Gå til innhold

Noen som har klart å trene vekk smerter ved degenerativ ruptur i menisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (7 timer siden):

Spør legen. Du blir vel henvist til ortoped. Spør ortopeden. Hvis menisken er flat så kan du regne med at det blir betent  hvis du går for langt på hardt underlag. Sko som Hoka Bondi 8 demper litt og kan hjelpe. Du får smertestillende medisin som er betennelsesdempende av legen.  De treningene du har  gjort bygger ikke opp igjen menisk, men de styrker musklene rundt, og reduserer kanskje også vekt slik at det blir litt mindre belastning i hvert nedtråkk.

Jeg vet at det er anbefalt å sykle på lette gir, men er ikke  helt sikker  på om det er viktig å unngå de tunge girene, skulle likt å ha sett forskning på det.

Jeg har vært hos ortoped for problemer med det første kneet. Jeg har flapruptur i mediale menisk, og en horisontal ruptur. Det eneste han kunne si var at jeg kunne ta operasjon pga flapruptur, og at kneet nesten låste seg noen ganger i sommer. Men det er ikke lkke ille nå, og det låser seg ikke, så sa har jeg lest at man bør unngå operasjon. Men det er denne verkinga som kommer og går, og at det har begynt i andre knert og. Må jo vite hva som gjør at dette skjer, hvis ikke kommer det vel bare til å utvikle seg mer og mer.

Anonymkode: 9fa09...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problemer med begge knærne.

Hatt det i 10 år, og har perioder der jeg er helt fin.

Fysio og strikk øvelser gjorde det kun verre for meg, så sluttet med det.

Det som hjelper meg er varmt klima - løpe i skog/mykt underlag, ingen bevegelser sidelengs(som strikk etc)

Massere kneet og beinhinnen i leggen da betennelse derfra kan gå opp i knærne.

Jeg vet jeg bør trene styrke som sykling,  etc og skal komme igang med det igjen.

Jeg fikk også ortopediske innleggssåler for noen år siden, som jeg bruker innimellom på korte gåturer etc - disse støtter opp under fotbuen så kneet belastes annerledes.

Men kan ikke løpe med disse da hofter etc belastes mer (har artrose i disse også).

Anonymkode: ebf3d...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hos ortoped for problemer med det første kneet. Jeg har flapruptur i mediale menisk, og en horisontal ruptur. Det eneste han kunne si var at jeg kunne ta operasjon pga flapruptur, og at kneet nesten låste seg noen ganger i sommer. Men det er ikke lkke ille nå, og det låser seg ikke, så sa har jeg lest at man bør unngå operasjon. Men det er denne verkinga som kommer og går, og at det har begynt i andre knert og. Må jo vite hva som gjør at dette skjer, hvis ikke kommer det vel bare til å utvikle seg mer og mer.

Unngå eller ikke unngå operasjon? Jeg tror ortopeden er den som bør spørres. Jeg tror verkinga kommer når det blir for  mye belastning, og at du rett og slett ikke tåler for mange skritt på hardt underlag. Jeg tror betennelsen/hevelsen skjer pga flat menisk som ikke tar av for nedtråkkstøtet, og det er vanlig at begge knærne er mer eller mindre nedslitt selv om smertene først kommer i det ene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (41 minutter siden):

Unngå eller ikke unngå operasjon? Jeg tror ortopeden er den som bør spørres. Jeg tror verkinga kommer når det blir for  mye belastning, og at du rett og slett ikke tåler for mange skritt på hardt underlag. Jeg tror betennelsen/hevelsen skjer pga flat menisk som ikke tar av for nedtråkkstøtet, og det er vanlig at begge knærne er mer eller mindre nedslitt selv om smertene først kommer i det ene. 

Ortopeden sa jo svært lite, annet enn at jeg kunne operere pga låsninger. Men jeg har jo ikke låsninger lenger. Og både legen og der jeg leser, står det at operasjon ikke nødvendigvis er det beste. Man har jo større djanse for artrose da, fordi man fjerner noe. Men legen min henviste til operasjon da, så får se når det evt blir. Jeg skal begynne i ny jobb snart og, og vil ikke risikere å være sykemeldt lenge pga operasjon…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ortopeden sa jo svært lite, annet enn at jeg kunne operere pga låsninger. Men jeg har jo ikke låsninger lenger. Og både legen og der jeg leser, står det at operasjon ikke nødvendigvis er det beste. Man har jo større djanse for artrose da, fordi man fjerner noe. Men legen min henviste til operasjon da, så får se når det evt blir. Jeg skal begynne i ny jobb snart og, og vil ikke risikere å være sykemeldt lenge pga operasjon…

Hvis du klarer deg greit og det ikke hindrer deg i jobben så ville jeg i tilsvarende situasjon ventet med operasjon. Sett det an. Hvis fysioterapeuten din sier du skal sykle daglig og ta noen øvelser daglig, så gjør det, og pass på å hold deg  ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem i over 10 år med samme problemene. Tilslutt i en alder av 48 år så ble det satt inn helprotese I kneet. Da var det bein mot bein. Har fått innvilget på det andre beinet og. Men det skjer ikke. Etter 5 måneder så har jeg hatt blødninger, stivt kne , måtte inn og bryte opp kneet i narkose og med morfin pumpe i ryggen. Nå hovner kneet opp bare jeg går fra bad til stue , kneskålen har sklidd ned og jeg er mere hemmet i hverdagen en før operasjonen. Håper jo inderlig at dette skal gå seg til snart. Men kunne jeg ha tatt valget om igjen så hadde jeg holdt ut smertene noen flere år før jeg hadde tatt operasjonen.  Jeg har også tatt kikkhull operasjonog ryddet opp. Men var bedre i 3-4 måneder så kom det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (1 time siden):

Hvis du klarer deg greit og det ikke hindrer deg i jobben så ville jeg i tilsvarende situasjon ventet med operasjon. Sett det an. Hvis fysioterapeuten din sier du skal sykle daglig og ta noen øvelser daglig, så gjør det, og pass på å hold deg  ganske lett.

Jeg har verking hver dag på ulike måter, men ikke så vondt at jeg ikke kan gå. Men er hemmende, kan/tør ikke å gå en liten fjelltur f.eks. Har fått høre av en naprapat at jeg har skjev hofte/bekken, men er visst ikke noe å gjøre noe med. Det kan jo være en av årsakene til kneproblemer. Er så livredd for hvordan det kan utvikle seg, er jo ikke 40 enda. Iallefall når jeg leser skrekkhistorier om folk dom ikke kan gå, eller får proteser og det bare er vondt.😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...