Gå til innhold

Kleskoden pent antrekk til bryllup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal i bryllup nå snart å jeg aner ikke hva som er innafor å ha på når det kommer til den kleskode. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha på en kjole. Hjelp!🤪 Legg gjerne ved bilder med forslag. 

Anonymkode: 8ed4e...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Chinos og blazer for menn, og kjole eller damedress for kvinner. Gå for kjole som dekker knærne. Hvis det ikke er sommerbryllup er det best med maxikjole. 

Eksempel: https://www.zalando.no/swing-evening-dress-ballkjole-blush-rose-sg721c0sf-j11.html

Anonymkode: 16508...a9b

Jeg er enig i kjolen. Menn det er ikke chinos og blazer som «speiler» den kjolen. Det er det dress som gjør. Etter min mening skal det stå i klartekst om menn skal kunne benytte noe mindre fint enn dress i et bryllup. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal i bryllup nå snart å jeg aner ikke hva som er innafor å ha på når det kommer til den kleskode. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha på en kjole. Hjelp!🤪 Legg gjerne ved bilder med forslag. 

Både bonprix og zalando har fine kjoler 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Jeg er enig i kjolen. Menn det er ikke chinos og blazer som «speiler» den kjolen. Det er det dress som gjør. Etter min mening skal det stå i klartekst om menn skal kunne benytte noe mindre fint enn dress i et bryllup. 

"Pent antrekk" betyr vel gjerne chinos og blazer for menn og kjole for damer. Vi var nylig i samme type bryllup, og min mann hadde ikke dress (det var vel faktisk bare én i ordentlig dress i det bryllupet) og jeg hadde en veldig pen kjole, og vi stod absolutt i stil selv om han ikke hadde ordentlig dress. 

Med chinos og blazer mener jeg typ som det her:

image.png.2643b8fd7cb5cdee9bff7f18daa39c44.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

«Pent» er jo den «laveste» kleskoden. Bukse og jakke til menn (ikke nødvendig med dress) og kjole evt skjørt evt pen bukse og bluse evt buksedress til kvinner. En pen sommerkjole, ikke for kort og ikke helt hverdagslig er innenfor. Trenger på ingen måte å være lang eller i veldig «festfint» materiale. 

Anonymkode: 2d5d4...1cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Chinos og blazer for menn, og kjole eller damedress for kvinner. Gå for kjole som dekker knærne. Hvis det ikke er sommerbryllup er det best med maxikjole. 

Eksempel: https://www.zalando.no/swing-evening-dress-ballkjole-blush-rose-sg721c0sf-j11.html

Fin kjole 😊 Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fin kjole 😊 Takk for tips!

Fin kjole ja, men altfor pyntet i forhold til kleskoden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker

For en håpløs kleskode! Alle vet at man pynter seg og ikke kler seg i hverdagstøy i bryllup. "Pent" kan jo være hva som helst, og ut fra svarene som har kommet til nå ser det ut til at hva det innebærer er åpent for tolkning. Kunne de ikke valgt en av de kleskodene som faktisk betyr noe? :murvegg:

Skulle jeg gjettet, ville jeg lagt meg på kleskode mørk dress, muligens i en sommerlig variant hvis bryllupet er mens det fremdeles er sommer. Da er egentlig de mest "ballkjole-liknende" kjolene eller aftenkjolene overpyntet for kleskoden. 

Mannen bør enten gå i dress (kanskje en sommerdress) eller stilige bukser og blazer. 

Anonymkode: c8f73...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Pent» er jo den «laveste» kleskoden. Bukse og jakke til menn (ikke nødvendig med dress) og kjole evt skjørt evt pen bukse og bluse evt buksedress til kvinner. En pen sommerkjole, ikke for kort og ikke helt hverdagslig er innenfor. Trenger på ingen måte å være lang eller i veldig «festfint» materiale. 

Enig! Det er en veldig uvant kleskode for meg når det kommer til bryllup. Forrige bryllup vi var i så var kleskoden galla. Må si at pent antrekk er mer meg når jeg ser forslagene som kommer her. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig! Det er en veldig uvant kleskode for meg når det kommer til bryllup. Forrige bryllup vi var i så var kleskoden galla. Må si at pent antrekk er mer meg når jeg ser forslagene som kommer her. 😊

Det er trolig fordi flere av forslagene som kommer her er overpyntet. Den kjolen du selv siterer og sier at er fin kan fint passere som galla. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fin kjole ja, men altfor pyntet i forhold til kleskoden.

Kleskoden "pent" er faktisk den kleskoden der man har mest frie tøyler av alle kleskodene, så jeg tror kanskje heller du har misforstått kleskoden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kleskoden "pent" er faktisk den kleskoden der man har mest frie tøyler av alle kleskodene, så jeg tror kanskje heller du har misforstått kleskoden.

Den såkalte kleskoden "pent" er ingen kleskode i det hele tatt. Hadde den vært det ville man ikke trengt å ha denne diskusjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en håpløs kleskode! Alle vet at man pynter seg og ikke kler seg i hverdagstøy i bryllup. "Pent" kan jo være hva som helst, og ut fra svarene som har kommet til nå ser det ut til at hva det innebærer er åpent for tolkning. Kunne de ikke valgt en av de kleskodene som faktisk betyr noe? :murvegg:

Skulle jeg gjettet, ville jeg lagt meg på kleskode mørk dress, muligens i en sommerlig variant hvis bryllupet er mens det fremdeles er sommer. Da er egentlig de mest "ballkjole-liknende" kjolene eller aftenkjolene overpyntet for kleskoden. 

Mannen bør enten gå i dress (kanskje en sommerdress) eller stilige bukser og blazer. 

Vil ikke si håpløs, men uvant til bryllup syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De mener nok det som før i tiden het Daglig antrekk. På tross av navnet er det ikke hverdagstøy, men søndagstøy.

Herrene kan gå med lyse bukser og mørk jakke. Det er også tillatt med genser. Skjorten kan gjerne være mønstret. Man behøver ikke slips, men om man velger genser fremfor jakke bør man bruke slips.

Damene kler seg i buksedrakt, skjørt og bluse eller formiddagskjole. Også for damene er det tillatt med mer mønster og mer fargesprakende valg. 

Anonymkode: f7538...13f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vært i et bryllup hvor man går i noe mindre pent enn dress som mann. Dress, og da menes mørk dress, er minimum. Med hvit skjorte, og slips. Smoking er etter 1800, og vi har ikke noen tradisjon for formiddagsformelt i Norge, slik de har i England. Mørk dress er minimum. Blazer og chinos er hverdagsantrekk. Ikke bryllup. Oh no… 

Anonymkode: c5693...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...