17.11 Skrevet 22. juli 2023 #21 Skrevet 22. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Er det ikke normalen å bli mer distre når man stresser? Anonymkode: 66fc4...2df Ja, det er graden av det og årsaken som ligger bak som er avgjørende. Det er normalt å hoste om vinteren, men det kan også være halsbetennelse. For min del er det som om jeg har alle symtomene på ADHD, uten at det kan medisineres på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #22 Skrevet 22. juli 2023 Kort fortalt, har man traume lidelse så opptar dette mye plass i hjernen. Blir man stresset oppå der igjen fungerer hjernen dårlig. Stress er en av de største utfordringene til en med traume lidelse. Jeg husker veldig lite. Jeg må ha alarmer på det meste. Medisiner, vanne blomster, huske avtaler etc etc. Jeg glemmer lett navn, tall, hva jeg var i ferd med å gjøre, hva jeg har gjort eller sagt etc. Jeg har ptsd. Anonymkode: 16e12...2d9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #23 Skrevet 22. juli 2023 Jeg har det på samme måte, og det gjør at jeg frykter ukjente situasjoner fordi jeg "mister huet" når/hvis jeg blir stressa. At man er litt distret i stressede situasjoner er normalt, men at man glemmer helt elementære ting , oppleves faktisk som skremmende. Jeg jobber med saken og går i behandling. Anonymkode: 3a1c8...2ea
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #24 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Veldig god beskrivelse. Alt venninnen din sier kan jeg også oppleve, jeg prøver å jobbe rundt det, feks si "du bare så jeg er sikker, kan du gjenta det du sa?" Og prøver å feste meg det. Jeg opplever også å ikke høre/forstå når folk snakker når jeg er som mest stresset som om de snakker under vann Anonymkode: a6ece...16d Men kan ikke dette dreie seg om stress i nået? Dissosiasjon forbinder jeg med ekstreme traumer i barndom slik at man dannet seg forskjellige " barnedeler" som overtar til daglig slik at man skifter uten at man husker at en annen del har overtatt. Anonymkode: ac13e...d5f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #25 Skrevet 22. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men kan ikke dette dreie seg om stress i nået? Dissosiasjon forbinder jeg med ekstreme traumer i barndom slik at man dannet seg forskjellige " barnedeler" som overtar til daglig slik at man skifter uten at man husker at en annen del har overtatt. Anonymkode: ac13e...d5f Vil tro at det er ulike grader av dissosiasjon og hvis har man har andre symptomer i tillegg så kan det være noe annet enn bare litt stress i nået. Spørs hvordan man definerer nået også og selv om man er litt stresset i blant så vil jeg tro at de fleste ikke må regne seg frem til hvor gammel man er. Min venninne har blant annet problemer med brå bevegelser, plutselige høye lyder, folk som kommer opp bakfra, mareritt. De reaksjonene er ofte fysiske. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #26 Skrevet 22. juli 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Men kan ikke dette dreie seg om stress i nået? Dissosiasjon forbinder jeg med ekstreme traumer i barndom slik at man dannet seg forskjellige " barnedeler" som overtar til daglig slik at man skifter uten at man husker at en annen del har overtatt. Anonymkode: ac13e...d5f Ja, det du beskriver er en form dissosiativ lidelse. Det vi snakker om i denne tråden er mildere former, men fortsatt ikke noe som regnes som innenfor normalen. Anonymkode: 7103e...232
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #27 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil tro at det er ulike grader av dissosiasjon og hvis har man har andre symptomer i tillegg så kan det være noe annet enn bare litt stress i nået. Spørs hvordan man definerer nået også og selv om man er litt stresset i blant så vil jeg tro at de fleste ikke må regne seg frem til hvor gammel man er. Min venninne har blant annet problemer med brå bevegelser, plutselige høye lyder, folk som kommer opp bakfra, mareritt. De reaksjonene er ofte fysiske. Anonymkode: 14b20...0e8 Dette forbinder jeg med ptsd. Anonymkode: ac13e...d5f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #28 Skrevet 22. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Dette forbinder jeg med ptsd. Anonymkode: ac13e...d5f ....og dissosiasjon er ett av symptomene på ptsd. Anonymkode: 7103e...232 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #29 Skrevet 22. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette forbinder jeg med ptsd. Anonymkode: ac13e...d5f Er det noen enkle grep jeg kan tipse om for at hun kanksje kan håndtere livet bedre? Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #30 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men kan ikke dette dreie seg om stress i nået? Dissosiasjon forbinder jeg med ekstreme traumer i barndom slik at man dannet seg forskjellige " barnedeler" som overtar til daglig slik at man skifter uten at man husker at en annen del har overtatt. Anonymkode: ac13e...d5f Det du snakker om er DID. Det er en svært sjeldent diagnose. Anonymkode: aa5ad...501
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #31 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men kan ikke dette dreie seg om stress i nået? Dissosiasjon forbinder jeg med ekstreme traumer i barndom slik at man dannet seg forskjellige " barnedeler" som overtar til daglig slik at man skifter uten at man husker at en annen del har overtatt. Anonymkode: ac13e...d5f Det du snakker om er DID, "vanlig" dissasoiasjon kommer i forskjellige varianter, for min del så soner jeg ut og er helt borte. Jeg får det ikke med meg, jeg får ikke med meg det som blir sagt/gjort, alt jeg merker er at jeg har mistet tid, og noen ganger er jeg plutselig på et annet sted. Altså fysisk. Jeg har c-ptsd. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det noen enkle grep jeg kan tipse om for at hun kanksje kan håndtere livet bedre? Anonymkode: 14b20...0e8 Om det er en form for ptsd, så kan hun ikke klare det på egenhånd. For hun trenger å finne ut om det er faktiske traumer, i verste fall kan hun ende opp med å gå helt i kjelleren/treffe veggen. Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 40 år, da hadde jeg gått på veggen. Og når jeg kom i behandling, så viser det seg at jeg har traumeskader etter oppveksten min. Jeg visste at jeg ikke hadde hatt den beste oppveksten, men jeg visste ikke hvor skadet jeg var. Jeg har fortrengt hele barndommen min, jeg husker et og annet, men ellers er det meste borte. Endel har kommet frem under behandling, men langtfra alt. Så jeg syns du skal be henne snakke med lege. Anonymkode: 497bf...26e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå