Brunello Skrevet 21. juli 2023 #41 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde dekket utleggene, men sagt at betaling for tidsbruk burde vært avklart på forhånd. Og så ville jeg aldri akseptert en «tjeneste» fra denne vennen igjen. Anonymkode: 3c0b7...127 Så du mener venner skal bruke mange timer uten å ta betalt? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #42 Skrevet 21. juli 2023 Min mann er snekker, og alle ville ha «venne tjeneste» av han.. dumsnill som han var har han snart pusset opp x antall hjem. Byttet vinduer, lagt tak, gulv og det som er. Dette har han brukt fritiden sin på, helt til han nesten møtte veggen og begynte å si nei.. Han kan til nøds hjelpe familie, men tar betalt. Frisører klipper venner ikke alle venner og bekjente gratis sol «venne tjeneste» Anonymkode: 4cb6f...460 1
Brunello Skrevet 21. juli 2023 #43 Skrevet 21. juli 2023 K.B. skrev (10 timer siden): Tydeligvis en større jobb siden han brukte 8 timer. Men 12.500,- er jo nesten advokat timelønn. Kanskje greit å bare betale og sette det på kontoen for dyrekjøpt lærdom? Hadde vært interessant å høre hva et bilverksted hadde tatt for samme jobben. Kødder du? Dette er jo deler i tillegg. Skulle man ha betalt advokat-(eller konsulent) salær hadde regningen blitt på 30 000,-.
Ulven Skrevet 22. juli 2023 #44 Skrevet 22. juli 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Egne, vilkårlige definisjoner av svart arbeid er ikke tilstrekkelige for å si at dette er i orden. Anonymkode: f82a9...f91 Så forklar gjerne hvordan TS har kjøpt svarte tjenester, og ikke mottatt en ordinær vennetjeneste. Som jo fremdeles er lov.
Apis Skrevet 22. juli 2023 #45 Skrevet 22. juli 2023 Kanskje han ikke mottok lønn fra arbgiver når han byttet bremser for TS. Jeg som arbeidsgiver hadde blitt sur vis jeg fant ut at jeg betalte lønn for tid som ble brukt til å utføre vennetjenester.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #46 Skrevet 22. juli 2023 Bare sånn til opplysning så er det ikke lov til å skru på andre sine biler mot betaling på privaten, man har lov til å skru på sin egen bil eller bilen til noen i samme husstand men ikke bilene til andre personer. Anonymkode: 71828...567 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #47 Skrevet 22. juli 2023 Ulven skrev (21 timer siden): Han har gjort dette i arbeidstiden, og skal ha betalt av deg i tillegg til å få full lønn av arbeidsgiver for jobbing han ikke har gjort. En riktig luring dette her. Å ta noe betalt for vennetjenester gjort på fritiden er helt innafor, men da må det avklares på forhånd slik at man har mulighet til å si nei. Men å skulle ha dobbelt betalt på denne måten er rimelig spesielt. Han har en tvilsom moral denne vennen din. Ser ikke hva som er urimelig med det, det er noen som går litt langt i å forvente vennetjenester, som til tider viser seg å være ganske omfattende. Det er jo etter hva som blir skrevet ikke første gang TS har benyttet seg av disse tjenestene heller, og det å spandere en bytur eller burger er jo ganske lav betaling for reparasjonskostnader av bil. Det spiller jo ingen rolle for TS om at han gjør det i arbeidstiden eller fritiden, han bruker jo den samme tiden. At han valgte å gjøre det i arbeidstiden er noe som arbeidsgiver kanskje ikke blir spesielt fornøyd med da man strengt tatt skal gjøre ting for arbeidsgiver i den tiden, men det er jo mellom han og arbeidsgiver. For TS spiller det ingen rolle. Anonymkode: 1125f...c52
Kokeplate Skrevet 22. juli 2023 #48 Skrevet 22. juli 2023 (endret) Ulven skrev (1 time siden): Så forklar gjerne hvordan TS har kjøpt svarte tjenester, og ikke mottatt en ordinær vennetjeneste. Som jo fremdeles er lov. TS kjøper tilsynelatende en tjeneste av en som tar betalt for tjenesten privat, uten at noe foretak står bak. Endret 22. juli 2023 av Kokeplate
Gjest Bombasi Skrevet 22. juli 2023 #49 Skrevet 22. juli 2023 (endret) En venn tar ikke full verkstedpris for en "vennetjeneste" for en bestevenn. Ihvertfall ikke når jobben gjøres i hans arbeidstid, ergo ikke går utover hans fritid. For 12 500,- er det det ville kostet på verksted. Et verksted ville aldri brukt 8 timer på jobben, selv om han gjorde det. Han har skrevet timepris og timer med gaffel, eventuelt så kommer den høye prisen hans som følge at han har lav kunnskap, og ikke fordi jobben er særlig omfattende. Og da er spørsmålet, er du sikker på at han er din beste venn? Uansett bør du ikke hyre han inn til småjobber flere ganger. Dog bør du ikke forvente at noen gjør noe rundt deg gratis. Så jeg tenker at 2000,- for tjenesten hadde vært meget raust betalt. Endret 22. juli 2023 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #50 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): En ganske omfattende vennetjeneste da. Hadde kostet dyrt å få gjort det på verksted. Tenk om alle vennene forventer det samme? Alltid avklare pris i forkant, eller tenkte du at han skulle gjøre det gratis? Anonymkode: 63253...171 Selvsagt tenker man at det er gratis når man spør en venn om en tjeneste ig de svarer ja i stedet for «ja, men da må jeg nesten ha betaling for arbeidet». Hvis du hjelper en venn å male hjemme en dag, eller med flytting i 8 timer, krever du da timesbetaling? Det gjør i hvert fall ikke jeg… Og ingen av vennene mine heller. Anonymkode: 7862d...9c4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #51 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min mann er snekker, og alle ville ha «venne tjeneste» av han.. dumsnill som han var har han snart pusset opp x antall hjem. Byttet vinduer, lagt tak, gulv og det som er. Dette har han brukt fritiden sin på, helt til han nesten møtte veggen og begynte å si nei.. Han kan til nøds hjelpe familie, men tar betalt. Frisører klipper venner ikke alle venner og bekjente gratis sol «venne tjeneste» Anonymkode: 4cb6f...460 Helt ok å si nei, helt ok å si «ja jeg kan gjøre det for så og så mye», ikke ok å si ja og så etterpå komme og kreve betaling. Anonymkode: 7862d...9c4
Kokeplate Skrevet 22. juli 2023 #52 Skrevet 22. juli 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): En venn tar ikke full verkstedpris for en "vennetjeneste" for en bestevenn. Ihvertfall ikke når jobben gjøres i hans arbeidstid, ergo ikke går utover hans fritid. For 12 500,- er det det ville kostet på verksted. Et verksted ville aldri brukt 8 timer på jobben, selv om han gjorde det. Han har skrevet timepris og timer med gaffel, eventuelt så kommer den høye prisen hans som følge at han har lav kunnskap, og ikke fordi jobben er særlig omfattende. Og da er spørsmålet, er du sikker på at han er din beste venn? Uansett bør du ikke hyre han inn til småjobber flere ganger. Jeg tenker at 2000,- for tjenesten hadde vært meget raust betalt. Selv om det er i arbeidstiden går det utover dødtid, som kunne vært brukt til å drikke kaffe, gjøre arbeid op eget kjøretøy etc.
Gjest Bombasi Skrevet 22. juli 2023 #53 Skrevet 22. juli 2023 (endret) Kokeplate skrev (5 minutter siden): Selv om det er i arbeidstiden går det utover dødtid, som kunne vært brukt til å drikke kaffe, gjøre arbeid op eget kjøretøy etc. Joda, greit nok det. Men at det er i arbeidstiden tenker jeg hindrer han i å ta "overbetalt". Men 2000,-, som i utgangspunktet er mye mer enn du tjener netto på jobb 8 timer den dagen, er et meget raust beløp for tjenesten. Å kreve netto 6000,- fra sin bestevenn for en jobb man gjør i betalt arbeidstid er helt spinnvillt. Deler kommer utenom og er et selvfølge at TS dekker. Endret 22. juli 2023 av Bombasi
Kokeplate Skrevet 22. juli 2023 #54 Skrevet 22. juli 2023 (endret) Jeg ville tatt 2000 til 3000 kroner for arbeidet, avhengig av relasjon. Deler, forbruksmateriell, etc ville jeg selvsagt tatt betalt for i tillegg. Det skulle bare mangle. Endret 22. juli 2023 av Kokeplate
I Grosny Skrevet 22. juli 2023 #55 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vet at han sliter litt økonomisk nå, så hadde tenkt til å betale han penger for jobben denne gangen. Anonymkode: f7ff2...eb7 Vinn vinn, du fikk ordnet bilen ganske fort uten at det kostet fryktelig mye, og kameraten din fikk råd til litt smør på brødskiva. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #56 Skrevet 22. juli 2023 Jeg betalte 17 000 på verksted for det samme i fjor, det var riktignok med noe annet smårusk også, men hovedjobben var lik den ts har fått gjort. Anonymkode: ea9af...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #57 Skrevet 22. juli 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): En venn tar ikke full verkstedpris for en "vennetjeneste" for en bestevenn. Ihvertfall ikke når jobben gjøres i hans arbeidstid, ergo ikke går utover hans fritid. For 12 500,- er det det ville kostet på verksted. Et verksted ville aldri brukt 8 timer på jobben, selv om han gjorde det. Han har skrevet timepris og timer med gaffel, eventuelt så kommer den høye prisen hans som følge at han har lav kunnskap, og ikke fordi jobben er særlig omfattende. Og da er spørsmålet, er du sikker på at han er din beste venn? Uansett bør du ikke hyre han inn til småjobber flere ganger. Dog bør du ikke forvente at noen gjør noe rundt deg gratis. Så jeg tenker at 2000,- for tjenesten hadde vært meget raust betalt. Man vet ikke hva slags bil TS har, og man kan nok godt oppleve at prisen overstiger 12K for det TS har skrevet skal repareres. Syntes det er en uting at mange forventer vennetjenester gratis eller til en urealistisk lav pris sammenlignet med prisen på markedet. Det sagt, man burde nok ha kommunisert litt bedre her, TS burde ha vært klar på at hvis det påløper kostnader så skal TS godkjenne det, og denne vennen burde nok også ha opplyst tidligere om hvilken pris han så for seg. Anonymkode: 1125f...c52 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #58 Skrevet 22. juli 2023 Jeg hadde mondeoen inne på Meca for skiver, klosser og klippere bak i vår, det ble rett over 8500. Anonymkode: a1573...2db
Maskinfører Skrevet 22. juli 2023 #59 Skrevet 22. juli 2023 Høres ikke ut som vennetjeneste dette men full pris 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #60 Skrevet 23. juli 2023 Maskinfører skrev (20 timer siden): Høres ikke ut som vennetjeneste dette men full pris Vi har nå tydelig kommet frem til at de ikke er venner. Anonymkode: f82a9...f91
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå