Gå til innhold

Ostekake som smaker ost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i ost, men mangler oppskrift på en ostekake som faktisk smaker ost. Jeg er nemlig lei av alle ostekakene som er mer fromasj enn faktisk ostekake. Så derfor: Har noen en oppskrift til meg? Helst ikke for søt, og gjerne en som skal stekes i ovn. Ikke typen med kjeksbunn og gelelokk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I denne tråden finner du oppskrift på ostekaken som har vært på mitt faste repetoar i flere år. Kjempegod, inneholder masse ost, og sitronsaft i stedet for gelé. Den er en overordentlig kaloribombe, men av den sorten der det virkelig er "verdt det". :sjarmor:

Forøvrig er det (tilnærmet) den samme ostekaken man får hos Bølgen og Moi.

Jeg pleier å servere den med div. bær (bringebær, bjørnebær, blåbær, jordbær) rørt lett med litt melis. Vær obs på at kaken ikke kan pyntes med opptinte bær - da renner saften ut i toppingen.

Endret av piaf
Skrevet

...den har forresten kjeksbunn, da, du tenkte kanskje heller på type skånsk ostekake?

Skrevet

Du kan gjerne komme med oppskrift på skånsk ostekake også :sjarmor:

Skrevet
Du kan gjerne komme med oppskrift på skånsk ostekake også :sjarmor:

Veeel, da har jeg nok ikke noen velprøvd oppskrift å tilby, men det blir noe sånt som dette hvis du vil lage den fra grunnen (dvs med løpe og 5 l melk <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> ), eller sånn som dette hvis du vil gjøre det raskt og lettvint.

Skrevet
Veeel, da har jeg nok ikke noen velprøvd oppskrift å tilby, men det blir noe sånt som dette hvis du vil lage den fra grunnen (dvs med løpe og 5 l melk ;) ), eller sånn som hvis du vil gjøre det raskt og lettvint.

Tror jeg er altfor lat for slike krumspring. Får teste ut den første til helga. Tvangsbaking av kake står på programmet, og da bør den i det minste likne på noe jeg selv også kan like. Jeg er ingen søtmons, og skulle gjerne heller sittet og gomlet i meg gorgonzola og druer. :wow:

Skrevet

Jeg har ihvertfall til gode å oppleve at noen som har fått den første kaken servert ikke har likt den. ;)

Forresten vet jeg ikke helt hvorfor jeg i farten fikk for meg at den andre typen bakt ostekake er skånsk, den er vel heller smålandsk, tror jeg (jf. ostekaken til Emils mamma :) ). Svensk iallefall, da. :sjenert:

Skrevet

Hei Piaf. Den ostekaka du lager er meget god. Jeg kaller den for: "ostekake for

viderekomne". Men jeg lurer på om du ikke har den i ovnen litt vel lenge. De

første gangene var jeg redd for at kaka ikke skulle bli stekt, men nå har jeg den

i ovnen max 30-35 min. Har samme tmp. som deg men så klart kan være ovnen.

Men står den for lenge blir den tørr og hard ytterst.

De fleste jeg kjenner dvs. alle som har smakt kaka, vil mer enn gjerne ha et

stykke til.

Skrevet (endret)

Jeg har da ikke skrevet noe sted her hvor lenge jeg har kaken i ovnen...? ;)

Nå sjekket jeg oppskriften min, og der står det 30-50 min ved 120 grader. Jeg steker den nok ca. 40 min, såvidt jeg husker, og den har aldri blitt tørr.

Når lillelou i tråden jeg linker til sier at hun steker samme kake i 50 min, så kan det nok ha med ulike ovner å gjøre, som du sier. :)

Endret av piaf
Gjest lillelou
Skrevet
Jeg har da ikke skrevet noe sted her hvor lenge jeg har kaken i ovnen...? ;)

Nå sjekket jeg oppskriften min, og der står det 30-50 min ved 120 grader. Jeg steker den nok ca. 40 min, såvidt jeg husker, og den har aldri blitt tørr.

Når lillelou i tråden jeg linker til sier at hun steker samme kake i 50 min, så kan det nok ha med ulike ovner å gjøre, som du sier. :)

lillelou skulle ha sjekka oppskrifta mer nøye før hun klistra den inn... :rodme: .OG lagt til at vi nok også steker den litt kortere enn oppskriften tilsier- ca 35 minutter.Jeg var så lat at jeg ikke SKREV ned oppskrifta,jeg bare sakset den fra nettet,og da går det av og til litt fort. :sjenert:

Skrevet

husker jeg var i selskap hos min svigerinne en gang og jeg så at det stod en dajm-iskake på kakebordet! nam nam, tenkte jeg og tok et stort stykke. så kommer noen bort til meg og sier; åh skal du prøve ostekaken? den er kjempegod!

æææh? tenkte jeg. ostekake? jeg som hadde gledet meg slik til dajm-iskake! men men, jeg må jo spise denne siden jeg har tatt et stykke. og det var ikke noe godt! kan noen fortelle meg hvorfor dere liker dette?

Skrevet
husker jeg var i selskap hos min svigerinne en gang og jeg så at det stod en dajm-iskake på kakebordet! nam nam, tenkte jeg og tok et stort stykke. så kommer noen bort til meg og sier; åh skal du prøve ostekaken? den er kjempegod!

æææh? tenkte jeg. ostekake? jeg som hadde gledet meg slik til dajm-iskake! men men, jeg må jo spise denne siden jeg har tatt et stykke. og det var ikke noe godt! kan noen fortelle meg hvorfor dere liker dette?

Noen liker det ene, noen liker det andre. Selv synes jeg Dajm-iskake er noe av det ekleste, søteste som finnes. ;)

Skrevet

Jeg må bare skrive under på at Ostekake ala Helge som det refereres til over her er supergod. Jeg bakte den selv til bryllupet mitt og til svigermors 60.årsdag og begge gangene fikk jeg masse skryt for kaken. Den smaker skikkelig ost og er rik og fyldig på smak men veldig mektig.

Skrevet

Ja, den ostekaken er god. Mye søtere enn de "kjøleskap"-ostekakene jeg pleier å lage, men kremet og godt, litt mektig. Veldig godt med bringebærcoulis til.

Skrevet

Hei Arkana.

Du regulerer hvor søt du vil ha kaka, med mengde saft fra sitronen.

Bringebær har jeg ikke brukt, men nyrørte jorbær er herlig. Har blitt

en standar for meg. Men hvordan lager DU bringebærcoulis ?

Beklager Piaf, kildekontrollen sviktet litt. Men det så ut for meg at dere

stekte kaken noe lenge.

Den utgaven jeg lager har litt annen ost, dvs. jeg har et beger Filadelfia

naturell sammen med gourmetost. Totale mengde ost er den samme

som dere bruker. Mektig ja, men knall god.

Skrevet

Ja, jeg vet jeg kan regulere hvor søt den er, men jeg synes den er god slik. Jeg lager bringebærcoulis helt enkelt ved å mose bringebær sammen med sukker eller melis. Så presser jeg alt gjennom en sikt, slik at frøene blir fjernet. Jeg blander forøvrig også Philadelphia med Gourmetost.

Skrevet
Forøvrig er det (tilnærmet) den samme ostekaken man får hos Bølgen og Moi.

Bra jeg ikke er kokk der. Jeg lagde kaka "di" i dag, piaf, og alt som kunne gå galt må opplagt ha gjort det. Ingen ting hang sammen da jeg tok kaka ut av ovnen. Det ikke bare dissa som en karamellpudding, det bare rant ut :sjenert:

Ikke skjønner jeg hva jeg gjorde galt heller? Bunnen hang ikke sammen, bare smuler. Ostelaget rant, men det var inni, noe jeg oppdaget da jeg skulle legge over rømmelaget og det bare ble "svelget" av ostelaget.

Og jeg som hadde en drittdag og bare gleda meg til å komme hjem og lage en skikkelig god trøstekake :grine:

Setter den i kjøleskapet og håper på et onsdagsmirakel, jeg.

Skrevet (endret)

Brukte du riktig størrelse på formen? Jeg husker nemlig at første gang jeg laget denne tok jeg en 24 cm form ved en feil og det var ikke før midt i stekingen at jeg kom på det. Men jeg stekte den i 70 minutter og rømmetoppingen ble stekt i 10 minutter og alt ble perfekt, så nå lager jeg den faktisk alltid i 24 cm og ikke i 26 cm form (synes litt høyere kaker ser bedre ut). Ovner er jo uansett ikke like, noen bruker lengre steketid enn andre. Gå etter dissingen på kaken og ikke steketiden neste gang (og skriv ned steketiden, så husker du det), så går det bra.

Endret av Arkana
Skrevet
Ovner er jo uansett ikke like, noen bruker lengre steketid enn andre. Gå etter dissingen på kaken og ikke steketiden neste gang (og skriv ned steketiden, så husker du det), så går det bra.

Enig med Arkana i dette - høres ut som du har stekt den for lite. Steketiden er nok så omtrentlig angitt nettopp pga at ovner er ulike.

Virkelig synd når kaker med så mange gode ingredienser mislykkes...

Skrevet
Bunnen hang ikke sammen, bare smuler. Ostelaget rant, men det var inni, noe jeg oppdaget da jeg skulle legge over rømmelaget og det bare ble "svelget" av ostelaget.

Og jeg som hadde en drittdag og bare gleda meg til å komme hjem og lage en skikkelig god trøstekake  :grine: 

Setter den i kjøleskapet og håper på et onsdagsmirakel, jeg.

Kom på en ting til, forresten: Jeg lager alltid denne kaken 1-3 dager før jeg skal servere den, slik at den får minst et døgn i kjøleskapet til å "sette seg". Vil tro dette har en del å si for konsistensen, har aldri forsøkt å skjære i den samme dag som den ble laget.

Håper virkelig du får en bedre dag i morgen, da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...