Gå til innhold

Slitt maling på fotgjengerfelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det fremdeles fotgjengerfelt når malinga er slitt? Hvorfor er ikke alle fotgjengerfelt skiltet? 

jeg spør fordi jeg nesten ble påkjørt i et slitt fotgjengerfelt i dag og bilisten virket lynforbanna. Mye av malinga var slitt vekk men det var fremdeles rester så det vistes enda. Jeg så ikke noe skilt om fotgjengerfelt. Gikk jeg da ulovlig ut i veien? (Jeg så meg om, men bilen kom ganske fort og sakket ikke farten.) 

Anonymkode: 7b65e...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende.

Nei, du gikk ikke ulovlig ut på veien dersom det ikke eksisterer et slik skilt som dette.

IMG_1968.thumb.jpeg.3ee2349efb020210eb15ea83f3b25ad8.jpeg

Jeg er litt mer usikker når det gjelder gangfelt. Godt mulig det også må ha skilt for å være gjeldene. Kanskje noen andre her som kan gi påfyll?

Som fotgjenger hadde jeg vært meget aktsom ved et slitt gangfelt og forsikret meg om at bilene stopper først.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av skilt eller oppmerking i veibanen så bør du som et voksent individ også følge med på hvor du går og ferdes og at biler ser deg FØR du krysser veien.

Om bilisten hadde kjørt på deg i 50km/t og det hadde vært godt oppmerket og skiltet så hadde du fortsatt blitt truffet av en bil i 50km/t. Det hadde vært like skadelig uansett er poenget mitt.

Så her kan du ta dette på din kappe og tenke "jaja han burde fulgt bedre med men jeg skal forsikre meg om at det er klart neste gang jeg skal krysse veien eller at biler som skal vike ser meg og reduserer farten".

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (14 minutter siden):

Uavhengig av skilt eller oppmerking i veibanen så bør du som et voksent individ også følge med på hvor du går og ferdes og at biler ser deg FØR du krysser veien.

Om bilisten hadde kjørt på deg i 50km/t og det hadde vært godt oppmerket og skiltet så hadde du fortsatt blitt truffet av en bil i 50km/t. Det hadde vært like skadelig uansett er poenget mitt.

Så her kan du ta dette på din kappe og tenke "jaja han burde fulgt bedre med men jeg skal forsikre meg om at det er klart neste gang jeg skal krysse veien eller at biler som skal vike ser meg og reduserer farten".

Korrekt. Det hjelper ikke å ha rett når man er død.

Jeg tenker, når jeg skal over veien, at alle bilistene er rabiate apekatter som sitter med trynet i telefonen. Inntil det motsatte er bevist og han stopper tydelig foran fotgjengerfeltet.

Anonymkode: 5ce82...58f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde alle fotgjengeroverganger var skiltet.  Det er vist ikke så nøye med malingen.  Kan være regnbuefarget også....

Anonymkode: efb1f...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge er de fleste gangfelt skiltet, men dette er ikke et absolutt krav; unntak er bl. a. sentrale bygater med mange gangfelt og gangfelt over sideveg i kryss hvor farten inn mot gangfeltet er lav.

Anonymkode: b7299...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (14 timer siden):

Bilen var der ikke da jeg begynte å krysse. (Den kom fra rundt et hjørne)

Jeg går aldri over før jeg ser at bilister har sett meg. Bilen kom fort og svingte rundt meg (etter jeg selv småsprang siste del av kryssinga). Jeg så ikke antydning til nedbremsing men han så sint ut. (

Litt usikker på hva fartsgrense er der, men regner med den ikke er så høy iom at dette er i sentrum, like ved utgangen av et kjøpesenter og utkjørsel av Taxi-holdeplass, så regner med bilisten kjørte for fort også) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan se forbanna ut når jeg blir skremt. 

Anonymkode: 75efc...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bilen var der ikke da jeg begynte å krysse. (Den kom fra rundt et hjørne)

Jeg går aldri over før jeg ser at bilister har sett meg. Bilen kom fort og svingte rundt meg (etter jeg selv småsprang siste del av kryssinga). Jeg så ikke antydning til nedbremsing men han så sint ut. (

Litt usikker på hva fartsgrense er der, men regner med den ikke er så høy iom at dette er i sentrum, like ved utgangen av et kjøpesenter og utkjørsel av Taxi-holdeplass, så regner med bilisten kjørte for fort også) 

Du tok en kalkulert risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (23 minutter siden):

Du tok en kalkulert risiko.

Så du mener man skal stå og vente til man ser det kommer en bil og så se at den stopper før man krysser? Er det slik du krysser veien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener man skal stå og vente til man ser det kommer en bil og så se at den stopper før man krysser? Er det slik du krysser veien? 

Nei. Men om jeg ser at det er dårlig sikt i området der jeg vil krysse veien samtidig som det er dårlig merket så tar jeg en helhetlig vurdering på om jeg vil ta risikoen på å krysse akkurat der eller finne et annet sted.

Den eneste man kan kontrollere i trafikken (og ellers) er deg selv. Andre kan du ikke kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...