AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Vi befinner oss i en ganske kjip situasjon. Leier en bolig som er langt under hva som er normal standard. La merke til at den var slitt på visning men takket ja fordi strømprisene var høye og vi fikk strøm inkludert. I tillegg får vi ha dyr her og den ligger sentralt. Nå har vi bodd her i over ett år, leiligheten faller bokstavelig talt fra hverandre. Huller i vegger, vask som lekker, do som lekker, flis i dusjen er knekt osv. Huseierne er typen som fikser alt selv og møter opp uanmeldt på døra selv om vi har avtalt tid. Vi har nå en dusj som er hjemme snekra, dvs de har tatt noe sementlignende greier i dusjen vår og klisset det utover hele gulvet for å tette sprekker.... Jeg skjemmes over å bo her, typen er så langt nede at han vet ikke om han har krefter til å ta steget for å flytte,jeg vil bare ut. Problemet er at vi venter på penger som jeg har på konto innen typ 1-2 måneder så vi kan kjøpe vårt eget. Men tanken på å bli her mye lengre gjør meg dårlig. Hva ville dere gjort? Tar jo tid å finne rett bolig man vil kjøpe også. Finnes det en hytteeiere der ute som leier ut hytta si i noen måneder? Kan man si opp og forlange kortere oppsigelse pga dårlige boforhold? Anonymkode: 43e9d...965 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Hva med å leie et lager til tingene deres mens dere venter på å kjøpe egen bolig, og så flytter dere hjem til foreldrene deres (dersom de tillater dyr)? 1-2 mnd. er ikke lenge. Kvitt dere samtidig med alt dere ikke trenger, selg, gi bort, og kast. Anonymkode: d1428...26e 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Tror at dere kan kreve å få flytte ut på dagen dersom det kan dokumenteres lekkasje o.l. som ikke blir fikset, meld dere inn i leieboerforeningen og få hjelp der. Anonymkode: d1428...26e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Dere har bodd der i ett år. Hvis dere vet dere skal ut derfra om 2 mnd så klarer dere vel å holde ut det lille som er igjen? Prøv å lev litt i framtiden og gled dere over at dere snart skal vekk. Konsentrer dere om å få pakket skikkelig og systematisk, innkjøp til det nye stedet dere flytter inn i osv. Selvfølgelig kan man leie noe annet i mellomtiden men hvor lurt er egentlig det? Betale på to leiligheter samtidig, for ikke å snakke om stresset med å flytte inn/ut på kort tid. Og ja dere har selvfølgelig rettigheter men spørs om det er verdt kampen. Sånne utleiere som gir totalt f kan være et helvete å gå i konflikt med. Og dere burde sagt ifra om feil og mangler med en gang dere flyttet inn. Dere godtok kanskje alt dette fordi det var billig å bo der og strøm inkl? Det kan jeg godt forstå, ikke alle som er komfortabel med å klage. Men da kan dere ikke komme nå først et år etter og være misfornøyd med noe som var defekt/skadd allerede tidlig i leieperioden. Det jeg ville gjort: holdt ut og hele tiden være på godfot med utleier fram til dere flytter. Vask ut GRUNDIG så han ikke kan ta dere på noe der. Anonymkode: 553a6...3bf 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere har bodd der i ett år. Hvis dere vet dere skal ut derfra om 2 mnd så klarer dere vel å holde ut det lille som er igjen? Prøv å lev litt i framtiden og gled dere over at dere snart skal vekk. Konsentrer dere om å få pakket skikkelig og systematisk, innkjøp til det nye stedet dere flytter inn i osv. Selvfølgelig kan man leie noe annet i mellomtiden men hvor lurt er egentlig det? Betale på to leiligheter samtidig, for ikke å snakke om stresset med å flytte inn/ut på kort tid. Og ja dere har selvfølgelig rettigheter men spørs om det er verdt kampen. Sånne utleiere som gir totalt f kan være et helvete å gå i konflikt med. Og dere burde sagt ifra om feil og mangler med en gang dere flyttet inn. Dere godtok kanskje alt dette fordi det var billig å bo der og strøm inkl? Det kan jeg godt forstå, ikke alle som er komfortabel med å klage. Men da kan dere ikke komme nå først et år etter og være misfornøyd med noe som var defekt/skadd allerede tidlig i leieperioden. Det jeg ville gjort: holdt ut og hele tiden være på godfot med utleier fram til dere flytter. Vask ut GRUNDIG så han ikke kan ta dere på noe der. Anonymkode: 553a6...3bf Takk for tips. Jeg skjønner hva du mener. Men vet at ting ofte ender opp med å ta lengre tid, de 1-2 månedene kan fort bli 6mndr dersom vi ikke finner ny bolig fort. Vi har oppgitt huseier om alle mangler,men de sender bare ufaglærte folk for å fikse ting om vi er så heldige at de i det hele tatt dukker opp. Det er helsefarlig å bo her, og det elektriske annlegget virker direkte farlig. Men er som du sier ikke vits å gå i kamp her. Vi er totalt utslitt og vil bare at dette marerittet snart skal ta slutt. Jeg har vurdert å si at vi vil ha avslag i husleie pga dusjen vi nå ikke kan bruke på 2 dager...se bilde under av dusjen vår som han har fiksa selv midlertidig... Anonymkode: 43e9d...965
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva med å leie et lager til tingene deres mens dere venter på å kjøpe egen bolig, og så flytter dere hjem til foreldrene deres (dersom de tillater dyr)? 1-2 mnd. er ikke lenge. Kvitt dere samtidig med alt dere ikke trenger, selg, gi bort, og kast. Anonymkode: d1428...26e Foreldre bor på andre siden av landet. Men har tenkt litt på at vi kunne sagt opp nå siden oppsigelsen er på 3mndr. Startet å pakke ned, leid et lager og flyttet tingene dit. Så funnet en hytte eller noe å leie mens vi leter etter bolig. Men samtidig mye arbeid for kort tid. Får tenke på det. Takk for tips uansett. Anonymkode: 43e9d...965 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Foreldre bor på andre siden av landet. Men har tenkt litt på at vi kunne sagt opp nå siden oppsigelsen er på 3mndr. Startet å pakke ned, leid et lager og flyttet tingene dit. Så funnet en hytte eller noe å leie mens vi leter etter bolig. Men samtidig mye arbeid for kort tid. Får tenke på det. Takk for tips uansett. Anonymkode: 43e9d...965 Hva med å sjekke airbnb? Kanskje noen gir avslag om dere vil leie i en hel mnd, eller to? Og start nedtelling i en app eller noe, med en gang dere har dato for utflytt!! Anonymkode: cec5c...570
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Det koster å flytte. Jeg hadde holdt ut til jeg fikk kjøpt noe eget. Når det er snakk om maks 2 måneder og kanskje 1 ekstra måned til overtagelse så hadde jeg holdt ut. Anonymkode: 62827...944 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Hvis det er helsefarlig å bo der, hadde jeg flyttet på dagen. Ikke verdt å pådra seg helseskader for å spare noen kroner. Anonymkode: 167c2...05d
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldre bor på andre siden av landet. Men har tenkt litt på at vi kunne sagt opp nå siden oppsigelsen er på 3mndr. Startet å pakke ned, leid et lager og flyttet tingene dit. Så funnet en hytte eller noe å leie mens vi leter etter bolig. Men samtidig mye arbeid for kort tid. Får tenke på det. Takk for tips uansett. Anonymkode: 43e9d...965 Dette blir jo ikke bedre av å "tenke på det". Dere må handle. Si opp, 3 mnd er jo lenge i din situasjon. Kvitt dere med alt dill, lei et lager for resten. Besøk venner/familie, lei airbnb. Bare gjør noe. Dere kommer dere ikke videre uten å faktisk aktivt gjøre noe. Anonymkode: df3a4...c32
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi befinner oss i en ganske kjip situasjon. Leier en bolig som er langt under hva som er normal standard. La merke til at den var slitt på visning men takket ja fordi strømprisene var høye og vi fikk strøm inkludert. I tillegg får vi ha dyr her og den ligger sentralt. Nå har vi bodd her i over ett år, leiligheten faller bokstavelig talt fra hverandre. Huller i vegger, vask som lekker, do som lekker, flis i dusjen er knekt osv. Huseierne er typen som fikser alt selv og møter opp uanmeldt på døra selv om vi har avtalt tid. Vi har nå en dusj som er hjemme snekra, dvs de har tatt noe sementlignende greier i dusjen vår og klisset det utover hele gulvet for å tette sprekker.... Jeg skjemmes over å bo her, typen er så langt nede at han vet ikke om han har krefter til å ta steget for å flytte,jeg vil bare ut. Problemet er at vi venter på penger som jeg har på konto innen typ 1-2 måneder så vi kan kjøpe vårt eget. Men tanken på å bli her mye lengre gjør meg dårlig. Hva ville dere gjort? Tar jo tid å finne rett bolig man vil kjøpe også. Finnes det en hytteeiere der ute som leier ut hytta si i noen måneder? Kan man si opp og forlange kortere oppsigelse pga dårlige boforhold? Anonymkode: 43e9d...965 Du har valgt å leie så blir litt feil å forlange kortere oppsigelsestid. Leiligheten var vel sånn på visning også. Å flytte er dyrt. Å leie hytte er penger ut vinduet. Bedre å holde ut. Kan dere ikke pakke og klargjøre til flytting og være lite hjemme? Klargjøre med bank og alt dere trenger før kjøp? Se på boliger til salgs og tenke hva dere ønsker og kan gå for? Anonymkode: 0461e...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 Om du vet du får nok penger til å kjøpe bolig om 1-2 måneder? Da ville jeg heller satt i gang prosessen med å kjøpe, og begynne å lete etter passende bolig. Totalt bortkasta både energi og penger å ta ei ekstra, unødvendig flytting med så kort tidsperspektiv. Anonymkode: 790d5...ec5 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 Dere er heldige som kan flytte om noen månder. Tenk på de som er fanget i fattigdommsfella og dom ikke har økonomi til å leie en leilighet med levelig standard...men må bo i kalde uisolerte kjellerleiligheter med insekt og edderkopp plager. Anonymkode: 897e2...ace 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 Om oppsigelsestid er 3 måneder, så ville jeg sagt opp nå ja. Dere trenger jo åpenbart en push for å få dere ut av situasjonen og da kommer dere ha en frist dere ikke kommer utenom. Om 3 måneder MÅ dere være ute av den leiligheten. De pengene dere bruker på mellomleie er små penger sett i livsløp. Støtter forslaget om å begynne å sortere og pakke tingene nå. Dere må ikke føle dere presset til å kjøpe på kort tid, det skaper jo bare mer problemer på sikt. Men dere kan godt flytte midlertidig, slik som korttidsleie gjennom AirBnb ja. Anonymkode: 2ace6...105 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå