Gå til innhold

Lystett gardiner og åpent vindu

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt lyse lette gardiner på soverommet som ikke ble trukket for. Hadde rullegardin som jeg trakk ned, men sånn at jeg kunne ha vinduet åpent og det kom da godt med luft inn. Skal ha nytt og lurte på lystett gardiner, uten rullegardin. Og de gardinene tenkte jeg da dra for så det blir mørkt, er vel hele poenget med slike gardiner. Men hva da med å få luft inn på soverommet? Selv om jeg åpner opp litt så kommer jo minimalt med ny luft inn i rommet... Eller hva er det jeg ikke skjønner? 🙈😅 Jeg vil ha et tilnærmet mørkt rom uten rullegardin og hvor man får godt med luft fra vinduet. 

Anonymkode: d6e66...35f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plisségardin, lystette gardiner og åpent vindu, men ingen problem med å få frisk luft inn på rommet. Men plisségardinen dekker ikke vinduet fullt da, det er noen cm på hver side samt at jeg ikke har den helt nede.

Anonymkode: 5a25f...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Å få inn godt med luft OG ha det helt mørkt, går ikke. Den beste kombinasjonen jeg har prøvd, er lystett plisse (montert på vindu slik at det følger vindu når det åpnes), og i tillegg lystette gardiner. Gardinene lukkes ikke helt slik at godt med luft kommer inn, men det er fortsatt veldig mørkt. Man kan også ha et lite møbel under vinduet som gardinene henger over, slik at gardinene kommer godt ut fra vegg. Da kommer luften ned og ut i rommet, uten at man trenger å ha gardinene trukket litt fra. F.eks en liten kommode/skjenk

Anonymkode: 43dd6...976

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lystett plissé, som vi har åpen helt øverst. Så har vi lystette gardiner trukket for utenpå det. Vi får plenty av luft (har sånn netatmo-dings som måler luftkvaliteten på rommet), og det kommer ikke noe særlig lys inn. 

På hytten til mine foreldre nå i sommer var det bare rullegardiner. Da måtte vi ha glipe på nederst, og jeg sov med maske for å slippe lyset. 

Anonymkode: 5c50c...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lystett plisse som er montert i vinduet. Denne følger vinduet hvis jeg åpner det - men sover vanligvis med vinduet igjen. 

Anonymkode: b27e3...319

Skrevet

Vi har mørke solskjermende rullegardiner, og lystette gardiner. Største del av året kan vi ha bare rullegardinene nede, og det blir mørkt, men luft blåser inn gjennom dem. Lyse sommernetter har vi kun gardinene trukket for, og de flagrer litt og slipper luft gjennom også. Ved denne løsningen får vi det både mørkt og får luft. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lystett gardiner. Kommer luft inn selv om jeg har gardinen fra tak til gulv. Blir helt mørkt på rommet og i disse tider et iskaldt rom.

Anonymkode: 9d1fc...9a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å montere en sånn dings som henter inn frisk luft gjennom luftekanal? Da kan du ha tykke gardiner og vinduet lukket om du vil, men likevel få byttet ut luften gjennom natten. 

Anonymkode: c35d0...49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...