Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nylig en venneforespørsel som var falsk, men der og da tenkte jeg ikke mer over det og godkjente denne. Hva er lurt å gjøre da? Ingenting? Slette fb konto? Lage nytt passord? Finner bare info på nett om hvordan man skal unngå å motta slike og at en ikke skal godkjenne, men fant ikke noe om hva en gjør om en allerede har gjort den feilen… 

Anonymkode: 60690...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blokker? Slett? Tviler på at du trenger å slette Facebook pga det 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (8 minutter siden):

Blokker? Slett? Tviler på at du trenger å slette Facebook pga det 

Den falske venneforespørselen var fra en venn som jeg allerede er venn med på FB. Glemte å skrive det. Så da er det vel ikke bare å blokkere eller slette? 

AnonymBruker
Skrevet

Blokk eller slett

Anonymkode: ba93d...9f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blokk eller slett

Skal jeg blokkere en jeg kjenner. Dette var venneforespørsel fra en av mine venner. Hun har ikke sendt ut noen venneforespørsel, men jeg fikk dette og godkjente den ved en feil. Det gikk en ukes tid, så sendte hun melding og spurte hvordan det stod til. Jeg trodde det faktisk var hun som spurte, da meldingen var skrevet helt normalt. Men dette var jo da falskt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal jeg blokkere en jeg kjenner. Dette var venneforespørsel fra en av mine venner. Hun har ikke sendt ut noen venneforespørsel, men jeg fikk dette og godkjente den ved en feil. Det gikk en ukes tid, så sendte hun melding og spurte hvordan det stod til. Jeg trodde det faktisk var hun som spurte, da meldingen var skrevet helt normalt. Men dette var jo da falskt.

Har ikke noe å si så lenge du ikke trykker på noen linker eller oppgir noe sensitiv informasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk nylig en venneforespørsel som var falsk, men der og da tenkte jeg ikke mer over det og godkjente denne. Hva er lurt å gjøre da? Ingenting? Slette fb konto? Lage nytt passord? Finner bare info på nett om hvordan man skal unngå å motta slike og at en ikke skal godkjenne, men fant ikke noe om hva en gjør om en allerede har gjort den feilen… 

Men hva slags rolle spiller egentlig dette?? 

Noen andre får selvfølgelig ikke tilgang til din egen Facebook-profil, bare fordi de står på vennelisten din liksom.    

Anonymkode: 53e54...a8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hva slags rolle spiller egentlig dette?? 

Noen andre får selvfølgelig ikke tilgang til din egen Facebook-profil, bare fordi de står på vennelisten din liksom.    

Anonymkode: 53e54...a8c

Hvis du leser på nett om slike venneforespørsel som tilsynelatende kommer fra folk du kjenner men allerede er venn med på fb, så advares det om å godkjenne disse da de er falsk og det står at de kan kopiere bilder blant annet og til diverse svindel. Derfor kan det spille en rolle jo. Jeg gjorde den tabben med å godkjenne og t.o.m svare på melding på Messenger. Ingen linker eller noe sånt, vel og merke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen har laget en falsk profil med din venns navn og bilde og sendt ut venneforespørsler. Slett den nye "vennen" fra vennelista de og blokker den profilen. Du kjenner ikke den personen som står bak.

Anonymkode: a0c8f...361

Gjest Udontknowme
Skrevet

Dette har hent meg før, jeg kontaktet personen med samme navn og spurte om han hadde laget ny gb konto, da jeg fikk et nei blokket jeg den nye som sto og ventet på å bli godkjent. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer hele tiden. Enkelte av de mindre kritiske FB-vennene mine blir stadig utsatt for at noen oppretter profiler i deres navn, med deres bilder. Med enkelte skjer dette så ofte at jeg ikke engang gidder å sjekke om de har opprettet ny profil før jeg rapporterer, men i de fleste tilfeller dobbeltsjekker jeg før jeg rapporterer den nye/falske profilen.  

Så lenge du ikke har trykket på noen linker eller oppgitt noe info, koder e.l. er det ikke så farlig. Bare rapporter den falske profilen, og avslutt FB-vennskapet med den falske profilen. Og så lenge du passer på å rapportere riktig profil, altså den nye, falske profilen, skjer det ingenting galt med den ekte profilen og FB-vennskapet deres. 

Men siden du godtok forespørselen og de har fått tilgang til bildene dine hadde jeg sørget for å få noen til å søke på navnet ditt på FB, for å sjekke om noen har opprettet en falsk profil i ditt navn også. Det er ikke sikkert det hjelper å søke selv, siden disse folkene ofte er lure nok til å blokkere personen de utgir seg for å være. 

Anonymkode: 4823f...e86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...