AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #21 Skrevet 24. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: - Anbefaler belegg og plater på bad/vaskerom. Vi sparte masse på det istedenfor fliser. - Kjøkkeninnredning fra IKEA. - Ferdigmalt panel istedenfor gipsvegger, vi sparte både penger og tid. - Finn ut tidlig hvilken farge dere vil ha på vegger/gulv og følg med på eventuelle tilbud. - PRUT! Det sparte vi også mye på. Vi fikk en veldig god pris på klikkvinyl siden vi trengte mange pakker, prøv å forhandle om pakketilbud. Gjelder også hvitevarer hvis dere trenger nytt. - Vent med uteområdet for å spare. - Vi installerte varmepumpe, det angrer vi ikke på så anbefaler å ha det i bakhodet under byggeprosessen, eventuelt annen varmekilde. Husk også på eventuelt hvor dere vil ha varmepumpe, husk stikkontakt ute☺️ Ønsker dere masse lykke til med en morsom og krevende periode☺️ Anonymkode: d6ed0...523 Jeg kikket litt på belegg, for vi har sett for oss det i store deler av huset. Men ble overrasket over at det var jo vel så dyrt som mange laminatgulv. Tenkte på at «alle» la belegg på 70- og 80tallet for så e legge parkett senere. Ikke var det mye belegg å finne for salg heller. Har du tips til hvor man kan finne billig gulvbelegg? Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #22 Skrevet 24. juli 2023 Sjekk pris på ferdighus fra alvsbyhus.no Anonymkode: 1db20...7b7
-jk- Skrevet 24. juli 2023 #23 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenk langsiktig og tenk på energibehovet: vil dere gå for vannbåren varme, eller tenker dere solseller eller kanskje begge deler? Har dere skog så dere kan være egenforskyning med ved fremover, kan det være lurt å installere flere peiser. Hva kan dere få av tilskudd? Anonymkode: a64bc...784 Solceller er lett å planlegge for, det er bare å legge opp noen rør klart fra tak til passende sted for inverter, og videre derfra til sikringsskap. Er man egenforsynt med ved ville jeg valgt vedfyr og akkumulatortank. Da trenger man ikke å styre med fyring inne, med alt det innebærer av bøss, sot og for varme stuer. Samtidig får man også dekket varmtvannsbehovet med ved, og trenger ikke fyre mer enn en gang annenhver eller tredje hver dag. Krever vannbåren varme da, samt fyrrom. 1
-jk- Skrevet 24. juli 2023 #24 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Droppe fliser på badet, både stygt og dyrt! Anonymkode: 2a226...4cf Fliser kan godt være billig, og er man nevenyttig er det fint en jobb man kan gjøre selv. De legges jo utenpå membranen. Det er mye fliser å få fra 100-150 kroner per m2. For et bad på 10m2 er det 5-7000,- i fliser. Så kommer flislim og fugemasse i tillegg, men noen voldsom sum blir det ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #25 Skrevet 24. juli 2023 Det viktigste er nok å ha et realistisk budsjett, ta utgangspunkt i veiledende priser, og så slår dere til på tilbud og sparer inn litt på det meste. Det kommer alltid noe uforutsett i tillegg! Husbyggingen her tok 1 år fra første spadetak og til vi flyttet inn. Vi kjøpte ting vi fant på tilbud underveis og lagret det hos familie som hadde plass. Alt fra peisovner til dusjkabinett. Vi bygget med sokkelleilighet, så det ble derfor ekstra mye som måtte kjøpes. Vi gjorde MYE selv. Tapetserte, malte, la gulv, la flis, la gipstak, monterte kjøkken osv, bygget opp pipe gjennom 3 etasjer, monterte peisovner osv. Sparer enormt på å gjøre ting selv, men man må selvfølgelig ha både tid og kunnskap😊 Anonymkode: 12118...f70 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #26 Skrevet 25. juli 2023 14 hours ago, -jk- said: Solceller er lett å planlegge for, det er bare å legge opp noen rør klart fra tak til passende sted for inverter, og videre derfra til sikringsskap. Er man egenforsynt med ved ville jeg valgt vedfyr og akkumulatortank. Da trenger man ikke å styre med fyring inne, med alt det innebærer av bøss, sot og for varme stuer. Samtidig får man også dekket varmtvannsbehovet med ved, og trenger ikke fyre mer enn en gang annenhver eller tredje hver dag. Krever vannbåren varme da, samt fyrrom. Knallgode tips! Skal uten tvil sjekke opp i muligheter her. Har lurt litt på dette med fyrrom, og det høres jo helt genialt ut for oss som kan fyre til vi blir blå uten å koste oss ei krone. TS Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #27 Skrevet 25. juli 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Sjekk pris på ferdighus fra alvsbyhus.no Anonymkode: 1db20...7b7 Kikket på ferdighus og har vært i kontakt med flere leverandører, men ingen har hus som passer vårt behov, i tillegg har dem alle sagt at dem ikke klarer å matche prisene vi får ved å gjøre det selv. Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #28 Skrevet 25. juli 2023 18 hours ago, -jk- said: Solceller er lett å planlegge for, det er bare å legge opp noen rør klart fra tak til passende sted for inverter, og videre derfra til sikringsskap. Er man egenforsynt med ved ville jeg valgt vedfyr og akkumulatortank. Da trenger man ikke å styre med fyring inne, med alt det innebærer av bøss, sot og for varme stuer. Samtidig får man også dekket varmtvannsbehovet med ved, og trenger ikke fyre mer enn en gang annenhver eller tredje hver dag. Krever vannbåren varme da, samt fyrrom. Siterer deg igjen jeg. Har undersøkt litt, og funnet ut at vi vil prioritere vedovn med vannkappe eller biokjel til ved, med vannbåren varme og akkumulatortank! Med fri ubegrenset tilgang på ved vil dette kunne spare oss store summer. Takk for tipset 🤩 ts Anonymkode: 272a7...b2c
-jk- Skrevet 25. juli 2023 #29 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siterer deg igjen jeg. Har undersøkt litt, og funnet ut at vi vil prioritere vedovn med vannkappe eller biokjel til ved, med vannbåren varme og akkumulatortank! Med fri ubegrenset tilgang på ved vil dette kunne spare oss store summer. Takk for tipset 🤩 ts Anonymkode: 272a7...b2c Ikke gå i fellen med vedovn med vannkappe, jeg gjorde det på hytta. Den må fyres MYE oftere, gjerne mesteparten av dagen for å varme opp hele akkumulatortanken. Resultatet er at det blir ALT for varmt på stua og vi må ha verandadøra åpen selv midt på vinteren. I tillegg må det bæres en masse ved inn i stua, og aske ut. Med påfølgende stort behov for støvsuging og rengjøring. Nei, skal man varme opp hele huset pluss varmtvann med ved må fyringen ut i et fyrrom, i en enhet som leverer nesten all varmeenergien til vannet og ikke bare halvparten som gjelder for de fleste vannkappe-ovner. Til fyrromet bør det være enkel tilgang for veden, gjerne mulighet for å kjøre den rett inn på pall. Jeg skal bygge bod med fyrrom på hytta nå og installere en ordentlig vedfyr. Skulle gjort det med en gang, og bare installert en vanlig, rimelig peisinnsats inne.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #30 Skrevet 25. juli 2023 Nå var ikke vi så gode til å spare, men et generelt tips er i alle fall å bruke penger på bygningskroppen og bruke minst mulig på det som synes. Legg heller mer i kledning, varmesystem, soldemping i vinduer på sidene med ettermiddags-/kveldssol (dette er rimeligere på sikt enn å kjøpe utvendig solskjerming) osv. Og gå for Ikea-kjøkken, rimelig gulv, enkle lister m.m. Oppussing må man uansett gjøre etter at ungene har fått herjet. Synes det generelt er rart med alle de som bruker enorme summer på oppussing innvendig og fortsatt har naturlig ventilasjon og dårlige vinduer. Anonymkode: 756d2...e11 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #31 Skrevet 25. juli 2023 Har dere sjekka om kommunen tillater septiktank på bolighus? Da jeg jobbet i byggesak gjorde vi ikke det. Ikke sikker på om det er vanlig eller om det bare var kommunen jeg jobba i som var sær, men tipser likevel sånn i tilfelle 😊 Anonymkode: dfc81...4a7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #32 Skrevet 25. juli 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere sjekka om kommunen tillater septiktank på bolighus? Da jeg jobbet i byggesak gjorde vi ikke det. Ikke sikker på om det er vanlig eller om det bare var kommunen jeg jobba i som var sær, men tipser likevel sånn i tilfelle 😊 Anonymkode: dfc81...4a7 Vi bor på bygda, det finnes ikke kommunalt vann/avløp her 😅 Alle har brønn og septik. TS Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #33 Skrevet 25. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå var ikke vi så gode til å spare, men et generelt tips er i alle fall å bruke penger på bygningskroppen og bruke minst mulig på det som synes. Legg heller mer i kledning, varmesystem, soldemping i vinduer på sidene med ettermiddags-/kveldssol (dette er rimeligere på sikt enn å kjøpe utvendig solskjerming) osv. Og gå for Ikea-kjøkken, rimelig gulv, enkle lister m.m. Oppussing må man uansett gjøre etter at ungene har fått herjet. Synes det generelt er rart med alle de som bruker enorme summer på oppussing innvendig og fortsatt har naturlig ventilasjon og dårlige vinduer. Anonymkode: 756d2...e11 Enig, folk legger for mye i det visuelle og for lite i det som faktisk betyr noe. Det er noe av det som plaget oss der vi bodde før, flott innvendig, elendig boligteknisk… TS Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #34 Skrevet 25. juli 2023 2 hours ago, -jk- said: Ikke gå i fellen med vedovn med vannkappe, jeg gjorde det på hytta. Den må fyres MYE oftere, gjerne mesteparten av dagen for å varme opp hele akkumulatortanken. Resultatet er at det blir ALT for varmt på stua og vi må ha verandadøra åpen selv midt på vinteren. I tillegg må det bæres en masse ved inn i stua, og aske ut. Med påfølgende stort behov for støvsuging og rengjøring. Nei, skal man varme opp hele huset pluss varmtvann med ved må fyringen ut i et fyrrom, i en enhet som leverer nesten all varmeenergien til vannet og ikke bare halvparten som gjelder for de fleste vannkappe-ovner. Til fyrromet bør det være enkel tilgang for veden, gjerne mulighet for å kjøre den rett inn på pall. Jeg skal bygge bod med fyrrom på hytta nå og installere en ordentlig vedfyr. Skulle gjort det med en gang, og bare installert en vanlig, rimelig peisinnsats inne. Hadde du vedfyring som eneste kilde til oppvarming av vannet i akkumulatortanken? Slik jeg forstår det er det lurt å kombinere med flere kilder, slik at man kan bruke det som til enhvert tid passer best (økonomisk og praktisk). Vi tenker luft til luft varmepumpe tilkoblet i tillegg. TS Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #35 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi bor på bygda, det finnes ikke kommunalt vann/avløp her 😅 Alle har brønn og septik. TS Anonymkode: 272a7...b2c Så bra 😀 Kjedelig å gå på en sånn smell 😄 Lykke til med husbygging 😊 Anonymkode: dfc81...4a7 1
-jk- Skrevet 25. juli 2023 #36 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hadde du vedfyring som eneste kilde til oppvarming av vannet i akkumulatortanken? Slik jeg forstår det er det lurt å kombinere med flere kilder, slik at man kan bruke det som til enhvert tid passer best (økonomisk og praktisk). Vi tenker luft til luft varmepumpe tilkoblet i tillegg. TS Anonymkode: 272a7...b2c Vi har ikke innlagt strøm på hytta så vedfyring er eneste mulighet ja. Har du vannbåren varme er det luft/vann varmepumpe du skal ha, ikke luft/luft. Økonomisk sett er det vel ingenting som slår gratis ved 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #37 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 21.41): Jeg kikket litt på belegg, for vi har sett for oss det i store deler av huset. Men ble overrasket over at det var jo vel så dyrt som mange laminatgulv. Tenkte på at «alle» la belegg på 70- og 80tallet for så e legge parkett senere. Ikke var det mye belegg å finne for salg heller. Har du tips til hvor man kan finne billig gulvbelegg? Anonymkode: 272a7...b2c Hvis det er flere butikker som selger belegg så spør etter tilbud, det var det vi gjorde. Vi kjøpte klikkvinyl fra samme leverandør og fikk forhandlet et pakketilbud siden alle gulvene ble handlet fra dem. kom på en ting til, prøv å forhandle med banken vedrørende byggelånsrenten. Vi sparte også mye der, naboen hadde ikke gjort det og betalte en god del mer enn oss. Anonymkode: d6ed0...523 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #38 Skrevet 26. juli 2023 Bygde for 3 år siden valgte å gjøre alt ferdig og ikke spare for å irritere oss. Eneste mannen klarte å skulle spare på var utekraner. Han mente vi trengte bare en og, det irriterer oss grønn i dag. Ikke så lett å få montert en ekstra. Hadde heller spinket og spart på andre ting for å få huset som jeg ville. Forøvrig sparer du en del på å gjøre arbeidet selv. Om du skal ha gips på vegger og tak kan du sparkle og male selv. Anonymkode: 1ec13...af0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #39 Skrevet 26. juli 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Bygde for 3 år siden valgte å gjøre alt ferdig og ikke spare for å irritere oss. Eneste mannen klarte å skulle spare på var utekraner. Han mente vi trengte bare en og, det irriterer oss grønn i dag. Ikke så lett å få montert en ekstra. Hadde heller spinket og spart på andre ting for å få huset som jeg ville. Forøvrig sparer du en del på å gjøre arbeidet selv. Om du skal ha gips på vegger og tak kan du sparkle og male selv. Anonymkode: 1ec13...af0 Vi vil ikke spare på slike ting som kraner og stikkontakter osv nei, da ender man bare opp med å irritere seg i ettertid. Hvilke andre ting tenker du man kan spikke og spare på for å få huset som man vil? Oppriktig spørsmål siden vi virkelig vil få til dette prosjektet! Vi skal gjøre det meste selv ja, inkl å bygge bygningskroppen, tegne huset osv. ts Anonymkode: 272a7...b2c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #40 Skrevet 26. juli 2023 12 hours ago, -jk- said: Vi har ikke innlagt strøm på hytta så vedfyring er eneste mulighet ja. Har du vannbåren varme er det luft/vann varmepumpe du skal ha, ikke luft/luft. Økonomisk sett er det vel ingenting som slår gratis ved Skrivefeil ang varmepumpa, var trett i gårkveld 🙈 Kikket litt videre på alternativene etterpå, med det du hadde skrevet i bakhodet, og ser at biokjel virker mye mer hendig enn ovn med vannkappe. Takk for innspill, det fikk oss til å tenke litt ekstra over det. og ikke minst plassering mtp å bære veden dit, veldig godt innspill som vi skal huske å tenke på! ts Anonymkode: 272a7...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå