Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet for samme arbeidsgiver i 3 mnd nå, og lønnen er alltid for sen. Forrige gang måtte jeg komme å hente pengene kontant hos han over en uke etter lønningsdatoen. :overrasket: Lønnen skulle vært inne på fredag, men den har enda ikke kommet. Hva skal jeg gjøre?? Noen råd? Jeg har prata med han, men han kan ikke gi noe konkret svar, kanskje i dag, kanskje i morgen, kanskje på onsdag. Jeg blir gal. Jeg må jo utsette trekk i banken, og det ødelegger jo for meg når banken ser at jeg ikke får betalt div. pga. han ikke gir lønn på tiden. Jeg er ikke organisert, og jobber i transport yrket.

Hvis pengene ikke er inne til i morgen, så nekter jeg å kjøre....Er det for drastisk av meg?

Takker for svar.

Hilsen Emilia :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å ta godt vare på lønnsslippene dine, hvis du får noen. Jeg hadde en sjef det gikk skeis med for noen år siden, og det viste seg da året var omme at han ikke hadde betalt inn skattetrekket mitt! Jeg fikk et enormt skattekrav, men hadde heldigvis alle lønnslippene som viste at han faktisk hadde trukket skatt av lønna mi. Disse papirene måtte jeg vise til skattemyndighetene, og så rettet de kravet mot han i stedet.

Skrevet

Du kan jo foreslå for sjefen at du får forskuddsbetalt f.eks 75% av lønnen for neste måned om arbeidet er slik at det kan forskudds beregnes. På den måten kan du jo få de siste 25% ved lønnsutbetaling og på den måten berger du økonomien for de faste regingene og det er lommepenger det siste du får utbetalt. På den måten kan du begrense tapet og problemene om lønna er sen.

Vi tro at arbeidsgiver ikke gjør dette med vilje men er i en periode hvor det av uforutsette hendelser har påvirket økonomien.

Selvfølgelig er det kjempeirriterende men jeg tør påstå at en hver arbeidsgiver med sammvittighet har det skikkelig ille når dem vet at lønna skulle vært utbetalt og ennå ikke er det. Din irritasjon x 2 er sikkert arbeidsgiver fustrasjon og fortvilelse over situasjonen.

Har du spurt andre arbeidstakere som har vært ansatt der lengere eller tidligere om dette er vanlig? Håper det ikke er det.

Skrevet

Organiser deg så fort som mulig! At lønnen ikke kommer er et tegn på at noe er alvorlig galt

Skrevet

Trådstarter her. Fikk ei melding fra arbeidsgiver i går kveld: Hei alle sammen, alle blir permittert fra onsdag, grunnen er at utestående penger ikke kommer inn da kreditorer har tatt beslag i alt jeg holder på med. Holder på med lønna og den kommer i løpet av uka, beklager.

Fikk til et møte og skal prate med han i dag. Skjønner ikke så mye. Det har vært rettsaker mot han tidligere pga lønn, og jeg vet han ikke kan styre penger. Jeg har heller ikke fått noe lønnslipp. Jeg skal ikke på jobb i kveld pga. redselen for at jeg ikke vil få penger for det. Han skylder meg lønn for en og en halv måned , ca 25 000,-

Min mann og jeg har akkuratt kjøpt oss hus og ny bil, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får lønn.

Har heldigvis fått meg en annen deltidsjobb...Men vet ikke hvordan en bør gå frem nå. Skal på møte om en time, noen råd til hva en bør si og kreve?

Hilsen Emilia.

Skrevet (endret)

Huff for en kjedelig situasjon.

Var i en akkurat likedan for noen år siden. Fikk tilbake utestående lønn og feriepenger via lønnsgarantifondet.

Ring til lennsmannskontoret / politistasjonen for å få nærmere beskjed. Husker ikke helt rekkefølgen på hva og hvordan du sku gjøre det, men en skulle sende et brev/krav om lønn og feriepenger med svarfrist så og så lenge og deretter skulle det sendes purring på det brevet. Etter svarfrist var gått ut skal det leveres inn krav til lensmann med kopi av tidligere sendt brev. Da kan saken sendes videre og du kan få penger fra lønnsgarantifondet. Husk at brevene må sendes rekomandert slik at du har kvittering på at det er sendt og du må ha kopi av brevet.

Lykke til

Ps. Det står noe i arbeidsmiljøloven vedrørende ansatte skal bli prioritert i sine stillinger om bedriften blir overtatt av noen andre. Husker ikke helt om det gjalt ved konkurs/insolvent eller om det bare var ved salg av en bedrift.

Endret av Shea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...