Gå til innhold

Høgt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! har fått påvist noe høgt stoffskifte,men det rare er at jeg fryser og fryser. Skulle egentlig vært motstat? Har også hatt hodepine,noe som er skjelden for meg. Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist ekstremt lavt TSH-nivå i blodet, altså mulighet for hypotyreose med høyt stoffskifte, men jeg også var skikkelig frossenpinne og fikk leggkramper i ett sett.

Det legen sa var at det som står listet er typiske symptomer, men at alle kan reagere forskjellig. Poenget er at kroppen oppfører seg gjerne litt mot normalt når stoffskiftet endrer seg så å få symptomer på lavt stoffskifte når du har høyt kan også skje.

Men nå har heldigvis verdiene mine gått litt opp så jeg slipper medisinering i denne omgang. Jippi! :)

Skrevet

Husker da legen sa at jeg var syk. Fikk bare med meg at det var noe med stoffskiftet. Da jeg kom hjem surfet jeg litt på nett og fant ut at man kunne ha både høyt og lavt stoffskifte. Da jeg leste symptomer så hadde jeg fra begge deler. ;) Måtte vente helt til neste legebesøk før jeg da fikk vite at stoffskiftet var for høyt.

Alle med høyt stoffskifte har ikke de samme symptomene. Det viktigste er at du vet dine egne symptomer og tar hensyn til de.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

takk for svar!

Jeg lurer på,hva type behandling fikk dere?

Gikk ubalansen ned igjen av seg selv?

Selv går jeg og venter på utredning på sykehus og funker ikke i jobb. Hvor lang tid måtte evt. dere vente???

Skrevet

Jeg var ute av arbeidslivet den dagen jeg fikk diagnosen. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk behandling. Det var sykehuset som bestemte behandling og fastlege som fulgte opp. Behandlingen består i medisin (Neo-mercazole) Etter 9 måneder sykemelding så startet jeg opp med aktiv sykemelding. Det fungerte dårlig, men her er det nok årsaker som kommer i tillegg. Etter ett år som sykemeldt så gikk jeg over på attføring. Responderte utrolig bra på medisinen og var helt stabil etter ett år. Da ville sykehuslegen ta meg av medisin. Det holdt i 2 måneder så var jeg dårlig igjen.

Kan egentlig gi deg mye info, men det hadde vært greit dersom du registrerte deg som bruker så kunne jeg sende deg en PM.

Har meldt meg inn i foreningen for de med høyt/lavt stoffskifte, men skjønner at de fleste har for lavt stoffskifte. Jeg savner å få kontakt med folk som har min diagnose.

Skrevet

Jeg fikk påvist for høyt stoffskifte for 10 år siden - altfor høyt. Jeg fikk først betablokkere, medisin for å roe ned hjertet, gikk på denne i 3 måneder. Deretter ble skjoldbruskkjertelen min satt helt ut av funksjon ved hjelp av radioaktivitet. Fikk en blanding jeg måtte drikke gjennom sugerør, i blybelagt kopp og beskjed om å ikke ha for mye kontakt med små barn de nærmeste ukene. I og med at skjoldbruskkjertelen min ikke fungerer så har jeg nå for lavt stoffskifte og dette reguleres helt greit gjennom medikasjon. Har ingen plager, men må bruke Levaxin resten av livet. Går til kontroll en gang i året for å sjekke at doseringen av Levaxin er korrekt, begynte på 100 mg per dag er nå nede i 75 mg. Jeg kom godt ut av behandlingen, men er klar over at mange plages og har vansker med å stabilisere stoffskiftet.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

takk for ulik info! :)

Ja,jeg saner også å snakke med noen som har hatt det. Min utredning er ikke kommet i gang ennå,så jeg skal prøve skrive litt,etterhvert. min erfaring så langt,er at legene er lite kjente med hypertyreose, og at det går tregt før vi kommer til utredning. men symptomene kan vere jævlige,og værst av alt: MINE SYNS IKKE UTENPÅ! :tristbla:

Har vert på foreningens sider ,men ville komme enda nærmere "grasrota".

Symptomene er etter det jeg skjønner en del forskjellige.

Takk.

Gjest Gjest_Lille meg_*
Skrevet

Jeg har også påvist høyt stoffskifte, for min del seks ganger så høyt som normalt. Syns det er rart at du må vente på utredning, for det er ikke mer enn blodprøver som skal til å fastslå diagnosen. Begynnte med tabeletter med en gang blodprøvene var klare. Responderte dårlig på dem, og venter nå på behandling med radioaktivt jod. (Har da brukt tabeletter i syv mnd)

Det høres veldig drastisk ut slik persille beskriver, jeg har ikke vært sykemeldt, og ingen av dem jeg kjenner med sykdommen har hatt behov for sykemelding unntatt når de blir behandlet med jod eller operert. Det ordner seg nok, det er ingen farlig sykdom, og den er relativt lett å behandle, selv om det tar litt tid. Lykke til!

Skrevet

Jeg og har høyt stoffskifte. Når det ble påvist begynte jeg med Neo Mercanzole. Har aldri vært dårlig eller sykmeldt. Legen ble skikkelig overrasket over hvor mye jeg trente rett før det ble påvist, og fikk beskjed om å roe ned treningen og unngå og få høy puls. Utenom det har jeg ikke merket noe.

Skrevet

Som nevnt tidligere så har verdiene mine blitt bedre slik at jeg slipper medisinering i denne omgangen. Men må teste meg ca.2 ganger i året. Viss verdiene mine blir dårlige igjen så sa legen at jeg ville bli sendt til spesialist for ultralyd av kjertelen, og at det ville ta 2-3 ukers tid å få time. Men med tanke på at jeg har slektninger med dette så har jeg mest sannsynligvis samme som dem,

Både far og tante har hypotyreose med høyt stoffskifte, men det er ustabilt. Mener at far min har vært innlagt en gang fordi han gikk for lenge uten å få rett diagnose, ellers har han vært medisinert med tyroksin et par ganger og så har det stabilisert seg. Tante har blitt medisinert et par ganger. Begge to har høyt stoffskifte, men ofte ikke lave nok verdier til at legen er villig til å medisinere.

Både far og tante fikk hjerteinfarkt og diabetes før de var 50 år, og det kan ha hatt sammenheng med hypotyreosen. Det er derfor viktig å holde seg i noenlunde form og spise riktig. Kostholdet kan også til en viss grad gjøre oss mer stabile i forhold til stoffskiftehormonene. Og vi har alle B12 mangel så vi må få sprøyter eller Triobe.

Men trass i alt dette så har både far og tante vært på jobb mer eller mindre hele tiden. Jeg var fryktelig slapp, deppa, kramper i hele kroppen, hjerteklapp etc, men var i jobb hele tiden likevel.

Ellers har jeg hørt at det er viktig å ta kontakt med lege dersom en vil bli gravid eller er gravid for da er det viktig å sjekke om en trenger medisinering eller justere medisineringen.

Dette høres sikkert litt skummelt ut, men både far min og tante lever gode liv og er sett på som normalt sunne mennesker trass i diagnosen.

Skrevet

Gå inn på www.xlpluss.no/thyroforum/

dette er en diskusjonsside for både høyt og lavt stoffskifte.

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Jeg har også høyt stoffskifte kanskje.

Jeg har fått sjekket stoffskiftet flere ganger hos fastlegen i år. Har for lav tsh og normale T3 og T4-verdier (var det det de het), men har ikke hatt symtomer av betydning. Nå har det vart sa lenge at jeg skal til utredning, men har ikke fått time ennå.

Kari

Skrevet

Jeg har også høyt stoffskifte, og har heller ikke så mye symptomer. Litt problemer med å sovne på kvelden og hjerteklapp noen ganger.

Stoffskiftet mitt var visstnok ikke høyt nok til at jeg trengte medisiner, men jeg tar blodprøve annenhver måned for å følge med.

I følge legen var det visst vanlig etter en graviditet, og det kunne stabilisere seg etter en stund. Så jeg satser på det...

• 2 år senere...
Gjest Deppa
Skrevet

Har nettopp fått påvist FT4 på 30 ved blodprøve.

Har testet med jevne mellomrom i mange år,men aldri hatt så høyt ,mest under 20.

Jeg var trøtt og slapp for en stund siden,og frøs mye.

Hadde også nummenhet og prikking i huden.

Jeg lurer på om det er andre som har hatt så høy verdi,og hvordan dere har vært da?

Selv føler jeg meg fin nå,ingen puls el. hjertebank utover normalt.

Men fikk mensen en uke før tiden nylig.

Er det noe en kan gjøre når det gjelder kosthold?

Jeg lurer også på hvilket sykehus som behandlet dere?

Jeg vil gjerne bli behandlet av spesialister på dette,og trenger tips om flinke folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...