Gå til innhold

Periodisk faste og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene kuttet ned på spisevinduet mitt og trives med det. Det fjernet mange av mage/tarmplagene mine. Det var ikke planlagt, men jobbens timeplan gjorde det enkelt å hoppe over frokost. Nå er jeg ikke sulten på morgenen lengre og blir vel mer kvalm om jeg "må" spise (feks hotellfrokost). Nå har det seg at jeg er gravid og leser overalt at periodisk faste ikke er bra når man er gravid. Men skal jeg likevel trosse kroppens signaler om å ikke spise? 

Anonymkode: 0b838...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kommer an på hva du spiser, og hvor stort spisevindu du har. At det skal være noe problem å kutte ut frokost, men ha spisevindu mellom f.eks kl 11 og 19, og spiser balansert/får i deg nok næring, forstår jeg ikke skal være noe problem. 

Anonymkode: e3294...773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med det du leser, er at de tar det som en selvfølge at folk som driver med periodisk faste, gjør det for å gå ned i vekt, og altså slanker seg og ligger i kaloriunderskudd. Og DET skal man ikke gjøre som gravid. 

Men å hoppe over frokosten, er helt fullstendig uproblematisk. Du bør gjerne holde deg unna 24+ timers faste, men type gå 14-16 timer uten mat, går helt, helt fint, så lenge du får i deg nok kalorier til å ha en sunn vektoppgang som gravid. 

Og ja, dette har jeg sjekket med helsepersonell, for som deg, lurte jeg også på dette. 

Jeg er ikke et frokostmenneske, og går som regel 14-16 timer uten mat, fordi det er det jeg trives med. Jeg spiser nok til å holde vekten helt fint, jeg gjør det IKKE for å slanke meg. 

Med førstemann måtte jeg spise frokost likevel, pga kvalmen. Jeg tålte ikke å gå uten mat, da ble jeg helt ufattelig kvalm. 

Men med andremann holdt jeg vanlig spisemønster, og lot da altså være å spise frem til lunsj. Og den babyen var normalvektig, kontra førstemann som hadde for lav fødselsvekt ;)

 

Anonymkode: b1534...570

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Problemet med det du leser, er at de tar det som en selvfølge at folk som driver med periodisk faste, gjør det for å gå ned i vekt, og altså slanker seg og ligger i kaloriunderskudd. Og DET skal man ikke gjøre som gravid. 

Men å hoppe over frokosten, er helt fullstendig uproblematisk. Du bør gjerne holde deg unna 24+ timers faste, men type gå 14-16 timer uten mat, går helt, helt fint, så lenge du får i deg nok kalorier til å ha en sunn vektoppgang som gravid. 

Og ja, dette har jeg sjekket med helsepersonell, for som deg, lurte jeg også på dette. 

Jeg er ikke et frokostmenneske, og går som regel 14-16 timer uten mat, fordi det er det jeg trives med. Jeg spiser nok til å holde vekten helt fint, jeg gjør det IKKE for å slanke meg. 

Med førstemann måtte jeg spise frokost likevel, pga kvalmen. Jeg tålte ikke å gå uten mat, da ble jeg helt ufattelig kvalm. 

Men med andremann holdt jeg vanlig spisemønster, og lot da altså være å spise frem til lunsj. Og den babyen var normalvektig, kontra førstemann som hadde for lav fødselsvekt ;)

 

Anonymkode: b1534...570

Nettopp. 

Anonymkode: e3294...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 4 mnd nå, har ikke spist en frokost på 12ish år og har ingen planer om å begynne nå  😅 va på UL idag, frisk som en fisk. + Har nå pinadø klart å legge på meg min del og litt til på 4 mnd uavhenging, kroppen tar det den trenger. Trust me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

https://veientilhelse.no/faste-under-graviditet-risikoer-og-anbefalinger/
 

Her står det at fasting kan gi økt risiko for tidlig fødsel og svangerskapsdiabetes, men usikker på om det stemmer. Du bør nok uansett snakke med jordmor/lege og høre hva de synes. 

Har du lest din egen link...? Dette var en liten studie på rotter, og ingen tilsvarende er gjort på mennesker.. 

Og det som listes opp som "mulige problemer" er ting som er basert på at fosteret ikke får nok næring - noe som ikke er tilfellet ved kort-tidsfaste som "Hoppe over frokosten" og spise så man har sunn vektoppgang resten av døgnet. Å hoppe over frokosten er ikke det samme som å begrense næringen til fosteret. 

Fosteret henter ikke næring fra magesekken til mor, men fra blodet til mor. At mors magesekk er tom, betyr ikke at fosteret ikke får næring. 

Anonymkode: b1534...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Jeg skal nevne det for legen, men skal ikke på kontroll før om en måned.... Jeg har nok å ta av på kroppen, men har ikke brukt periodisk faste som slankemetode, og hadde ikke plan om å gå ned i vekt som gravid :P

Anonymkode: 0b838...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 8.21):

Jeg har de siste årene kuttet ned på spisevinduet mitt og trives med det. Det fjernet mange av mage/tarmplagene mine. Det var ikke planlagt, men jobbens timeplan gjorde det enkelt å hoppe over frokost. Nå er jeg ikke sulten på morgenen lengre og blir vel mer kvalm om jeg "må" spise (feks hotellfrokost). Nå har det seg at jeg er gravid og leser overalt at periodisk faste ikke er bra når man er gravid. Men skal jeg likevel trosse kroppens signaler om å ikke spise? 

Anonymkode: 0b838...e31

Folk er ulike, men jeg vil likevel komme med min erfaring - bare så du vet at dette kan skje:

Jeg drev med periodisk faste et par år før jeg ble gravid, og også i første trimester. I begynnelsen av andre trimester fikk jeg farlig lavt blodsukker en morgen, og måtte legges inn på sykehus. Hadde da 2 i blodsukker, og fikk beskjed om at det kunne gått ille for baby og meg. Legen ba meg slutte med fasting (pleide å faste fra 18-12), og øke med et måltid pluss å legge inn mellommåltider resten av graviditeten. Det var ingenting galt med meg, og hadde ikke s-diabetes. 
 

Nå er det en stund siden og jeg faster igjen, men kommer til å slutte med det om jeg blir gravid igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering herfra, utsetter fortsatt som regel frokosten, men har og som regel med et eple eller noe knekkebrød i tilfelle jeg blir sulten før lunsjen som er det første måltidet. Det går kjempefint!
På glukosebelastningstesten var jeg veldig innforbi normalen, noe jeg er veldig fornøyd med! 

Anonymkode: 0b838...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...