Gå til innhold

Greit å gi kraftig oppmuntring til barn om lære seg et instrument?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tvang, men i en gråsone på en måte.

Slikt er veldig vanlig i andre kulturer.

Man taper jo ikke noe på å ha et talent?

Anonymkode: eb5c8...0a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor presse barn til musikkundervisning om de ikke har lyst?  
En får ikke talent selv om en presser på. 
Lyst og vilje styrer talentet 

Anonymkode: 7a593...30c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter fikk piano og pianotimer. Jeg tenkte at det var noe hun kunne hevde seg i. Hun ville det selvsagt selv og. Nå lager hun sanger, og pianoet er en fin hobby. Hun har mye glede av det. 

Anonymkode: 56c4c...8f0

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet har bare ett liv. Ikke tving på slike hobbyer hvis barnet ikke ønsker.

Instrument er bare tull. Det handler om å produsere lyder etter oppskrift fra en avdød musiker.

AnonymBruker
Skrevet

Foreslå å prøve da vel😊 Barn blir også mer motivert til det de merker at foreldrene har en positiv holdning til. Mine barn skal definitivt prøve det, eet er utrolig utviklende for hjernen, og gir masse mestringsfølelse og de øver på alt fra motorikk til selvdisiplin. 

Bare husk at barn trenger hjelp til å komme i gang med øving hjemme, og uten øving kommer det garantert tilnå miste lysten på det gangske fort.
Øving->fremgang->mestringsfølelse. 

Anonymkode: d03c3...8fb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, greit. 

Anonymkode: 2ea8b...258

AnonymBruker
Skrevet

Nja det kommer litt an på syns jeg. Har barnet mast om piano og dere har kjøpt det eller keyboard for øvinga og barnet ikke gidder etter noen uker støtter jeg i å pushe litt. Dersom barnet ikke vil fra starten av, finner ingen glede etter å ha blitt pushet så gir man seg. Samme som med alt annet. Litt pushib i tunge perioder på noe barnet i utgangspunktet liker er helt innafor. Å derimot pushe i lang tid på noe som er foreldrenes interesse og ikke barnets er ikke innafor.

Anonymkode: 9efba...58c

Skrevet
Akryl skrev (7 minutter siden):

Instrument er bare tull. Det handler om å produsere lyder etter oppskrift fra en avdød musiker.

Wow, regner med at du aldri har hørt på musikk i noen som helst form, for det der er den mest tullete påstanden jeg noensinne har hørt. Det blir laget nye sanger hver dag, nye musikkstykker til filmer, ny rock, ny samtidsmusikk osv. osv. Alle disse har på et eller annet vis lært seg et instrument og kanskje et eller flere til. Stemmen er også definert som musikkinstrument i mange tilfeller, sånn at det er sagt! (EN avdød musiker?? Det finnes mange avdøde musikere og veldig mange av oss nyter å høre musikken fra dem, la oss bare nevne Michael Jackson som et kort eksempel, en avdød musiker som gav oss mange gode sanger, samme med Freddie Mercury fra bandet Queen, men disse har du nok aldri hørt om)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor å dytte på et barn, særlig et barn med talent. Om barnet har sagt ja til piano-timer, får det gå på pianotimer semesteret ut.

Man skal ikke gi seg ved minste motstands vei. Det er ikke skadelig å bli pushet, så lenge man er elsket og får lov til å feile. 

Anonymkode: e055a...4e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nja det kommer litt an på syns jeg. Har barnet mast om piano og dere har kjøpt det eller keyboard for øvinga og barnet ikke gidder etter noen uker støtter jeg i å pushe litt. Dersom barnet ikke vil fra starten av, finner ingen glede etter å ha blitt pushet så gir man seg. Samme som med alt annet. Litt pushib i tunge perioder på noe barnet i utgangspunktet liker er helt innafor. Å derimot pushe i lang tid på noe som er foreldrenes interesse og ikke barnets er ikke innafor.

Anonymkode: 9efba...58c

Dette er litt av grunnen til at minsten som ville lære harpe måtte trene på bordharpe minst 15 min hver dag (ikke masing, men hun fikk stjerne på tavlen) i ett år før jeg satte henne på venteliste.

Hun må vente til hun er 8 på nyåret pga aldersgrense og hun fikk bordharpe julen før hun fylte 6

Anonymkode: 1ccb3...d00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kraftig oppmuntring? Er det din drøm eller barnets? 

Anonymkode: e4a00...b00

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt innafor å dytte på et barn, særlig et barn med talent. Om barnet har sagt ja til piano-timer, får det gå på pianotimer semesteret ut.

Man skal ikke gi seg ved minste motstands vei. Det er ikke skadelig å bli pushet, så lenge man er elsket og får lov til å feile. 

Anonymkode: e055a...4e0

Enig. Man slutter ikke midt i semesteret. Jeg fulgte barnet til timen hver gang og satt og ventet. Midt på vinteren sank motivasjonen, men jeg sa at man slutter ikke før året er fullført. Hen hadde talent,  hadde keyboard hjemme og piano hos fars samboer. Nå kan jeg bli gjenkjent men det gjør ikke noe. Det ble slutt med far og samboer etter noen år,  vi fikk tilbud om  å få pianoet hennes (snill stemor), men hadde ikke plass. Da sa musikkskolen at hen ikke ville komme videre - uten piano. 

To år senere ringte de og ville ha hen med i et band. Da fikk hen bestemme selv, og takket nei. Jeg sa selvsagt ikke noe på det. Som tenåring og begynne i band, når hen hadde andre interesser, det sier seg selv. Har aldri lagt press bortsett fra når hen ville slutte midt i semestre  på vinterstid. 

edit. Jeg hadde selvsagt ikke dirkete lyst å gå i surt vær og bare motbakker, men det sa jeg ikke. 

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kraftig oppmuntring? Er det din drøm eller barnets? 

Anonymkode: e4a00...b00

Jeg tror ikke akkurat det er dette TS har i tankene:

Og her er hun idag:

For min del forstår jeg betydningen av å begynne med noe tidlig dersom man vil bli virkelig god i noe, men selv om det er imponerende å se småunger briljere på tangentene på et vis vanlige dødelige bare kan drømme om, synes jeg samtidig at det er trist å se på utviklingen i dagens Kina, der det er et voldsomt stort press om å "bli til noe", og det er stor interesse for og konkurranse om å oppdra musikalske barn som klarer å hevde seg blant utallige andre; NRK har en dokumentar om dette med tittelen "Drømmen om å bli pianist":

https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/2022/MKMU62014522

Da er det morsommere å se barn som virkelig har glede av musikken:

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår datter fikk piano og pianotimer. Jeg tenkte at det var noe hun kunne hevde seg i. Hun ville det selvsagt selv og. Nå lager hun sanger, og pianoet er en fin hobby. Hun har mye glede av det. 

Anonymkode: 56c4c...8f0

Så godt å høre; det er dessverre mange barn som begynner å lære å spille piano, men av ulike grunner slutter etter noen år, kanskje etter å ha lært seg å spille "Für Elise". Andre musikklærere fokuserer derimot mer på det kreative.

sofie777 skrev (4 timer siden):

Wow, regner med at du aldri har hørt på musikk i noen som helst form, for det der er den mest tullete påstanden jeg noensinne har hørt. Det blir laget nye sanger hver dag, nye musikkstykker til filmer, ny rock, ny samtidsmusikk osv. osv. Alle disse har på et eller annet vis lært seg et instrument og kanskje et eller flere til. Stemmen er også definert som musikkinstrument i mange tilfeller, sånn at det er sagt! (EN avdød musiker?? Det finnes mange avdøde musikere og veldig mange av oss nyter å høre musikken fra dem, la oss bare nevne Michael Jackson som et kort eksempel, en avdød musiker som gav oss mange gode sanger, samme med Freddie Mercury fra bandet Queen, men disse har du nok aldri hørt om)

Helt enig. Pluss at man godt kan lære seg å spille uten å spille andres sanger, men ta utgangspunkt i det tekniske - og lage musikk på egen hånd.

Selv ble jeg oppmuntret på flere felt før jeg begynte på barneskolen; engelsk stoppet på "this is a dog"-stadiet, svømmeundervisningen førte ikke til noe, men matematikken resulterte i at jeg raskt ble ferdig med årets pensum mens de andre barna lærte grunnleggende ting, og det å kunne lese og skrive var heller ingen ulempe; man lærer fort når man er liten. Kort sagt - et barn finner ut på egen hånd hva det er dyktig til, og hva som er en blindvei.

Musikk fikk jeg derimot ingen undervisning i som småbarn, slik at når jeg først begynte å spille, var det fordi jeg selv ønsket det; det begynte med gitar og tangenter kom senere; jeg lærte meg å gjøre alt på egen hånd, noe jeg har fortsatt med som et kreativt hobbyprosjekt. Musikk er til for alle, uansett om man kan spille - eller ikke - og tangenttråden her i forumet er åpen døgnet rundt.

Fortsatt riktig god sommer.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 55d46...64d

• Liker 1
Skrevet

Veldig lurt å kunne spille et instrument eller flere. Ikke fordi det tar seg fint ut å ha et barn som kan imponere med en liten pianokonsert i fine selskap. Men fordi musikalsk trening gir stor overføringsverdi til andre kompetanser. Det er matematikk, et eget språk(noter, akkorder, skalaer, ulike "durer og moller", ulike følelser som skal uttrykkes gjennom musiseringen osv. Det gir også barnet trening i samarbeid og å samspille med andre og kan være en fin sosial arena. Det er dannelse å lære seg et instrument og å kunne spille musikk etter noter. Jeg har ikke barn selv, og jeg mener at ingen barn bør tvinges til å gjøre noe de hater om det er fotball, piano eller korps. Men om jeg hadde barn, så ville jeg tenkt at det var obligatorisk i oppdragelsen at barnet lærte seg noter og å spille et instrument. Helt valgfritt om det var sang, trommer eller fiolin. Jeg ville ikke lagt det frem som tvang, men som en normal, positiv og obligatorisk del av alt barnet skal lære. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (14 minutter siden):

Det gir også barnet trening i samarbeid og å samspille med andre og kan være en fin sosial arena. Det er dannelse å lære seg et instrument og å kunne spille musikk etter noter. Jeg har ikke barn selv, og jeg mener at ingen barn bør tvinges til å gjøre noe de hater om det er fotball, piano eller korps. Men om jeg hadde barn, så ville jeg tenkt at det var obligatorisk i oppdragelsen at barnet lærte seg noter og å spille et instrument. Helt valgfritt om det var sang, trommer eller fiolin. Jeg ville ikke lagt det frem som tvang, men som en normal, positiv og obligatorisk del av alt barnet skal lære. 

Akkurat dette med det sosiale er det kanskje ikke mange foreldre som tenker over, men det kommer en fase i tenårene der noen i klassen eller på skolen begynner å spille i band, og da kan plutselig den ellers rimelig usynlige gutten eller jenta som i flere år har spilt piano plutselig bli superpopulær i egenskap av å virkelig kunne spille et instrument.

Å bli med i, eller starte opp en rockegruppe er en fantastisk medisin mot ensomhet; man blir kjent med mange nye mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Veldig innafor med rutiner, støtte, oppmuntring og struktur, og litt mild tvang, rundt det å spille! Fast plass til instrumentet der det er lett og hyggelig å begynne å øve, fast tidspunkt for øving som ikke er akkurat midt i noe som er morsommere eller helt på slutten av dagen når barnet er slitent, interesserte foreldre som gjerne hører på og oppmuntrer. Alt dette er kjempeviktig. I tillegg kan en ha mer «tvang». Ingen skjermtid før en har øvd, eller så og så mange minutter øving som en del av lommepengene eller andre ordninger kan fungere fint. Og snakk med spillelærer! Det er mye lettere å finne spilleglede med godt samarbeid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

12-åringen her går på piano, men slet litt med å få ham til å øve nok. Han fikk for et års tid siden interesse for å drive med musikk på PC og fikk i bursdagsgave et keyboard og litt annet utstyr til det, og det bruker han ennå veldig mye og synes det er gøy. Han bruker veldig mye tid med PCen stort sett hver dag uansett, og jeg syntes det var kjekt at den tiden også går til musikk og ikke bare gaming og Youtube. Så musikk trenger ikke bare å være piano ellee fiolin..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt innafor. Noen barn må bli pusha litt, ellers hadde de ikke prøvd nye ting. Det er snakk om å prøve å spille her, ikke å bli en stor stjerne eller komponist.

Anonymkode: ec45a...88d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Musikk fikk jeg derimot ingen undervisning i som småbarn, slik at når jeg først begynte å spille, var det fordi jeg selv ønsket det; det begynte med gitar og tangenter kom senere; jeg lærte meg å gjøre alt på egen hånd, noe jeg har fortsatt med som et kreativt hobbyprosjekt.

Beklager - når jeg tenker etter, fikk vi også musikkundervisning i barnehagen jeg gikk i, uten at det førte til interesse for musikk for min del før vi begynte å spille gitar på skolen, og jeg fikk en gitar i fødselsdagsgave. Western-gitaren har flott lyd - har den fortsatt - men den var ikke så enkel å spille på for utrente hender, så den samlet støv etter noen måneders forsøk på spilling; interessen for gitar kom først da jeg kjøpte en el-gitar.

Foreldre som kjøper gitar til barna, bør derfor kjøpe noe som er lett å spille på; ellers kan interessen for spilling dabbe av.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Mine barn fikk en lekegitar da de var 6 år. De var så interessert i å spille på den. I fjerde klasse begynte de spille, eldste valgte gitar, minste piano. De valgte selv. De er fornøyd. 

Det eneste jeg gjorde, er å introdusere et instrument og vise dem at det er flere instrumenter å velge mellom. Minste forlangte selv piano selv om jeg skulle ønske han valgte et  korpsinstrument 

Anonymkode: 69038...9c4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...