AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Jeg har sett meg ut en fin leilighet i god stand osv. Fant ut den er på tvangssalg via salgsoppgaven. Prisen er 2,690. Er prisen fastslått eller kan man prøve seg med feks tilbud på 2,250? Hvordan foregår kjøpsprosessen? Forstår bud kan ta opptil 6 uker å få godkjent, men er det derfra nøkkelovertakelse og kan flytte rett inn? Er klar over møbler og utvask står igjen osv. Anonymkode: 26471...6a2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Man kan flytte rett inn dersom tidligere eier flytter ut. En venninne av meg kjøpte hus på tvangssalg og det tok 2/3 måneder før tidligere eier "flyttet" ut. Det vil si: Han måtte til slutt bæres ut av politiet Med andre ord: Prosessen kan bli lengre enn du har tenkt Anonymkode: 52c1e...d78
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 og ps. Sjekk om det er heftelser på kommunale avgifter og eidendomsskatt. Min venninne måtte betale heftelsene, og så kunne hun be om at tidligere eier betalte henne tilbake. Det gjorde han selvsagt ikke Vet ikke om det er ulikheter i kommunene. Men her følger disse heftelsene eiendommen, og ikke eier Anonymkode: 52c1e...d78
norw Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): og ps. Sjekk om det er heftelser på kommunale avgifter og eidendomsskatt. Min venninne måtte betale heftelsene, og så kunne hun be om at tidligere eier betalte henne tilbake. Det gjorde han selvsagt ikke Vet ikke om det er ulikheter i kommunene. Men her følger disse heftelsene eiendommen, og ikke eier Anonymkode: 52c1e...d78 Det der er så sykt, at man kan bli ansvarlig for det andre skylder. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 norw skrev (1 minutt siden): Det der er så sykt, at man kan bli ansvarlig for det andre skylder. Samme gjelder på bil. Heftelser, som ikke blir innfridd og slettet, følger bilen. Så det er ikke uvanlig Anonymkode: 52c1e...d78 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 norw skrev (3 minutter siden): Det der er så sykt, at man kan bli ansvarlig for det andre skylder. Det er ikke sykt overhode, det er det man kjøper. Man tar helt fullstendig frivillig på seg ansvaret for spesifikke ting som heftelsene nevnt over. Det som er sykt er at folk ikke setter seg inn i hva det er de tar på seg ansvaret for. Anonymkode: deace...946 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Sikker på at du vil kjøpe den? Anonymkode: ed068...c65 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man kan flytte rett inn dersom tidligere eier flytter ut. En venninne av meg kjøpte hus på tvangssalg og det tok 2/3 måneder før tidligere eier "flyttet" ut. Det vil si: Han måtte til slutt bæres ut av politiet Med andre ord: Prosessen kan bli lengre enn du har tenkt Anonymkode: 52c1e...d78 Nei, det tar uansett lang tid i og med at budet skal aksepteres og gå gjennom tingretten. Kreditor må godkjenne budet, så selv om huset er tomt kan en ikke flytte rett inn. Anonymkode: f0924...6c9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har sett meg ut en fin leilighet i god stand osv. Fant ut den er på tvangssalg via salgsoppgaven. Prisen er 2,690. Er prisen fastslått eller kan man prøve seg med feks tilbud på 2,250? Hvordan foregår kjøpsprosessen? Forstår bud kan ta opptil 6 uker å få godkjent, men er det derfra nøkkelovertakelse og kan flytte rett inn? Er klar over møbler og utvask står igjen osv. Anonymkode: 26471...6a2 Om det kommer inn bud i løpet av de 6 ukene som er høyere enn ditt,så vil det alltid bli akseptert. Mye feller med tvangssalg så sett deg godt inn i hvorden det fungerer. Anonymkode: f0924...6c9 4
norw Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme gjelder på bil. Heftelser, som ikke blir innfridd og slettet, følger bilen. Så det er ikke uvanlig Anonymkode: 52c1e...d78 Jeg vet at det er slik det fungerer, men jeg mener at konseptet er helt på trynet. En person bør i utgangspunktet aldri stå ansvarlig for andres gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Kan være like så fint å kjøpe bolig på tvangssalg, det er ofte bare litt mer opprydding som skal til i boligen, da boligen ikke alltid er i samme overta-standard som boliger solgt frivillig. Anyways, ofte er prisen fastsatt på det minste kreditorene godtar at boligen selges for. Men det er lov å prøve seg med et lavere bud. Anonymkode: 6f998...f52
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #12 Skrevet 24. juli 2023 Du kan legge inn så lavt bud du vil, ingen blir fornærmet. Om ingen andre byr, kan du få den veldig billig. Det kan være lurt å sjekke hvilke heftelser som finnes i boet, da får du en pekepinn på hvilke beløp kreditorer ønsker å få dekket. Du må være klar over at prosessen tar lenger tid enn vanlig, siden den skal innom tingretten. Det kan også skje at den som bor der ødelegger leiligheten etter visning, stjeler fastmonterte ting osv - slike ting bør du snakke med megler om, de har gjerne en formening om hvordan selger kan opptre i etterkant. Du må også være forberedt på at salgsoppgaven ikke er fullstendig, da selger ofte ikke ønsker å bidra med opplysninger. Anonymkode: 985dd...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 norw skrev (På 22.7.2023 den 12.13): Jeg vet at det er slik det fungerer, men jeg mener at konseptet er helt på trynet. En person bør i utgangspunktet aldri stå ansvarlig for andres gjeld. Jeg antar at det er en pragmatisk komponent her; huset kan normalt ikke «dø» eller flytte til Thailand. Ved å knytte ansvar til huset heller enn den som til enhver tid eier det så har man en slags garanti. Forøvrig interessant at staten skal ha sine 2.5%, megleren sin 1%, kjøper/selger-forsikring og takstmann skal ha sitt. Alle er de proffe aktører rundt en kjøper som typisk gjør sitt livs største investering som komplett amatør. Anonymkode: 3ae2d...fce
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #14 Skrevet 24. juli 2023 Har hørt om flere som kjøpt på tvangssalg og boligene var mer eller mindre raserte ved overtakelse. Gulv var tatt opp, innebygd hvitevarer var tatt bort, dusjkabinett lå knust i baderom og mye mer så var forberedt på at mye rart kan skje. Anonymkode: 2ee67...883
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 Tvangssalg kommer av mange grunner. Jeg har selv kjøpt bolig på tvangssalg (dødsfall, ingen arvinger ønsket boligen, så det ble tvangssalg) og fått tvangsalg begjært mot meg (økonomien gikk til helvete når bare jeg og partner ble kronisk syke mer eller mindre samtidig). Ikke samme hus riktignok 😅 Når vi ble begjært tvangssalg på selv gjorde vi like mye flid som ved vanlig salg. Så nei, AB883, tvangsalg betyr ikke nødvendigvis raserte boliger og sinte okkupanter. Du kommer antagelig ikke til å få budet godkjent om du byr under. Prisen på tvangssalg blir som regel satt til å dekke det som er av gjeld på leiligheten, og til å betale de som er involvert i tvangssalg (megler osv). Ta kontakt med megler så skal du få oversikt over hvem som har krav i boet. Jeg anbefaler riktignok ingen å kjøpe på tvangssalg. Vi fant masse feil og mangler på boligen vi selv kjøpte på tvangssalg, siden det ikke var noen som kunne gi opplysninger til megler/takstmann. Det hadde blant annet vært en stor vannlekkasje året før som takstmann ikke oppdaget, men som vi måtte rydde opp i. Når du kjøper på tvangssalg har du null rettigheter i ettertid. Anonymkode: 05dc8...c40 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå