AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Alle vet småkjøring ikke er bra for bilen. Den tåler det ikke. Men hva regnes som småkjøring? Jeg bruker bilen stort sett bare til og fra jobb. Det er 7 km hver vei. Vil bilen min bli ødelagt? Anonymkode: 36527...88d
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Småkjøring er små avstander , vet ikke hvor grensa går jeg. Men det lønner seg å kjøre en skikkelig langtur i blandt, evt lade batteriet litt innemellom. Anonymkode: 81ac5...35e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 En bil slites mer når det er småkjøring, 7 km regnes som småkjøring men det går bra med bensin eller el-bil. Dieselbil derimot har ikke godt av slik kjøring. Anonymkode: 2ca87...a7f 1
Kjetil E Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle vet småkjøring ikke er bra for bilen. Den tåler det ikke. Men hva regnes som småkjøring? Jeg bruker bilen stort sett bare til og fra jobb. Det er 7 km hver vei. Vil bilen min bli ødelagt? Anonymkode: 36527...88d Et av de største problemene med småkjøring er vel at batteriet blir mer utladet av start og bruk enn det for ladet seg opp igjen. Vet dog ikke hvor langt man må kjøre for at det skal lade mer enn det tappes. 1
Skjold Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Spørs veldig hva slags bil du har og hvor kaldt det er der du bor. Dieselbiler får tett partikkelfilter om de bare kjører småturer, både diesel og bensinbiler blir tappet for batteri om du bare kjører korte turer. Kald olje er ikke bra for biler heller. Det er absolutt ikke sånn at bilen din eksploderer om du bare kjører korte turer, jeg kjører 6km til og fra jobb, men jeg tar også noen lengre turer her og der, spesielt når det er kaldt. Og så blåser jeg opp turtallet litt av og til på slutten av kjøreturen på vei til jobb av og til.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Alt under 50 minutter er småkjøring har jeg lært, men om det er korrekt skal jeg ikke gå god for. Anonymkode: 23c58...15e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Under 20-30 minutter. Bilen bør kjøres en time sammenhengende minimum en gang i uka. Anonymkode: f19d3...a93
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Skjold skrev (3 timer siden): …..både diesel og bensinbiler blir tappet for batteri om du bare kjører korte turer. Elbiler har samme problem som bensin/diesel ang batteri, de må også kjøres langt nok etter en oppstart for at 12V batteriet skal lades opp nok. Anonymkode: 6eb88...626
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 På dieselbil regnes det vel som turer under 6km mener jeg å huske. Anonymkode: 7d385...1f6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Dette burde strengt tatt produsentene skrive inn i instruksjonsboka. At bilen ikke bør kjøres under så og så mange km. Alt annet meningsløst står jo i den boka, men ikke noe så grunnleggende som hvor langt man må kjøre for ikke å ødelegge bilen. Merkelig. Anonymkode: 65981...3f4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 For disel er det problematisk, dieselfilteret kan bli tett, og det er skam dyrt å fikse. Anonymkode: a6e03...33b 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 Jeg tenker at småkjøring er der bilen ikke rekker å bli varm på turen etter å ha stått ute en kald vinternatt. Og da tenker jeg under 30 min som noen tidligere skrev. Anonymkode: a7822...4c5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 On 7/25/2023 at 2:42 PM, AnonymBruker said: Dette burde strengt tatt produsentene skrive inn i instruksjonsboka. At bilen ikke bør kjøres under så og så mange km. Alt annet meningsløst står jo i den boka, men ikke noe så grunnleggende som hvor langt man må kjøre for ikke å ødelegge bilen. Merkelig. Anonymkode: 65981...3f4 De aller fleste kjører jo lenger turer i ny og ne så det har ikke så mye å si. Anonymkode: a7822...4c5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 10.25): Alle vet småkjøring ikke er bra for bilen. Den tåler det ikke. Men hva regnes som småkjøring? Jeg bruker bilen stort sett bare til og fra jobb. Det er 7 km hver vei. Vil bilen min bli ødelagt? Anonymkode: 36527...88d Trøst deg med at ALLE biler blir ødelagt ved et eller annet tidspunkt. God tur 🙂 Anonymkode: 5e3fb...d93
aksase Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 10.25): Alle vet småkjøring ikke er bra for bilen. Den tåler det ikke. Men hva regnes som småkjøring? Jeg bruker bilen stort sett bare til og fra jobb. Det er 7 km hver vei. Vil bilen min bli ødelagt? Anonymkode: 36527...88d Som flere nevner, det er i hovedsak to utfordringer med småkjøring: Turen er ikke lang nok til at startbatteriet rekker å få ladet opp igjen den strømmen du brukte på å starte bilen. Dette kan over tid føre til at du en dag ikke lenger har nok strøm til å starte. Dette er nok ikke noe problem når du kjører 7km av gangen, for det meste. Turen er for kort til at partikkelfilter på eksosen på dieselbiler blir varmt nok til å brenne seg rent. Over tid kan det føre til at filteret går tett. Sjelden noe problem hvis du av og til tar en lengre tur slik at filteret får tid og temperatur til å brenne seg rent. På elbil er ikke disse to utfordringene noe tema. Hvis du har fossilbil og du ikke bare har korte turer, men også av og til en litt lengre tur, bør det ikke bli noe problem. Bilen din blir ikke ødelagt av den kjøringen du beskriver, men om du har en dieselbil, har nok bilen din godt av en og annen litt lengre tur for å vedlikeholde partikkelfilteret/eksosfilteret. Hørte om en fadese i en kommune som sendte ut anbud på en haug med biler til hjemmetjenesten/hjemmesykepleien. De endte opp med dieselbiler. I hjemmetjenesten, som ofte bare kjører noen få hundre meter av gangen fra pasient til pasient, tok det ikke langt tid før det ble problemer med tette eksosfiltre.... Endret 31. juli 2023 av aksase
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Terskelen for bensinbil er 20 minutter. Da blir alt tilstrekkelig varmt, batteriet lades og bilen er "i gang". Anonymkode: 13a64...eac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå