AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Noen som har problemer med å huske ting i stressede situasjoner? For eksempel hva adressen eller telefonnummeret deres er eller hvor gamle dere er? Har en venninnne som tror det har noe med traumer å gjøre, men vet ikke helt hva jeg skal si til henne. Hun fortalte også at i perioder så tviler hun på hukommelsen og må legge inn alarm på telefonen for å huske at hun har en fridag uken etter. I perioder hvor hun ikke er stresset sier hun at det ikke er noe problem å huske og hun har klisterhjerne på visse fagting for eksempel. Noen som kjenner det igjen? Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Ja, opplever det samme som din venninne I enkelte situasjoner blir jeg helt slått ut, jeg kan glemme nummeret jeg har hatt i 18 år, eller om jeg staver navnet mitt rett når jeg signerer. Anonymkode: a6ece...16d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, opplever det samme som din venninne I enkelte situasjoner blir jeg helt slått ut, jeg kan glemme nummeret jeg har hatt i 18 år, eller om jeg staver navnet mitt rett når jeg signerer. Anonymkode: a6ece...16d Takk for at du skriver dette. Vi var på shopping en gang og hun skulle bli medlem av kundeklubben og måtte oppgi telefonnummeret. Først sier hun nummeret og innser at det er feil og det ender med at hun må sjekke sin egen telefon for å vite hva det er. Et nummer hun har hatt i årevis. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for at du skriver dette. Vi var på shopping en gang og hun skulle bli medlem av kundeklubben og måtte oppgi telefonnummeret. Først sier hun nummeret og innser at det er feil og det ender med at hun må sjekke sin egen telefon for å vite hva det er. Et nummer hun har hatt i årevis. Anonymkode: 14b20...0e8 Kjenner meg helt igjen.. det er ganske jævlig. Jeg må smile og småprate mens jeg jobber hardt for å hente meg inn igjen, litt som en viktig del av meg forsvinner i slike situasjoner og jeg må hente den tilbake for å fungere "normalt" Anonymkode: a6ece...16d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner meg helt igjen.. det er ganske jævlig. Jeg må smile og småprate mens jeg jobber hardt for å hente meg inn igjen, litt som en viktig del av meg forsvinner i slike situasjoner og jeg må hente den tilbake for å fungere "normalt" Anonymkode: a6ece...16d Hun forteller også om personer som kan trigge det på noen måte. Foreksempel hvis det kommer beskjeder på jobb fra personer som trigger angst så husker hun ikke at det var sagt før den som har gitt beskjeden kommer tilbake med et eller annet spørsmål om hvorfor det ikke er gjort f.eks. Hun deltar i samtalen og alt virker greit, men det er ingen hjemme på en måte. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Har det også slik. I dårlig periode må jeg nesten ha alarm på for å gå på do( litt overdrevet) Anonymkode: 1aa1b...f1e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun deltar i samtalen og alt virker greit, men det er ingen hjemme på en måte. Anonymkode: 14b20...0e8 Veldig god beskrivelse. Alt venninnen din sier kan jeg også oppleve, jeg prøver å jobbe rundt det, feks si "du bare så jeg er sikker, kan du gjenta det du sa?" Og prøver å feste meg det. Jeg opplever også å ikke høre/forstå når folk snakker når jeg er som mest stresset som om de snakker under vann Anonymkode: a6ece...16d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig god beskrivelse. Alt venninnen din sier kan jeg også oppleve, jeg prøver å jobbe rundt det, feks si "du bare så jeg er sikker, kan du gjenta det du sa?" Og prøver å feste meg det. Jeg opplever også å ikke høre/forstå når folk snakker når jeg er som mest stresset som om de snakker under vann Anonymkode: a6ece...16d Ja, det er et godt tips! Bedre å spørre en gang ekstra enn å prøve å glatte over. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Har det også slik. I dårlig periode må jeg nesten ha alarm på for å gå på do( litt overdrevet) Anonymkode: 1aa1b...f1e Skjønner hva du mener. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er et godt tips! Bedre å spørre en gang ekstra enn å prøve å glatte over. Anonymkode: 14b20...0e8 Ja jeg bruker forskjellige unnskyldninger, feks om beskjed blir gitt i telefon kan jeg si "kan du gjenta, jeg tror signalet er dårlig" osv. Folk gjentar seg selv gjerne mange ganger, bedre enn stresset ved å ikke få med seg ting, det øker bare stresset verre. Anonymkode: a6ece...16d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #11 Skrevet 21. juli 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig god beskrivelse. Alt venninnen din sier kan jeg også oppleve, jeg prøver å jobbe rundt det, feks si "du bare så jeg er sikker, kan du gjenta det du sa?" Og prøver å feste meg det. Jeg opplever også å ikke høre/forstå når folk snakker når jeg er som mest stresset som om de snakker under vann Anonymkode: a6ece...16d Jeg opplever akkurat det samme og kjenner meg veldig igjen i det du skriver . Det er akkurat som om folk snakker under vann. Anonymkode: 2ce24...b22
17.11 Skrevet 21. juli 2023 #12 Skrevet 21. juli 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig god beskrivelse. Alt venninnen din sier kan jeg også oppleve, jeg prøver å jobbe rundt det, feks si "du bare så jeg er sikker, kan du gjenta det du sa?" Og prøver å feste meg det. Jeg opplever også å ikke høre/forstå når folk snakker når jeg er som mest stresset som om de snakker under vann Anonymkode: a6ece...16d Dette skjer med meg også, uavhengig av hvem jeg snakker med. Er som om jeg bare soner helt ut. Så jeg noterer alt av beskjeder og forklaringer på jobb og sånt. Husker det når jeg får lest det i fred. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #13 Skrevet 21. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg bruker forskjellige unnskyldninger, feks om beskjed blir gitt i telefon kan jeg si "kan du gjenta, jeg tror signalet er dårlig" osv. Folk gjentar seg selv gjerne mange ganger, bedre enn stresset ved å ikke få med seg ting, det øker bare stresset verre. Anonymkode: a6ece...16d Ja, enig. De fleste er rause nok til å gjenta. Noen ganger er det vanskelig hvis man går rett i zone out og kobler ut før man rekker å tenke. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #14 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun forteller også om personer som kan trigge det på noen måte. Foreksempel hvis det kommer beskjeder på jobb fra personer som trigger angst så husker hun ikke at det var sagt før den som har gitt beskjeden kommer tilbake med et eller annet spørsmål om hvorfor det ikke er gjort f.eks. Hun deltar i samtalen og alt virker greit, men det er ingen hjemme på en måte. Anonymkode: 14b20...0e8 Dette har jeg også opplevd. En kollega gav meg beskjed om å ordne noe og med en gang hun gikk så glemte jeg hva vi hadde avtalt og fortsatte med arbeidet mitt. Da hun spurte meg etterpå hvorfor jeg ikke hadde gjort det kunne jeg ikke svare for meg. Anonymkode: ffd0d...a2c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #15 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg bruker forskjellige unnskyldninger, feks om beskjed blir gitt i telefon kan jeg si "kan du gjenta, jeg tror signalet er dårlig" osv. Folk gjentar seg selv gjerne mange ganger, bedre enn stresset ved å ikke få med seg ting, det øker bare stresset verre. Anonymkode: a6ece...16d Jeg har problemer med å forstå folk med aksent. Men jeg tør aldri spørre mer enn to ganger. Hvis jeg fortsatt ikke forstår så bare smiler jeg og sier ja😂🙈 Anonymkode: ffd0d...a2c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #16 Skrevet 21. juli 2023 Er det ikke normalen å bli mer distre når man stresser? Anonymkode: 66fc4...2df 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #17 Skrevet 21. juli 2023 Kjenner meg igjen. Jeg mister hørselen når jeg blir veldig stresset, havner i en lydtett boble. Det skjer mye på jobb, og jeg må ta kontakt men kollegaer etter å ha tatt meg et glass vann for å samle meg, for å få beskjeden på nytt mens jeg noterer. Jeg har også glemt personnummeret mitt i en viktig og sårbar situasjon. Jeg er alltid stressa på vei ut hjemmefra og glemmer alt jeg skal ha med meg, og må inn igjen hundre og ørten ganger. Hvis jeg har mye angst og prøver å koble av med tv eller mobilen så kan jeg ha lange samtaler med samboer hvor vi planlegger og avtaler ting. Husker ikke at vi har snakket sammen overhodet og er helt satt ut senere av at han tilsynelatende har planlagt ting uten å snakke med meg først. Så kommer det frem bruddstykker i hukommelsen og jeg kan slå meg til ro med at dette har vi vært sammen om. Det er litt skremmende. Anonymkode: ef3e2...863
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #18 Skrevet 21. juli 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke normalen å bli mer distre når man stresser? Anonymkode: 66fc4...2df Jo, det er det nok mange som kan kjenne seg igjen i. Anonymkode: 14b20...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #19 Skrevet 21. juli 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Dette har jeg også opplevd. En kollega gav meg beskjed om å ordne noe og med en gang hun gikk så glemte jeg hva vi hadde avtalt og fortsatte med arbeidet mitt. Da hun spurte meg etterpå hvorfor jeg ikke hadde gjort det kunne jeg ikke svare for meg. Anonymkode: ffd0d...a2c Venninna fortalte nesten det samme som det du sier. Lederen forklarer dagens opplegg eller rekkelfølgen på oppgavene. Rett etter gjør hun noe annet etter å ha bekreftet at hun har fortsatt. Noe som da selvfølgelig blir kritisert. Anonymkode: 14b20...0e8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det ikke normalen å bli mer distre når man stresser? Anonymkode: 66fc4...2df AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, det er det nok mange som kan kjenne seg igjen i. Anonymkode: 14b20...0e8 Det er forskjell på å være litt distre og fullstendig glemme alt av personlige opplysningene og konstant må be folk gjenta beskjeder gang på gang Anonymkode: afd2c...541 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå