Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god kamerat som er forretningsadvokat. Denne jobben virker på mange måter som drømmejobben.

Han har en meget høy inntekt. Samtidig har han en fleksibilitet av en annen verden. Han er fortsatt singel, og har friheten til å komme og gå fra jobben som han ønsker, og jobbe fra der han ønsker, så lenge arbeidet hans blir gjort og klientene fornøyde. 

Han sover stort sett hver dag til kl. 9, for han styrer jo i all hovedsak når møter osv. passer ham. Så tar han ofte lange pauser akkurat når det passer med en treningsøkt, og han reiser ofte på hytta eller på langhelg i en storby, jobber litt på fredagen og nyter ellers tilværelsen.

Joda, yrket kan være uforutsigbart, men det er visst sjelden noe må svares ut med en gang, slik at han kan svare når han er ferdig med det han driver med, enten det er en middag, løpetur eller noe annet.

Og jobben går stort sett ut på å fylle ut kontraktsmaler og andre selskapsformaliteter ifbm. investeringer. Kjedelig, kanskje, men en viktig jobb som ikke virker altfor krevende om man kan skrive godt og kan lovene som man må holde seg innenfor. Det er liksom ikke snakk om å redde liv.

Jeg vet han jobber mye, men fleksibiliteten og typen arbeid gjør vel at det ikke føles så tungt sammenlignet med f eks det å gå dobbelt- eller nattevakter i helsevesenet.

Bare jeg som får lyst til å studere juss av dette?

Anonymkode: 760b5...8c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere type jobber som kan tilby samme fleksibilitet, og som ikke er dårlig betalt. Det er dårlig ide å ta en utdannelse innenfor noe du er null interessert i bare fordi kompisen din har gode vilkår på jobb. 

Anonymkode: 9acd4...597

AnonymBruker
Skrevet

jeg er utdannet jurist, og kan med hånden på hjertet si at det er ingen yrker som frister mindre enn forretningsadvokat. Jeg oppfatter det yrket som diametralt motsatt av det du sier, dvs ingen fleksibilitet fordi alt haster, og hver time på dagen (nesten) må være fakturerbar. Man må stå på pinne for klienten døgnet rundt, 7 dager i uka, det er er ikke fleksibilitet i min bok. Arbeidet kan være svært komplekst, men det kan og være integritetsknusende på den måten at de må presentere masse tull forkledt som juss fordi klienten krever det.

Anonymkode: ae09b...3bb

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er advokatfullmektig i et forretningsjuridisk firma, og har i tillegg en forelder som er partner i et annet forretningsjuridisk firma. Jeg kan bekrefte at tilværelsen er som du beskriver for partnere, og delvis for faste advokater. Som advokatfullmektig må man stå litt mer på, men i mitt firma har vi ganske mye fleks likevel. Jeg må ikke være på jobb før ni, og kan fint ta hjemmekontor, langhelger og jobbe der jeg vil. 

Anonymkode: 69349...210

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er advokatfullmektig i et forretningsjuridisk firma, og har i tillegg en forelder som er partner i et annet forretningsjuridisk firma. Jeg kan bekrefte at tilværelsen er som du beskriver for partnere, og delvis for faste advokater. Som advokatfullmektig må man stå litt mer på, men i mitt firma har vi ganske mye fleks likevel. Jeg må ikke være på jobb før ni, og kan fint ta hjemmekontor, langhelger og jobbe der jeg vil. 

Det må vel komme an på firmaene? Altså om man er partner i et lite firma eller om man er partner i et av de store? Jeg er ikke advokat, men ville virke rart om det var like mye fritid for en partner som tjente 3 millioner i året som en som tjente 20. 

Anonymkode: 4fbd2...d27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke advokat selv, men har en nær slektning som er det. Det er som du sier, god lønn og mye fleksibilitet. På den annen side kreves det en enorm tilgjengelighet, og det er ikke få telefoner som har blitt tatt på kveldstid, i helger, ferier etc., og når noe først haster, spiller det liten rolle om det er skoleavslutning for ungene eller badeferie i Spania. De som betaler i dyre dommer for advokat-tjenestene, krever at de får valuta for pengene i form av fleksibilitet og tilgjengelighet. Fleksibiliteten går altså begge veier sånn som jeg har erfart det, og god lønn har sin pris. 

Anonymkode: e9e2b...230

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det må vel komme an på firmaene? Altså om man er partner i et lite firma eller om man er partner i et av de store? Jeg er ikke advokat, men ville virke rart om det var like mye fritid for en partner som tjente 3 millioner i året som en som tjente 20. 

Helt sikkert forskjeller. Min far tjener i underkant av 15, men han har en omgangskrets med partnere i forskjellige firmaer og inntektsnivå og de har det ganske fleksibelt. Men som den over skriver, så må man være tilgjengelig på telefon hele tiden. Faren min drar ikke noe sted uten pc og mobil, og jobbet på samtlige ferier vi var på i oppveksten min. Det er jo helt klart mye jobb, men det er også en fleksibilitet og frihet i jobben som gjør det verd det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har flere forretningsadvokater i familien. Dersom noe må gjøres må det ofte gjøres umiddelbart. Uavhengig av om klokken er 13:00 eller 23:00, ferie eller hva som helst. 

Anonymkode: df297...6c4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt sikkert forskjeller. Min far tjener i underkant av 15, men han har en omgangskrets med partnere i forskjellige firmaer og inntektsnivå og de har det ganske fleksibelt. Men som den over skriver, så må man være tilgjengelig på telefon hele tiden. Faren min drar ikke noe sted uten pc og mobil, og jobbet på samtlige ferier vi var på i oppveksten min. Det er jo helt klart mye jobb, men det er også en fleksibilitet og frihet i jobben som gjør det verd det. 

Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

vi

Anonymkode: f9ae1...53c

AnonymBruker
Skrevet

Mange bransjer som har det sånn☺️ 

Anonymkode: d68fd...10f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksempel ?

Anonymkode: d2080...4c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eksempel ?

Key Account Manager, Brand Manager ect i dagligvare, legemiddel, storhusholdning/restaurant. Altså grossister eller kjedekontor til alt av merker som selges i butikk, apotek, Bø i sommarland.

Flere statlige og kommune-ansatte som har lik frihet i alt fra HR stilling til Fagansvarlig. Sjekk ut administrative stillinger se fks har på kommunehuset eller fks staten hos tog Vy.

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er litt ulike svar her i tråden, både de som hevder at forretningsadvokater har mye fleksibilitet og de som mener man hele tiden må stå på pinne for klienten.  Det er også min erfaring etter jeg har prøvd å finne ut hvor mye folk forretningsadvokater og folk i lignende bransjer jobber. Kan være veldig sprikende svar.  Nå henger det trolig delvis sammen med at ulike advokater har ulik arbeidsmengde. 

Men tror også det henger sammen med at mange advokater ikke ønsker å være ærlig om hvor mye de jobber. De kan blåse opp og tone ned timetallet alt ettersom hva de ønsker folk skal tro.  Noen ganger kan man ønske å vise hvor mye man jobber, andre ganger kan man ønske å vise at jobben er svært fleksibel. 

Selv er jeg ikke forretningsadvokat, men jobber som konsulent og man ser lignende der også. Veldig vanskelig å finne ut hvor mye folk i bransjen jobber. Man hører alt fra absurd høy arbeidsbelastning til relativt chill jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke mange bransjer hvor man har samme inntekt som forretningsadvokater. Gjennomsnittslønnen for en forretningsadvokat er 1,3 millioner.  Er selvsagt enkelte yrker hvor man kan tjene det samme eller mer, men det er få. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er han blant de 150 advokatene i landet med høyest lønn, om man følger skattelistene(ikke at de er nøyaktige). 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Key Account Manager, Brand Manager ect i dagligvare, legemiddel, storhusholdning/restaurant. Altså grossister eller kjedekontor til alt av merker som selges i butikk, apotek, Bø i sommarland.

Flere statlige og kommune-ansatte som har lik frihet i alt fra HR stilling til Fagansvarlig. Sjekk ut administrative stillinger se fks har på kommunehuset eller fks staten hos tog Vy.

Takk. Visste ikke at KAM stillinger kunne være så fleksible. 

Ellers fine tips. Takker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da er han blant de 150 advokatene i landet med høyest lønn, om man følger skattelistene(ikke at de er nøyaktige). 

Det kan sikkert stemme. 

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser det er litt ulike svar her i tråden, både de som hevder at forretningsadvokater har mye fleksibilitet og de som mener man hele tiden må stå på pinne for klienten.  Det er også min erfaring etter jeg har prøvd å finne ut hvor mye folk forretningsadvokater og folk i lignende bransjer jobber. Kan være veldig sprikende svar.  Nå henger det trolig delvis sammen med at ulike advokater har ulik arbeidsmengde. 

Men tror også det henger sammen med at mange advokater ikke ønsker å være ærlig om hvor mye de jobber. De kan blåse opp og tone ned timetallet alt ettersom hva de ønsker folk skal tro.  Noen ganger kan man ønske å vise hvor mye man jobber, andre ganger kan man ønske å vise at jobben er svært fleksibel. 

Selv er jeg ikke forretningsadvokat, men jobber som konsulent og man ser lignende der også. Veldig vanskelig å finne ut hvor mye folk i bransjen jobber. Man hører alt fra absurd høy arbeidsbelastning til relativt chill jobb. 

Edit: Vil legge til at det virker som om det er mer forståelse for at man skal kunne kombinere jobb og familieliv nå enn tidligere. Så eksempler fra 15+ år siden trenger ikke være aktuelle i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...