Gå til innhold

Cipralex, erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle leger er klar over bivirkningen som heter PSSD, som er risikoen for å utvikle seksuell dysfunksjon i forskjellig grad etter avsluttet medisinering. Alle typer ssri er skumle sånn, også Cipralex. Varig avflating av følelseslivet, og manglende evne til romantisk tilknytning, er også en beslektet greie. 

For min egen del slo det ut i sterkt redusert sexlyst, redusert følsomhet i penishodet. Orgasmer som bare er slappe og lokale, der de før kunne bølge i hele kroppen. 

For mange er det jo ikke noe alternativ å la være, men ikke hør på leger som sier at slike plager vil gå over, når du slutter på medisinen. De gjør det, hvis du har flaks. 

Anonymkode: 6b933...f9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke alle leger er klar over bivirkningen som heter PSSD, som er risikoen for å utvikle seksuell dysfunksjon i forskjellig grad etter avsluttet medisinering. Alle typer ssri er skumle sånn, også Cipralex. Varig avflating av følelseslivet, og manglende evne til romantisk tilknytning, er også en beslektet greie. 

For min egen del slo det ut i sterkt redusert sexlyst, redusert følsomhet i penishodet. Orgasmer som bare er slappe og lokale, der de før kunne bølge i hele kroppen. 

For mange er det jo ikke noe alternativ å la være, men ikke hør på leger som sier at slike plager vil gå over, når du slutter på medisinen. De gjør det, hvis du har flaks. 

Nå overdriver du helt ekstremt.

Flaks? Har du medisinske kilder på at flertallet får permanente skader?

Anonymkode: da71b...4d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, leger er klar over dette og det står i pakningsvedlegget. Det er dumt å overdrive, slik du gjør her. Hvis slike plager ikke går over har man ekstremt uflaks.

Anonymkode: 7e695...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på cipramil når jeg var yngre voksen og hadde ingen bivirkninger. Tror jeg gikk på de ca et år og sluttet igjen og alt var bra. Ikke noe negativt og si ref de. (men dette gjelder meg da. Andre kan jo oppleve det anderledes)

Anonymkode: a542a...272

AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (På 26.7.2023 den 17.48):

Jeg bruker Cipralex daglig, høyeste dosen

Nå ble jeg nysgjerrig, hva er høyeste dosen?

Jeg har god erfaring med Cipralex, gått på det i 10 år. Vektøkning har vært en utfordring. Jeg tror det hovedsakelig er at apetittet øker og metthetsfølelsen blir borte. Så det kan forebygges hvis du passer på hva du putte ri deg. 

Anonymkode: 2c479...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 8.17):

hvordan fungerte de for deg? Fikk du mye bivirkninger? Helst gode erfaringer 😄

Fikk du det bedre da du starter på de? 

Anonymkode: 27c85...313

Alt ble værre.

Anonymkode: 0703d...74c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble apatisk av cipralex. Følte ikke glede eller sorg. Følte ingenting. Ingen motivasjon. Satt bare hjemme og så filmer jeg ikke hadde glede av.

Anonymkode: 7b6eb...1d6

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har god erfaring med Cipralex, gått på det i 10 år. Vektøkning har vært en utfordring. Jeg tror det hovedsakelig er at apetittet øker og metthetsfølelsen blir borte. Så det kan forebygges hvis du passer på hva du putte ri deg. 

Men da bytter du ut ubalanse i hjernen med ubalanse i magen. Med tanke på hvor mange mennesker som har IBS og sliter med matsensitiviteter, så hadde jeg vært veldig skeptisk til medisiner som endret på noe med magen.

Merk at forskning viser at mageproblemer, angst og depresjon henger sammen

Anonymkode: 0ef20...005

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høyeste dosen er 20 mg. Uten medisinen så klarer jeg ikke å holde hodet over vannet, så for meg er den helt super.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte det i noen måneder før jeg ble gravid og måtte slutte. Vil nok begynne på de igjen etter amming er ferdig. 

Har hatt utrolig effekt mot min generelle angst! Kjenner meg som meg selv igjen og den bare dempet hele angstbruset og gav meg energi til å fungere i en traveln hverdag.

Jeg var veldig trøtt og kvalm de to første ukene, hadde også problemer med å oppnå orgasme, men dette bedret seg. Eneste bivirkning etter dette var munntørrhet. 

Jeg gikk ned i vekt (angsten gjør vanligvis at jeg overspiser, men dette forsvant med cipralex).

Har vært svært fordomsfull mot ssri før og gått maaange år i terapi (som egentlig ikke hjalp angsten). Men denne medisinen har virkelig hjulpet meg.   

Anonymkode: e5a71...42d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 5.43):

Har hatt utrolig effekt mot min generelle angst! Kjenner meg som meg selv igjen og den bare dempet hele angstbruset og gav meg energi til å fungere i en traveln hverdag.

Samme her. Det var en effekt jeg ikke egentlig ventet for det var depresjon jeg skulle behandle.  Men alt av angst forsvant og gamle fobier som har vært med meg det meste av livet: høydeskrekk, emetofobi og flyskrekk ble borte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med angst og depresjon, prøvde ut tre-fire ulike medikamenter uten hell, men det ble full klaff med Cipralex. Alt av angst og depresjon forsvant i løpet av nokså kort tid, jeg hadde ingen bivirkninger. Bråsluttet da jeg ble gravid, uten særlige bivirkninger til tross for at jeg kuttet ut medisinene over natten, og er heldigvis friskmeldt for angst og depresjoner nå, og har ikke hatt behov for mer medisinering.  

Anonymkode: 53ea1...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fungerer fint for meg. Jeg har mindre angst, færre sinneutbrudd/irritasjon, mindre deprimert ved pms. Har ikke hatt bivirkninger, annet enn at jeg har vært svimmel to dager. 

Anonymkode: db1be...fe6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 4.47):

Hvilken diagnose da? 

Har liten betydning for tråden. Hadde ts den diagnosen hadde hun ikke fått ssri. 

Anonymkode: 54048...72d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk det bedre så lenge jeg tok dem men fryktelig vanskelig å trappe med og slutte. Legene skriver ut resepter på antidepressiva uten tilbud om samtaleterapi. Msn løser derfor ikke de bakenforliggende problemene. 

Anonymkode: ac179...9b0

• 1 måned senere...
Skrevet
Kalevala skrev (På 1.8.2023 den 9.22):

Samme her. Det var en effekt jeg ikke egentlig ventet for det var depresjon jeg skulle behandle.  Men alt av angst forsvant og gamle fobier som har vært med meg det meste av livet: høydeskrekk, emetofobi og flyskrekk ble borte. 

Kan jeg spørre hvilke dose du går på? 

Anonymkode: 619b7...4ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 9.37):

Helt sant! Jeg har uansett lyst å høre andre sine erfaringer uansett:) det må vell være lov?  har begynt på de, og skal bruke det uansett hva andre sier. ☺️

Fungerte kjempefint etter ca. en måneds tid. Først ble angsten borte, så depresjonen. Fikk et helt normalt følelsesliv igjen.

Men ble litt verre før jeg ble bedre. Det var greit for jeg visste det ville skje. Og gikk i den tiden opp til overvekt pga sjokolade, ostepop, kaker, og nesten ingen fysisk aktivitet. Men det ordnet seg også.

Om ikke du blir bedre av den medisinen, finner legen en annen til deg.

Mine diagoser er moderat til alvorlig depresjon, samt sosial angst.

Skrevet

Jeg ser nå jeg har svart på en tråd fra i sommer. Hvordan går det med deg nå Ts?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan jeg spørre hvilke dose du går på? 

Anonymkode: 619b7...4ec

10mg, har stått på samme dose i 10 år. 

Skrevet
Kalevala skrev (25 minutter siden):

10mg, har stått på samme dose i 10 år. 

20 mg er det som er oppgitt som max dose. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...