpne barnehager? Strekker dagens åpningstider til eller bør de feks. være døgnåpne? Sett fra foreldres perspektiv og sett fra barnas perspektiv Endret 16. januar 2006 av Impia
Leanne Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 vi har ikke bruk for døgnåpne barnehager, men skjønner jo at noen kan ha bruk for det.. men jeg vet ikke helt om jeg støtter forslaget. Det går vel an å bruke besteforeldre, venner og div til barnepassere på natten.. eller bytte jobb hvis det ikke går seg til. Barnehage om natten vil jo ikke akkurat være noe pedagogisk tilbud, de lærer jo ingenting om natta vil jeg tro... Men åpningstidene kunne nok vært litt lenger. Hos oss åpner barnehagen halv 8 og stenger halv 5. Mange jobber jo til 5 så om barnehagen hadde vært åpen 1 time lengre, så hadde det nok hjulpet mange..
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Utfra barnehagne hvor jeg jobber, så vet jeg at dersom dette hadde vært en realitet så hadde noen foreldre hatt ungene i barnehagen nærmest 24 timer i døgnet. Nå snakker jeg ikke om de som jobber turnus, men om folk som bruker barnehagen som en oppbevaringsplass(altså makstiden på 9 timer daglig), når barnehagen stenger er det besteforeldrene som må passe ungene osv. osv. Nå hadde det sikkert blitt satt opp regler for å regulere dette, men personlig så synes jeg det er ille nok å ha småtasser på 1-2 år gående 9 timer i barnehagen om de så ikke skal være der på natta og.
Stjerne Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Det går vel an å bruke besteforeldre, venner og div til barnepassere på natten.. Men skal man virkelig trenge det da? Hvis du f.eks. jobber fast turnus og trenger barnevakt hver natt. Tviler på at besteforeldre eller venner er spesielt interessert i å stille opp hver eneste natt i flere år. Utfra barnehagne hvor jeg jobber, så vet jeg at dersom dette hadde vært en realitet så hadde noen foreldre hatt ungene i barnehagen nærmest 24 timer i døgnet. Nå snakker jeg ikke om de som jobber turnus, men om folk som bruker barnehagen som en oppbevaringsplass(altså makstiden på 9 timer daglig), når barnehagen stenger er det besteforeldrene som må passe ungene osv. osv. Nå hadde det sikkert blitt satt opp regler for å regulere dette, men personlig så synes jeg det er ille nok å ha småtasser på 1-2 år gående 9 timer i barnehagen om de så ikke skal være der på natta og. ← Er det riktig at de som virkelig trenger denne tjenesten ikke skal få den fordi noen enkelte misbruker den? Og jeg går ut i fra at hvis en slik ordning eksisterer i en barnehage, så finnes det også regler for hvor lenge barnet får være der. Er det f.eks der på natten, får det ikke være der på dagen også. Stjerne
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 Er det riktig at de som virkelig trenger denne tjenesten ikke skal få den fordi noen enkelte misbruker den? ← Nei det kan du si. Men man kan jo ikke tilby den til noen og ikke andre. Enten har man det tilbudet, eller så har man det ikke.
Tinken Skrevet 16. januar 2006 #6 Skrevet 16. januar 2006 Det er viktig for barnet å få tid med foreldre. Døgnåpen barnehage kan fort bli "misbrukt" av foreldre fordi det da er lettere å jobbe overtid og annet. Hvis du må hente barnet i barnehagen klokken fem, så MÅ du hente barnet i barnehagen klokken fem. Noen ganger kan selvfølgelig dette by på problemer, men det er endel av det å ha barn.
Stjerne Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Nei det kan du si. Men man kan jo ikke tilby den til noen og ikke andre. Enten har man det tilbudet, eller så har man det ikke. ← Ja, ellers blir det nok vanskelig Men da mener jeg at tilbudet bør finnes, og så får man heller regulere det slik at det i minst mulig grad er mulig å misbruke det.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #8 Skrevet 16. januar 2006 (endret) Har også hørt forslaget med døgnåpne barnehager - men er det ikke da meningen at barna likevel bare skal være i barnehagen i et visst antall timer? F.eks at en i steden for å være i barnehaven fra 7:30 + 16:30 så er de der fra 21:30 - 07:30? Altså omtrent like mange timer totalt? En kan jo ikke tillate at barna mer eller mindre bor i barnehagen. Jeg skjønner at det er et økende behov etter døgnåpne barnehager. Mange jobber idag skiftarbeid som gjør at en gjerne jobber dagskift en uke, kveldsskift uken etter og så en uke med nattevakter. I kombinasjon med at stadig flere er alene med den daglige omsorgen for barn skjønner jeg godt at det kan bli problematisk. At en så ofte må ty til barnevakt/besteforeldre kan umulig være kjekt. Og det blir litt for enkelt å si at da må en bare se til å skifte jobb. Det er faktisk ikke så enkelt for alle. Endret 16. januar 2006 av Titta
Sun Mei Skrevet 16. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2006 I døgnåpne barnehager ville det nok blitt slike regler som at feks, barnet ikke kan være i barnehagen mer enn 9 timer i døgnet og at det måtte settes opp en månedtlig turnus slik at banrehagen vet når barnet skal være der og kunne planlegge voksentetthet bla.
Stjerne Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 Har også hørt forslaget med døgnåpne barnehager - men er det ikke da meningen at barna likevel bare skal være i barnehagen i et visst antall timer? F.eks at en i steden for å være i barnehaven fra 7:30 + 16:30 så er de der fra 21:30 - 07:30? Altså omtrent like mange timer totalt? En kan jo ikke tillate at barna mer eller mindre bor i barnehagen. Jeg skjønner at det er et økende behov etter døgnåpne barnehager. Mange jobber idag skiftarbeid som gjør at en gjerne jobber dagskift en uke, kveldsskift uken etter og så en uke med nattevakter. I kombinasjon med at stadig flere er alene med den daglige omsorgen for barn skjønner jeg godt at det kan bli problematisk. At en så ofte må ty til barnevakt/besteforeldre kan umulig være kjekt. Og det blir litt for enkelt å si at da må en bare se til å skifte jobb. Det er faktisk ikke så enkelt for alle. ←
Lassie Skrevet 16. januar 2006 #11 Skrevet 16. januar 2006 Jeg har ikke barn så jeg kan ikke uttale meg sånn sett, men den dagen det blir døgnåpen barnehage der jeg jobber så bytter jeg jobb. Er ikke interessert i å jobbe om natten, jeg valgte ikke yrket for å sitte nattevakt.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #12 Skrevet 16. januar 2006 Som snart alenemor hvis beste sjanse til å få jobb er å jobbe i butikk, der det gjerne er ulike skift, hadde jeg satt stor pris på kvelds/døgnåpne barnehager. Jeg kan ikke belage meg på at besteforeldre og andre kan passe mitt barn hele tiden, det er ikke lenger slik at besteforeldre sitter og tripper i forventning over å få passe barnebarna. Mange har egne liv, er i full jobb selv og har andre interesser ved siden av. Det er ikke rettfedig å forvente at de skal ofre seg for barnebarna når ungene endelig har forlatt redet (selv om det finnes mange som gladelig gjør det, ære være dem for det). Slike tilbud bør jo ikke være en unnskyldning for foreldre til å jobbe overtid, men litt mer fleksiblitet kunne vært godt. Nå vet jeg ikke egentlig hvor lenge dagens barnehager har åpnent, men for butikkarbeidere som må jobbe til 20-22 og f.eks de med fleksitid som enkelte dager kunne tenkt seg en rolig morgen med ungene for så å hente litt senere hadde det vært et velkomment tilbud. Som flere nevner er det jo ikke verre enn å ha en maxtid for hvor lenge barnet kan være i barnehagen per dag. I tillegg må det vel innføres at man enten kommer f.eks 0700, 0830 eller 10, ellers blir det jo umulig for personalet å legge opp noen faste rutiner hvis alle skal kunne levere og hente som de vil. Håper hvertfall noen barnehager kan ha et slikt tilbud, det er helt klart behov for det.
Gjest Catwoman Skrevet 16. januar 2006 #13 Skrevet 16. januar 2006 Men skal man virkelig trenge det da? Hvis du f.eks. jobber fast turnus og trenger barnevakt hver natt. Tviler på at besteforeldre eller venner er spesielt interessert i å stille opp hver eneste natt i flere år. Det er vel ingen som jobber hver eneste natt? De som jobber netter har så og så mange på og så og så mange av. Det er vel en grense på hvor mange netter man har lov å jobbe i strekk. Jeg tror ikke døgnåpen barnehage er til barnas beste ihvertfall. Tror mange barn kan bli utrygge av å bli sendt til barnehagen om kvelden for å sove over der.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #14 Skrevet 16. januar 2006 Det er vel ingen som jobber hver eneste natt? De som jobber netter har så og så mange på og så og så mange av. Det er vel en grense på hvor mange netter man har lov å jobbe i strekk. ← Så klart det er en grense for hvor mange nattevakter en kan ha på rad, det blir jo det samme som at det er en grense for hvor mange arbeidsdager en kan ha i strekk når en jobber på dagtid også. Men dette blir jo uansett litt på siden synes jeg, om en "bare" har 7 nattevakter og/eller 7 kveldsvakter i måneden så er det jo mer enn nok til å skape problemer med barnepass.
Gjest lilletroll i i Skrevet 16. januar 2006 #15 Skrevet 16. januar 2006 Det går vel an å bruke besteforeldre, venner og div til barnepassere på natten.. eller bytte jobb hvis det ikke går seg til. Barnehage om natten vil jo ikke akkurat være noe pedagogisk tilbud, de lærer jo ingenting om natta vil jeg tro... ← Deter jo ikke alltid at besteforeldre venner og DIV kan stille opp, og ikke bør en forvente det heller. Dessuten, er det ikke bedre for barnet å ha ETT fast tilholdssted når det ikke er hos foreldrene enn å plasseres rundt forbi?? Bytte jobb er jo ikke alltid bare å knipse i fingrene, vel.... Pedagogisk tilbud om natten? Nei, men får denoe mer pedagogisk tilbud av å ligge hjemme og sove enn å ligge i bhg og sove, da???
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #16 Skrevet 16. januar 2006 Utfra barnehagne hvor jeg jobber, så vet jeg at dersom dette hadde vært en realitet så hadde noen foreldre hatt ungene i barnehagen nærmest 24 timer i døgnet.← Det måtte jo i dette tilbudet også være en maksimal oppholdstid på 9 timer, sånn at er de der på dagen kan de jo ikke være der på natten og omvendt.
Gjest lumina Skrevet 16. januar 2006 #17 Skrevet 16. januar 2006 Vil det ikke automatisk bli problemer dersom en aleneforelder har senvakt en kveld, begynner f.eks klokka 1500 og er ferdig 2230... barn flest sover da, og å vekke barnet i barnehagen for å ta det hjem er ikke aktuelt for de fleste... så barnet må sove i barnehagen.. og så har samme forelder tidligvakt dagen etter, fra 0900 - 1600 f.eks.. da må barnet være i barnehagen i over ett døgn..
Gjest lilletroll ii Skrevet 16. januar 2006 #18 Skrevet 16. januar 2006 Tror mange barn kan bli utrygge av å bli sendt til barnehagen om kvelden for å sove over der. ← Jeg tror tvert om at det er mer betryggende for barna å vite at de skal samme sted hver gang mamma/pappa jobber nattevakt, enn å bli sendt rundt til den som har anledning akkurat den natten..
fiesta Skrevet 16. januar 2006 #19 Skrevet 16. januar 2006 Jeg kan ikke si at jeg er for døgnåpne barnehager. Men kan jo skjønne at det er et behov for noen. Jobber selv i barnehage. Og kunne ikke tenke meg å jobbe i en døgnåpen barnehage. Det skulle vært egne barnehager for de som jobbet turnus. Slik at de kunne bruke det etter behov. Men de burde jo ha samme regel som de som har vanlige åpningstider. At de har lov å være i barnehagen 9 timer om dagen. Kan være enig i at det er mer betyggende for barna å være på samme plass enn å bli plassert rundt forbi. Det er jo noen som har problemer med å få levert barna halv åtte for de begynner halv åtte selv. Men det vil alltid være et poblem. For de ansatte i barnehagene må jo selv levere sine i barnehagen før de kommer på jobb.
Gjest turnusberta Skrevet 16. januar 2006 #20 Skrevet 16. januar 2006 Nå jobber jeg turnus og har en mann som jobber offshore, men klarer å mikse og trikse det til sånn at jeg ikke føler noe sterkt behov for døgnåpen barnehage. Men hvis det hadde vært aktuelt, og ungene mine hadde overnattet i barnehagen fordi jeg jobbet nattevakt, ja da hadde de måttet bli i barnehagen om dagen også. For da skal mor sove!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå