Gå til innhold

For høy puls!?

Sniglå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva med en test ? http://www.nimi.no/index.php?submeny1_id=29

Nå har ikke de avd. på vestlandet men det finnes kanskje noe lignende.

Jeg har makspuls på 200 og får veldig fort høy puls ved jogging. Det kommer nok av at jeg ikke løper mye og har nok både elendig løpekondis og teknikk.

Du kan finne makspulsen din selv ved å løpe/sykle intervaller. Varm opp litt først - så tar du par drag på noen få minutter hvor du øker intensitet. Så tar du skikkelig i - da bør du få et anslag på makspulsen.

Så lenge pulsen din går fort ned igjen etter trening hadde jeg nok ikke vært bekymret.

Hvilepulsen måler du best ved å ha på deg pulsbelte om natten. Da kan du se på gj.snitts puls gjennom natten. Den kan du måle regelmessig. Som andre er inne på her er den en god indikasjon på formen. Er den plutselig høyere enn normalt bør du ta det litt rolig. Ved forbedret form går den ned.

Ellers bør du ikke trene med maks intensitet hele tiden. Jogg enten roligere eller gå - eller trene noe annet innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsen går forholdsvis fort ned igjen etter trening. Tror jeg da. Vet ikke hvor fort "fort" er.

En annen ting jeg kom på...

Jeg har gått ned ca 10 kg det siste halve året, uten at treningsintensiteten har forandret seg. Har til og med gått ned nå i jula, og jeg har ikke trent et sekund i jula.

Kan det være stoffskiftet? Er ikke det ofte forbundet med høy puls?

Og vet ikke om det er relevant, men farmora mi hadde også høyt stoffskifte.

Bare tenker høyt her jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forresten; Gjest nevner ekstraslag.

Hvordan kjenner man det? Sikkert litt vanskelig å forklare, men jeg kjenner ofte at hjertet slår litt... rart. (veldig bra forklart ja :ler:)

Men jeg trodde sånne ekstraslag var helt vanlig jeg :klø:

Mange kan ha både det og bilyd på hjertet uten at det trenger å bety noe. Men jeg ville også sjekket det ut om jeg var deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være snill å gå til legen Sniglå?

Man skal ikke rase ned i vekt uten grunn, ei heller skal regelmessig trening gi nullutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det er jo endel mangelsykdommer som bl.a. kan føre til høy puls. Om du mangler jern vil pulsen begynne å stige etterhvert, men da ville du nok og merket at du hadde blitt veldig fort anpusten og sliten.

Men kan du ikke dra til legen og få en skikkelig sjekk dersom du er bekymret? Det behøver jo ikke være noe alvorlig, men da får du iallefall ro i sinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Hvilepuls for kvinner ligger normalt mellom 60-70. Jeg får også høy puls når jeg er utrent, men det kommer seg etterhvert som jeg kommer i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover du? Blir du fort varm og svett selv om det ikke er så varmt, eller du har anstrengt deg? Kan også være tegn på høyt stoffskifte.

KOM DEG TIL LEGEN!!! En slik vektnedgang uten tydelig årsak bør undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både høy puls og vektnedgang er symptomer på høyt stoffskifte, så jeg ville fått legen til å sjekke stoffskiftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt pulsen på vanlig måte også? For å kontrollere at klokka måler riktig på deg. 190 i puls uten å være andpusten en gang synes jeg høres helt usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å måle selv, telte da antall slag i 15 sekunder og ganget med fire. Ikke sikkert det ble så veldig nøyaktig da, men det var sånn nogenlunde det samme som pulsmåleren viste.

Testet jo også med et annet belte som jeg fikk låne i resepsjonen, også det viste det samme.

Men håper du har rett, at det er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle oss hva legen sa!

Dette med puls er svært individuelt. Selv har jeg en hvilepuls på ca 100, er slank og trener ca fire ganger i uka. Hos meg er det nok en hjertefeil som slår inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du har i puls når du trener gir omtrent ingen pekepinn på om hjertet ditt er friskt. Det er hvilepulsen som har noe å si. Den skal måles når man ligger stille, helst om morgenen før du har gått ut av senga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja, da har jeg vært hos legen.

Ble egentlig ikke så veldig mye klokere, han hørte visst en bilyd på hjertet, så jeg skal ta en hel haug med tester på mandag. Svarene på prøvene får jeg neste fredag.

Så får vi se hva som skjer da. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på at en bilyd ikke nødvendigvis betyr at det er noe galt. De aller flese som får påvist en bilyd får nettopp det, ingen kjipe diagnoser. En venninne av meg er på landslaget i en idrett, og hun hadde en bilyd. Denne ble sjekket ut og det var ikkeno farlig og hun kan fortsette som før :)

Lykke til neste fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg varm og/eller svetter mer enn vanlig? Jeg tipper det en form for forhøyede tyoridnivå. Vekttapet er i hvert fall en klar indikasjon.

Endret av mito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal ta en test på stoffskiftet ja.

Men jeg er ikke varm eller svetter noe mye. Jeg er heller frysen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...