Gå til innhold

Vaske kjøkkenvifte og dusj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal vaske et hus som er ganske skittent. Hva er beste måten å vaske en fettete kjøkkenvifte og en dusj med kalkbelegg (særlig glassdøren i dusjkabinettet). Det er de to områdene jeg synes er vanskeligst å få skikkelig rene.

Anonymkode: 92298...b9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salmiakk.

Anonymkode: 9fbce...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Ta ut filter og legg de i vann med en oppvaskmaskintablett i, la den ligge der så løses fettet opp. Skyll med varmt vann og la den dryppe av før du henger den opp igjen. Vask resten av vifta med zalovann. Zalo tar fett. 

I dusjen; spray på eddik, zalo og vann og la det virke en stund. Skyll av. 

Anonymkode: 990c0...8ca

Skrevet (endret)

Oppvaskmaskin til metallfilteret i viften over komfyren. Oppvaskpulver/tabletter løser opp fett. La de to filtergitterne ligge alene i oppvaskmaskinen, da det kan komme mye skittent fett ut av dem og ut i vannet i maskinen. Oppvaskmaskinen bytter ikke vann underveis, men bruker det samme hele vaskeprosessen.

Denne skurekremen heter C-krem og funker på alt mulig. Jeg bruker dem på glassdørene i dusjen, samt vasken (som også er blank). Det følger med en svamp til den (det gjorde det iallfall til min boks). Veldig drøy i bruk. Ikke sterk lukt og derfor grei å bruke, svir ikke i øynene eller noe. Lukter veldig lite og er snill mot huden. (jeg nevner dette fordi salmiakk, som noen ovenfor foreslo, omtrent slår meg i svime og jeg greier ikke puste i rommet med salmiakkdunst)

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Dampvasker. Fettet på vifta vil bare smelte bort. Samme med stygge fuger og belegg på bad. 

Anonymkode: 12ae6...0f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal vaske et hus som er ganske skittent. Hva er beste måten å vaske en fettete kjøkkenvifte og en dusj med kalkbelegg (særlig glassdøren i dusjkabinettet). Det er de to områdene jeg synes er vanskeligst å få skikkelig rene.

Oppvaskmaskin tabletter for fettfilter. Så får du fettfjerner fra f.eks Weber, lit mer behagelig å jobbe med en salmiakk, det finnes også egen kalkoppløsende spray. Har du tilgang til en dampvasker, så går det ekstremt mye fortere 

AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

Oppvaskmaskin tabletter for fettfilter. Så får du fettfjerner fra f.eks Weber, lit mer behagelig å jobbe med en salmiakk, det finnes også egen kalkoppløsende spray. Har du tilgang til en dampvasker, så går det ekstremt mye fortere 

Vil dampvasker være så effektivt selv om den kun bruker vann? 

Kan en dampvasker brukes på alle flater, f.eks. vegger med maling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil dampvasker være så effektivt selv om den kun bruker vann? 

Kan en dampvasker brukes på alle flater, f.eks. vegger med maling?

Ja du vil nesten ikke tro hvor stor forskjell det gjør. 

Malte flater er nok ikke bra, malingen vil flasse av, men metall, fliser, glass og porselen funker fint. Vi har en liten gul sak fra Karcher, funker veldig bra.

AnonymBruker
Skrevet

Til dusjen er C-soap helt suveren ja! Så lett å skrubbe av dusjveggene med den 😁

Anonymkode: 7421a...285

• Nyttig 1
Skrevet
On 7/26/2023 at 5:36 PM, Million said:

Oppvaskmaskin til metallfilteret i viften over komfyren. Oppvaskpulver/tabletter løser opp fett. La de to filtergitterne ligge alene i oppvaskmaskinen, da det kan komme mye skittent fett ut av dem og ut i vannet i maskinen. Oppvaskmaskinen bytter ikke vann underveis, men bruker det samme hele vaskeprosessen.

Denne skurekremen heter C-krem og funker på alt mulig. Jeg bruker dem på glassdørene i dusjen, samt vasken (som også er blank). Det følger med en svamp til den (det gjorde det iallfall til min boks). Veldig drøy i bruk. Ikke sterk lukt og derfor grei å bruke, svir ikke i øynene eller noe. Lukter veldig lite og er snill mot huden. (jeg nevner dette fordi salmiakk, som noen ovenfor foreslo, omtrent slår meg i svime og jeg greier ikke puste i rommet med salmiakkdunst)

Hadde ALDRI tenkt at Blivakker var stedet å kjøpe rengjøringsmiddel for hus og hjem!

🤣

Men jeg skal kjøpe en, det var ikke dyrt. Å stå og vaske i stinkende salmiakkdamp er ikke noe godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...