Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Lest litt på nett nå...Virker som om det ofte ikke er noe, slik som Fjompe sier.

Virker som om det mest sannsyligvis er en av tre ting:

- "bare" en bilyd

- For høyt stoffskifte

- mitralklaffeprolaps

Den siste finner jeg ikke så mye om, annet enn at det er vanlig blant unge kvinner. Noen som vet noe mer om den tilstanden?

Endret av Sniglå
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvilepuls for kvinner ligger normalt mellom 60-70. Jeg får også høy puls når jeg er utrent, men det kommer seg etterhvert som jeg kommer i form.

Min hvilepuls ligger på ca. 56-60. Hva vil det si? At jeg er dårlig trent? Eller? :sjenert:

Skrevet

Puls er veldig genetisk. Lav hvilpuls er bra. Vi har en kvinnilg toppidretts utdøver i familien hun har målt hvilepulsen til 32.

Skrevet

:) Jeg har normal hvilepuls på 70 men makspuls på over 210. Når jeg trener ligger jeg på 195 ved jogg 9-10km/t, den holder jeg i 40 min før den stiger ytterligere. Er ikke i spes god form.

Vi er alle forskjellig.....

Skrevet

Da har jeg fått svar på prøvene!

Alle prøvene var greie. Ikke noe i veien med stoffskiftet. Hadde litt lavt jern, men det var jo egentlig ikke så rart i og med jeg tappet blod ikke så lenge før jeg tok prøvene.

EKG'en var også fin.

Legen sa at han trodde fremdeles ikke at det var noe i veien med meg, men har sendt meg videre for å ta ultralyd av hjertet. Sånn for sikkerhetsskyld. :)

Skrevet

Så bra å høre, Sniglå! At legen ikke fant noe galt, mener jeg. :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Min hvilepuls ligger på ca. 56-60. Hva vil det si? At jeg er dårlig trent? Eller? :sjenert:

Nei, det betyr at du er i bra form. Det er veldig individuelt, men jo lavere hvilepuls, dess bedre form er man. Enkelte toppidrettsutøvere kan ha hvilepuls ned mot 35.

• 5 år senere...
Gjest idrettsstudent
Skrevet

det er ingenting i veien med deg. makspuls er veldig individuelt. formelen 220-alder stemmer for rundt 50%. resten ligger over eller under. makspulsen sier ingenting om hvor god form du er i. du er født med en bestemt makspuls og den synker med ca 1 slag per år.

jeg er 26 år og testet makspuls i samarbeid med fagperson. min makspuls ble målt til 214, altså 20 slag mer enn jeg skulle hatt i følge formelen. ingenting å bekymre seg for. så for meg også er 190 i puls forholdsvis komfortabelt joggetempo.

jeg kan altså ikke sammenligne innsatsen eller formen på en joggetur sammen med en vennine som har 185 i makspuls, ved kun å se på pulstallet. for på 185 i puls er hun 10sekunder fra å kaste opp, mens jeg kan føre en samtale. så om hun har hatt en gjennomsnittspuls på 175 og jeg har hatt en gjennomsnittspuls på 195 betyr ikke det at hun er bedre trent. skal man sammenligne, må man bruke prosent av makspuls.

finner man makspulsen kan man regne ut prosenten og følge olympiatoppens soner og råd for hvilke soner man bør trene i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...