AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Har et spm til dere som har vært sykemeldt i et år. Jeg har en del uker ferie til gode, og arbeidsgiver har ytret ønske om at jeg skal ta ut disse nå, «slik at maksdatoen for sykepenger forskyves». Jeg har som mål å få meg ny jobb, så dette vil jo kjøpe meg litt mer tid på å få til dette. Men samtidig så er det jo snakk om ganske mye penger å gå glipp av, som kan brukes som «buffer» om jeg i verste fall havner på AAP eller dagpenger. Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Anonymkode: b8275...2bc
Summeer Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Du skal avvikle ferien nå. Arbeidsgiver kan styre når du tar ut ferie, og du er igrunn instruert nå som arbeidsgiver har bedt deg avvikle den i hovedferieperioden.
Summeer Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Skjønte ikke helt det med «ganske mye penger å gå glipp av»? Om du ikke tar ferie nå så når du maksdato tidligere. Og dersom du slutter uten å avvikle ferien får du mest sannsynlig mindre feriepenger utbetalt dersom du har en arbeidsgiver som forskutterer sykepengene og gir deg full ferieopptjening istedetfor nav sin opptjening.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Summeer skrev (4 minutter siden): Du skal avvikle ferien nå. Arbeidsgiver kan styre når du tar ut ferie, og du er igrunn instruert nå som arbeidsgiver har bedt deg avvikle den i hovedferieperioden. Arbeidsgiver kan ikke styre det under en sykemelding. Anonymkode: 8a07f...d60 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Hadde bare sagt at du er sykemeldt og derfor ikke kan ta ferie nå. Anonymkode: 8a07f...d60 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Arbeidsgiver har ingen rett til å be deg ta ut ferien nå. Du er dessuten sykmeldt. Tar du ut ferie nå, vil jo det si at du er friskmeldt, noe jeg tolker du ikke er. Anonymkode: 1ad54...1a4 1
jennie Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 TS her. Jeg er fastlønnet og har derfor allerede blitt trukket i lønn for 5 ferieuker i år, og et par ferieuker i fjor som jeg ikke har benyttet meg av. Ved en eventuell avslutning av arbeidsforholdet vil arbeidsgiver antagelig måtte betale tilbake det de har forhåndstrukket som jeg ikke har benyttet meg av. Jeg nærmer meg et år som sykemeldt, og er derfor usikker på om jeg skal bruke disse ferieukene for å forlenge sykemeldingsperioden, eller som et buffer når jeg antagelig går over i en periode med arbeidsavklaringspenger eller dagpenger, som jo er en betydelig reduksjon i inntekten.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 Uansett er det lureste å spare ferien helt til slutt når sykepengene er brukt opp. Da vil man kunne opparbeide seg nye sykepengerettigheter raskere. Ellers kan man bruke ferie mens man er på AAP og få betalt begge deler samtidig. Jeg gjorde dette selv. Gikk på AAP en kort periode og brukte ferie hos arbeidsgiver de dagene jeg var syk. Da slapp jeg også det styret med å søke delvis permisjon fra stillingen og bli trukket i lønn fra arbeidsgiver. Anonymkode: 1ad54...1a4 1
Summeer Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Jeg tror ikke du får fulle 5 uker utbetalt i et sluttoppgjør. Du har kun opptjening for 45 dager i opptjeningsåret, så grunnlaget er lavere. Arbeidsgivere som forskutterer for nav pleier å gi full ferieopptjening som et gode, men det er ikke gitt at det blir utbetalt i et sluttoppgjør. Det ville jeg isåfall sjekket veldig godt før jeg motsatte meg å avvikle feriedagene
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 jennie skrev (20 minutter siden): TS her. Jeg er fastlønnet og har derfor allerede blitt trukket i lønn for 5 ferieuker i år, og et par ferieuker i fjor som jeg ikke har benyttet meg av. Ved en eventuell avslutning av arbeidsforholdet vil arbeidsgiver antagelig måtte betale tilbake det de har forhåndstrukket som jeg ikke har benyttet meg av. Jeg nærmer meg et år som sykemeldt, og er derfor usikker på om jeg skal bruke disse ferieukene for å forlenge sykemeldingsperioden, eller som et buffer når jeg antagelig går over i en periode med arbeidsavklaringspenger eller dagpenger, som jo er en betydelig reduksjon i inntekten. Jeg var i samme situasjon. Ble ufør og fikk feriepenger når jeg sa opp jobben i den forbindelse. Var sykemeldt 1 år før ufør. Og tok ikke ferie. ( arbeidsgiver spurte så klart heller ikke om det) Anonymkode: 8a07f...d60
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Du kan ta ut ferien mens du får aap, og motta feriepenger fra jobben i tillegg til aap, fra nav.no: "Hvis du skal ta ferie fra en jobb, vil vi ikke redusere dine AAP. Men hvis du i samme tidsrom har avtalt andre aktiviteter med oss, og også tar fri fra disse, så vil du ikke få utbetalt AAP de dagene. Hvis du får utbetalt feriepenger som du har opparbeidet deg, vil ikke dette føre til reduksjon i dine AAP." Anonymkode: 2b844...419
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 On 7/21/2023 at 2:59 PM, jennie said: TS her. Jeg er fastlønnet og har derfor allerede blitt trukket i lønn for 5 ferieuker i år, og et par ferieuker i fjor som jeg ikke har benyttet meg av. Ved en eventuell avslutning av arbeidsforholdet vil arbeidsgiver antagelig måtte betale tilbake det de har forhåndstrukket som jeg ikke har benyttet meg av. Jeg nærmer meg et år som sykemeldt, og er derfor usikker på om jeg skal bruke disse ferieukene for å forlenge sykemeldingsperioden, eller som et buffer når jeg antagelig går over i en periode med arbeidsavklaringspenger eller dagpenger, som jo er en betydelig reduksjon i inntekten. Jeg har selv vært i noe av samme situasjon, og jeg brukte feiren mot slutten da jeg var syk, for å beholde i hvert fall noe sykepengerettigheter. Når man er langvarig syk som oss, så er det som regel kronisk eller uforutsigbart, og det kan være veldig kjekt å ha mulighet til sykemelding senere og. Men joda, du vil få etterbetalt det du har trukket for ferie du ikke tar ut. Hvis du så bruker opp pengene på "rør" sliter du mer enn om du setter de av til å kunne leve av når du ikke har annen støtte/rettigheter på sykepenger osv. Anonymkode: 52add...ba6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå