AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Jeg vil veldig begynne på lokførerskolen. problemet er at jeg ikke har fagbrev, kun bachelor som bhg lærer. har heller ikke matte kravet R2(?), så må evt ta opp matten privat hvis jeg vil søke. har også et ganske dårlig snitt på vgs desverre.. tror det er på 2.8. Er ikke så dum men ga faen på vgs, angrer stort nå… har adhd i tilegg, men fungerer helt normalt i jobb og hverdag og bruker ikke medisiner. Finns det håp for meg?😂 garantert ikke men, fint om noen kan dele erfaringer! Anonymkode: e57ba...d80
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 R2 trenger du vel ikke? usikker på om du får noe for bachelor. Tror ikke det men husker ikke helt hvordan de regner ut poeng. Det er ikke helt som på universitet. Jeg forsøkte for et par år siden. 4 i snitt fra vgs allmenn uten fagbrev. Havna sjanseløst langt ned på ventelista. Anonymkode: e29f8...ed1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Regner med du har lest opptakskravene? Du må ha R1/s1+S2, siden du ikke har fagbrev. Du må også bestå en yrkespsykologisk skikkethetstest, og jeg vet ikke om det kan by på problemer at du har ADHD. Kanskje du kan kontakte dem og høre. Men uansett vil karakterene dine være et stort problem. De har mange søkere, og de gir tilleggspoeng for fagbrev og for relevant yrkespraksis. Ikke for høyere utdanning. Når utgangspunktet er et snitt på 2,8, og du dessuten ikke får tilleggspoengene som mange andre får, da sliter du stort. Men før du evt tar opp fag, ville jeg sjekket om ADHDen ekskluderer deg uansett. Anonymkode: 6ce70...b44
Gliffy Skrevet 26. juli 2023 #4 Skrevet 26. juli 2023 Er du sikker på at lokfører er en jobb du vil ha? Jeg mener ikke å være negativ eller nedlatende altså, men jeg vurderte det selv men fant ut at det var en for langdryg og kjedelig jobb til at jeg hadde orket. Så hvis du er en litt rastløs type kanskje det ikke passer så godt. Det er ganske ensformig å sitte i toget hele dagen..
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Sjekk sikkerhetsforskriftene 14-7 punkt b, de er veldig strenge. Og Add/ADHD vil sannsynligvis komme inn under der. Men ring lokførerskolen og snakk med de. § 14-3.Første gangs helseundersøkelse Den som skal utføre eller opplæres til å utføre arbeidsoppgaver som nevnt i § 14-1skal gjennomgå en helseundersøkelse som minst skal omfatte: a. en generell undersøkelse, b. undersøkelser av sansefunksjoner (syn, hørsel, fargesans), c. en analyse av urin- eller blodprøve for eventuelt å avdekke diabetes og eventuelle andre forhold som måtte følge av den kliniske undersøkelsen, herunder bruk av narkotiske stoffer. Det skal også gjennomføres en psykologisk undersøkelse som skal omfatte: a. kognitive egenskaper, b. psykomotoriske egenskaper, c. atferdsmessige og personlige egenskaper. 0 Tilføyd ved forskrift 19 des 2016 nr. 1736 (i kraft 1 jan 2017). 🔗Del paragraf § 14-6.Supplerende helseundersøkelser og/eller psykologiske vurderinger I tillegg til den regelmessige helseundersøkelsen skal det gjennomføres en særskilt supplerende helseundersøkelse og/eller psykologisk vurdering dersom det foreligger grunn til å tvile på den ansattes fysiske eller psykiske skikkethet, eller dersom det foreligger rimelig grunn til å mistenke misbruk av legemidler, bruk av narkotiske stoffer eller alkohol over de tillatte grensene. Det vil særlig være tilfelle etter en hendelse eller en ulykke. Jernbanevirksomheten skal ha systemer for å sikre at slike supplerende undersøkelser og vurderinger blir gjennomført. 0 Tilføyd ved forskrift 19 des 2016 nr. 1736 (i kraft 1 jan 2017). 🔗Del paragraf § 14-7.Allmenne krav Det skal foreligge fysisk og psykisk skikkethet til å utføre arbeidsoppgavene på en slik måte at det ikke innebærer en fare for trafikksikkerheten. Det skal ikke foreligge sykdom, helseplager eller andre forhold som kan føre til: a. plutselig bevisstløshet, b. nedsatt oppmerksomhet eller konsentrasjon, c. plutselig arbeidsudyktighet, d. nedsatt balanse- eller koordineringsevne, e. betydelig begrenset bevegelsesevne. Anonymkode: bdd4a...55f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 Jeg er ikke interessert i utdanningen, men sjekket fordi noe hørtes rart ut. Du må altså ha R1 matematikk for å kunne søke. Men hvis du har fagbrev i IKT-servicefag, så slipper du mattekravet? Det høres utrolig merkelig ut. Hvorfor har man et tungt mattekrav når man kan slippe ved å fagbrev i orgelbygging? Hva er da poenget med mattekravet? Anonymkode: c3b9b...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Gliffy skrev (11 timer siden): Er du sikker på at lokfører er en jobb du vil ha? Jeg mener ikke å være negativ eller nedlatende altså, men jeg vurderte det selv men fant ut at det var en for langdryg og kjedelig jobb til at jeg hadde orket. Så hvis du er en litt rastløs type kanskje det ikke passer så godt. Det er ganske ensformig å sitte i toget hele dagen.. Hadde aldri greid den jobben ene og alene pga frykten for at noen skal bli påkjørt. Ulykker og selvmord. Hører enkelte lokførere og trailersjåførere blir traumatisert for livet Anonymkode: 25ed3...e27 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Hvor lenge tror du det er mulig å få jobb som det? Anonymkode: 81d11...f2c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor har man et tungt mattekrav når man kan slippe ved å fagbrev i orgelbygging? Hva er da poenget med mattekravet? = Norske skolesystemet Ikke mye som gir mening, og ødelegger for folk som ikke passer under hvordan systemet/poengsystemet fungerer Virker som de fleste utdanninger bare kopierer og limer inn inntakskravene til hverandre, at det ikke er noe grundig gjennomtenking hvorfor og hva som skal være de forskjellige kravene. Anonymkode: 71aa6...c28
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge tror du det er mulig å få jobb som det? Anonymkode: 81d11...f2c Ganske lenge. Selvkjørende tog er nå en ting. Men en infrastruktur som kan benytte selvkjørende tog er langt opp og frem i Norge. Vi har ikke en gang selvkjørende tog på lukkede system som t-banen og bybanen i Bergen. Det vil komme der leeeenge før vi ser det på Inter City og Bergensbanen. Anonymkode: e29f8...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 Altså, er de opptakskravene en vits? Hvorfor er man nødt til å ha matematikk R1(evt S1+S2) om man har studiekompetanse, men om man har fagbrev i vasking så slipper man det? P-matematikk på studiespesialiserende er jo mer omfattende enn 1/2PY-matematikken man har ved fagbrev. Frister nesten å sende mail for å høre hva dette kommer av Anonymkode: b55a2...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sjekk sikkerhetsforskriftene 14-7 punkt b, de er veldig strenge. Og Add/ADHD vil sannsynligvis komme inn under der. Men ring lokførerskolen og snakk med de. § 14-3.Første gangs helseundersøkelse Den som skal utføre eller opplæres til å utføre arbeidsoppgaver som nevnt i § 14-1skal gjennomgå en helseundersøkelse som minst skal omfatte: a. en generell undersøkelse, b. undersøkelser av sansefunksjoner (syn, hørsel, fargesans), c. en analyse av urin- eller blodprøve for eventuelt å avdekke diabetes og eventuelle andre forhold som måtte følge av den kliniske undersøkelsen, herunder bruk av narkotiske stoffer. Det skal også gjennomføres en psykologisk undersøkelse som skal omfatte: a. kognitive egenskaper, b. psykomotoriske egenskaper, c. atferdsmessige og personlige egenskaper. 0 Tilføyd ved forskrift 19 des 2016 nr. 1736 (i kraft 1 jan 2017). 🔗Del paragraf § 14-6.Supplerende helseundersøkelser og/eller psykologiske vurderinger I tillegg til den regelmessige helseundersøkelsen skal det gjennomføres en særskilt supplerende helseundersøkelse og/eller psykologisk vurdering dersom det foreligger grunn til å tvile på den ansattes fysiske eller psykiske skikkethet, eller dersom det foreligger rimelig grunn til å mistenke misbruk av legemidler, bruk av narkotiske stoffer eller alkohol over de tillatte grensene. Det vil særlig være tilfelle etter en hendelse eller en ulykke. Jernbanevirksomheten skal ha systemer for å sikre at slike supplerende undersøkelser og vurderinger blir gjennomført. 0 Tilføyd ved forskrift 19 des 2016 nr. 1736 (i kraft 1 jan 2017). 🔗Del paragraf § 14-7.Allmenne krav Det skal foreligge fysisk og psykisk skikkethet til å utføre arbeidsoppgavene på en slik måte at det ikke innebærer en fare for trafikksikkerheten. Det skal ikke foreligge sykdom, helseplager eller andre forhold som kan føre til: a. plutselig bevisstløshet, b. nedsatt oppmerksomhet eller konsentrasjon, c. plutselig arbeidsudyktighet, d. nedsatt balanse- eller koordineringsevne, e. betydelig begrenset bevegelsesevne. Anonymkode: bdd4a...55f Så aspergere er utelukket fra en slik jobb? Anonymkode: 479f5...221
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 Er en egen lokførerskoletråd på diskusjon.no https://www.diskusjon.no/topic/822553-noen-på-jernbaneskolen-her/page/208/#comments Tror det er mange som kan svare deg der. Er også langt høyere karakterkrav enn 2,8 for å komme inn så du må nok ta opp fag om du skal få plass. Anonymkode: 8a78d...f6c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er en egen lokførerskoletråd på diskusjon.no https://www.diskusjon.no/topic/822553-noen-på-jernbaneskolen-her/page/208/#comments Tror det er mange som kan svare deg der. Er også langt høyere karakterkrav enn 2,8 for å komme inn så du må nok ta opp fag om du skal få plass. Anonymkode: 8a78d...f6c Nei der er nytteløst. Jeg hadde 4 i snitt og var noen hundre plasser nedpå ventelista. Anonymkode: e29f8...ed1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så aspergere er utelukket fra en slik jobb? Anonymkode: 479f5...221 Ja, sammen med folk med diabetes, epilepsi og dårlig syn blant annet. Det er et helsemessig trangt nåløye for å få kjøre skinnegående materiell. De samme reglene for helse gjelder også trikk/t-bane og bybanen i Bergen Anonymkode: bdd4a...55f
Venkman Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 Gliffy skrev (22 timer siden): Er du sikker på at lokfører er en jobb du vil ha? Jeg mener ikke å være negativ eller nedlatende altså, men jeg vurderte det selv men fant ut at det var en for langdryg og kjedelig jobb til at jeg hadde orket. Så hvis du er en litt rastløs type kanskje det ikke passer så godt. Det er ganske ensformig å sitte i toget hele dagen.. Som persontogfører kanskje. Som godstogfører er hver dag ulik og man kjører ulike lokomotiver, ulike strekninger og med ulik tyngde og lengde på last. Aldri en langdryg eller kjedelig dag på jobb. Bare for å balansere ut den påstanden der, altså.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 4.46): Jeg vil veldig begynne på lokførerskolen. problemet er at jeg ikke har fagbrev, kun bachelor som bhg lærer. har heller ikke matte kravet R2(?), så må evt ta opp matten privat hvis jeg vil søke. har også et ganske dårlig snitt på vgs desverre.. tror det er på 2.8. Er ikke så dum men ga faen på vgs, angrer stort nå… har adhd i tilegg, men fungerer helt normalt i jobb og hverdag og bruker ikke medisiner. Finns det håp for meg?😂 garantert ikke men, fint om noen kan dele erfaringer! Anonymkode: e57ba...d80 Er du kvinne, ts? I så fall; søk. Lokførerskolen oppfordrer kvinner til å søke, og det forundrer meg ikke om de klarer å "jenke til" dine kvalifikasjoner slik at du får en plass. Ta i hvert fall kontakt med skolen og forhør deg litt. Anonymkode: d0388...374 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er ikke interessert i utdanningen, men sjekket fordi noe hørtes rart ut. Du må altså ha R1 matematikk for å kunne søke. Men hvis du har fagbrev i IKT-servicefag, så slipper du mattekravet? Det høres utrolig merkelig ut. Hvorfor har man et tungt mattekrav når man kan slippe ved å fagbrev i orgelbygging? Hva er da poenget med mattekravet? Anonymkode: c3b9b...e7e De har nok gått litt for langt i å gi søkere med fagbrev fordeler. Det gir heller ingen mening at man får tilleggspoeng for fagbrev, men ikke for høyere utdanning. Særlig når det er så mange og vidt forskjellige fagbrev som godkjennes. Mange har jo absolutt null relevans for jobben. Anonymkode: 6ce70...b44
Fyfasan90 Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 9.45): De har nok gått litt for langt i å gi søkere med fagbrev fordeler. Det gir heller ingen mening at man får tilleggspoeng for fagbrev, men ikke for høyere utdanning. Særlig når det er så mange og vidt forskjellige fagbrev som godkjennes. Mange har jo absolutt null relevans for jobben. Anonymkode: 6ce70...b44 Som jeg ser det er de fleste fagbrev av de som har kommet inn relevant, de vektlegger enkelte fag mer enn andre. snittet for å komme inn er over 5 Studiet inneholder veldig mye mekanikk, pneumatikk, elektro og regler for infrastruktur, de som har fagbrev i en av disse har lettere for å bestå skolen fordi de har lettere for å forstå hvordan ting virker ut ifra tekniske tegninger eller kan formlene for utregninger fra tidligere. Det er kjønnskvotering for studiet så kvinner får noen ekstra poeng, men er man ikke skoleflink og fokusert faller man lett ifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå