AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #21 Skrevet 21. juli 2023 Hvis det er vennetjeneste burde du vel være sammen med ham når han holder på - som venner. Ordne med pizza og drikke, holde skiftenøkkelen, underholde, prate skit osv. Og selvfølgelig at du er lett å be når han fks. senere skal flytte - og det også er sosialt samvær sammen med jobbinga. Ville du fks. bare gitt nøkkelen til et par venner og forventet at de tok seg av flyttelasset mens du drev med andre ting? Å levere bilen til reprasjon og komme tilbake å hente den høres ikke ut som en vennetjeneste for meg. Anonymkode: 489f2...984 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #22 Skrevet 21. juli 2023 Ts her Fascinerende å se hvor mye (eller lite) enkelte fikk med seg av innlegget jeg skrev… Nå er det ikke slik at vennentjenester mellom meg og han bare går ene veien, her går det begge veier, han kan skru bil, jeg kan andre ting som jeg hjelper han med, har tross alt kjent hverandre i over 20 år. «Betaling» mellom oss har hele tiden vært tjeneste mot tjeneste, evt andre ting som vi avtaler underveis. ALDRI «faktura», så det kom veldig overraskende på. Selvfølgelig skal jeg betale for delene, det sa jeg også i HI. Har en venn som faktisk er mekaniker, hadde avtale med han å ta det på verkstedet hans om ikke han som utførte jobben ønsket å ta den. Tusen takk til dere som svarte på det jeg lurte på 😊 Anonymkode: f7ff2...eb7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #23 Skrevet 21. juli 2023 Du var ikke hos ham som en venn når han fikset bilen din TS Anonymkode: 489f2...984 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #24 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er vennetjeneste burde du vel være sammen med ham når han holder på - som venner. Ordne med pizza og drikke, holde skiftenøkkelen, underholde, prate skit osv. Og selvfølgelig at du er lett å be når han fks. senere skal flytte - og det også er sosialt samvær sammen med jobbinga. Ville du fks. bare gitt nøkkelen til et par venner og forventet at de tok seg av flyttelasset mens du drev med andre ting? Å levere bilen til reprasjon og komme tilbake å hente den høres ikke ut som en vennetjeneste for meg. Anonymkode: 489f2...984 Hadde gjort det om han ikke hadde tatt det i arbeidstiden, jeg jobber jo selv 😊 Men han valgte å gjøre det i arbeidstiden fordi det uansett var så stille på jobb 😊 Når han har hjulpet meg før har jeg som oftest tatt med meg hunden hans på en lengre tur 😊 Har vasket ned leiligheten hans en del ganger, han har ikke holdt meg med selskap da 😋 (ikke fikk jeg betalt i penger heller, men i mat/drikke slik vi pleier) Anonymkode: f7ff2...eb7 4
lillevill Skrevet 21. juli 2023 #25 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Noen som skrur bil som hobby? Eller noen som jobber på bilverksted? Skrur dere bil for venner av og til også, som en vennetjeneste? kompisen min skulle hjelpe meg med å skifte bremseskiver og klosser, viste seg at kalipperene også måtte skiftes. Nå som bilen er ferdig mener han at han skal ha 12 500,- for jobben. (8 timers jobb - 5240kr, verkstedsmateriell 4x180kr, 2 kalippere 5338kr, 2 skiver 1125kr, bremseklosser hadde jeg selv) Han er ikke utdannet bilmekaniker, jobber heller ikke på verksted, men har tilgang til utstyr på jobben sin og har gjort dette i arbeidstiden, siden det er veldig stille der nå i fellesferien. Så han har fått betalt av arbeidsgiver for å være på jobb, samtidig som han skal ha timesbetaling av meg. Jeg har ikke blitt kontaktet underveis, kunne kjøpt delene mye billigere selv! Leverte bilen til han med innkjøpte bremseklosser. Fikk beskjed dagen etter at bilen trengte skiver også så det hadde han fått tak i. Og nå så ble det jaggu til at den fikk kalippere også, siden de jeg hadde var så rustne, noe jeg ikke fikk beskjed om. Surt å betale så mye for deler når jeg kunne fått de billigere selv, men over 6000,- i betaling for jobben?? Da kunne jo jo like så godt hatt bilen på et autorisert verksted og betalt mindre. Skal nevnes at forrige gang han gjorde samme jobb for meg (5-6 år siden) spanderte jeg en full bytur som betaling, da han skiftet oljefilter og olje spanderte jeg en burger. Vet at han sliter litt økonomisk nå, så hadde tenkt til å betale han penger for jobben denne gangen. Dette er en av mine beste venner, så ble mildt sagt veldig overrasket denne gangen og føler meg egentlig litt kjørt over. Så dere som mekker litt for gode venner, hva hadde dere tatt for jobben? Anonymkode: f7ff2...eb7 kjenner godt til at disse folka tar blodpriser på delene som de henter inn. Sånn er det for alle som selger en tjeneste. De vil selge sine produkter til deg, de vil ikke at DU skal kjøpe ting selv billig. Det beste er å lære selv hvordan man mekker bil.. Du har blitt lurt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #26 Skrevet 21. juli 2023 Veldig spesielt å komme med en faktura på så mange arbeidstimer uten at det er avklart på forhånd. Det hadde man aldri godtatt fra et profesjonelt verksted, og det hadde jeg heller ikke godtatt fra en venn. Her kommer det selvsagt an på hva dere snakket om i forkant, men jeg hadde definitivt ikke bare betalt denne summen uten videre. Jeg foreslår å sette deg med han og forklare at du ble ganske så overrasket over dette kravet, med tanke på at dere har hjulpet hverandre med x,y og z opp igjennom, at du i utgangspunktet synes det er helt i orden å skulle betale litt for arbeidet men at det ikke er greit å komme med en slikt krav i etterkant. Jeg har forresten også et yrke som gjør at veldig mange kommer løpende og vil ha meg til å gjøre jobben gratis (som ellers ville kostet mange, mange tusen). Jeg bruker ikke fritiden min på flerfoldige (vi snakket 60-70 timer) gratis jobb for venner og familie, med mindre det er SVÆRT nære mennesker det er snakk om som også gir tilbake. Jeg har begynt å si nei når jeg får slike forespørsler, det hadde ALDRI ramlet meg inn å si ja, for deretter å presentere en faktura etter at jobben var gjort. Anonymkode: c3165...fe7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #27 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde gjort det om han ikke hadde tatt det i arbeidstiden, jeg jobber jo selv 😊 Men han valgte å gjøre det i arbeidstiden fordi det uansett var så stille på jobb 😊 Når han har hjulpet meg før har jeg som oftest tatt med meg hunden hans på en lengre tur 😊 Har vasket ned leiligheten hans en del ganger, han har ikke holdt meg med selskap da 😋 (ikke fikk jeg betalt i penger heller, men i mat/drikke slik vi pleier) Anonymkode: f7ff2...eb7 Ok, vennskap er forskjellig. Jeg hadde følt meg utnytta hvis dette var noe vi ikke gjorde sammen, gjelder den andre veien også. Hva er vitsen liksom, det er ikke vennetid. Ut ifra det du forteller så synes jeg det høres ut som om vennskapet er over fra din venns side. Faktura... Anonymkode: 489f2...984
K.B. Skrevet 21. juli 2023 #28 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Helt i orden, den prisen. Neste gang, avtal pris, som alle andre sier. Og @K.B. du må gjerne lese og forstå innlegget før du svarer. Anonymkode: f82a9...f91 Ja jeg så det nå, var en litt klossete setning, trodde først han hadde alt han ramset opp, så arbeidstiden var 12.500,- Men når jeg ser at det er masse deler inkludert i disse 12.500,- så høres det jo ikke urimelig ut i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #29 Skrevet 21. juli 2023 lær deg litt selv så kan du leve billig. Byttet skiver + klosser på en Toyota. Kostet ca 1500,- og tok hele 1 time. Men hadde aldri gjort dette som en "vennetjeneste" for noen gratis! Anonymkode: 01fad...479
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #30 Skrevet 21. juli 2023 Det er dyrere enn det jeg betalte for å få det gjort på verksted. Jeg betalte rundt 10000,- for å bytte skiver, klosser og kalipere. Det var både deler og arbeid i den prisen Anonymkode: 69e51...b8b 2
Ost Skrevet 21. juli 2023 #31 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 8 timers jobb? Jeg skrur endel for venner og kjente. Tar betalt for det såklart, men 8 timer for å skifte bremser, klosser og calipere? 🤣 bruker 2-3 timer på den jobben, inkludert lufting av bremsene. Anonymkode: 5abb8...e84 Kommer vel litt an på. Jeg har brukt en evighet på å bytte calipere da boltene satt bom fast og måtte kuttes av osv. Skruer til bremseskivene kan være dårlige så de må borres vekk, etc. Om man har alt utstyr tilgjengelig for å håndtere slike situasjoner er 8 timer vel mye fortsatt, vel og merke. Men dersom alt går greit å demontere/remontere så bytter man caliper, skiver og klosser på et par timer maks.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. juli 2023 #32 Skrevet 21. juli 2023 Du må jo betale for delene han har kjøpt til din bil. Neste gang blir du enig om prisen først.
pressplay Skrevet 21. juli 2023 #33 Skrevet 21. juli 2023 (endret) - Leste feil Endret 21. juli 2023 av pressplay 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #34 Skrevet 21. juli 2023 pressplay skrev (7 minutter siden): Facinerende at de færreste ikke har lagt merke til at kompisen kun tar 50 kr betalt for selve jobben, resten er utgifter til deler. Mer vennetjeneste enn det får du ikke. Nei han tar over 5000 betalt uten delene Anonymkode: 93d88...b16 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #35 Skrevet 21. juli 2023 pressplay skrev (8 minutter siden): Facinerende at de færreste ikke har lagt merke til at kompisen kun tar 50 kr betalt for selve jobben, resten er utgifter til deler. Mer vennetjeneste enn det får du ikke. Hvordan får du det til å bli 50,-?? Anonymkode: 69e51...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #36 Skrevet 21. juli 2023 Jeg syntes det er dritt, og jeg hadde ikke syes det var kult. Man avtaler pris på forhånd, ihvertfall når man er vant med at tjenester er noe man gjør for hverandre gratis. Jeg hadde sendt melding "jeg betaler selvfølgelig for delene, men var ikke over 600kr/t litt i drøyeste laget?" Anonymkode: 93d88...b16 2
pressplay Skrevet 21. juli 2023 #37 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei han tar over 5000 betalt uten delene Anonymkode: 93d88...b16 Leste 5240 kr i verkstedsmateriell. My bad, litt rotete satt opp.
Ulven Skrevet 21. juli 2023 #38 Skrevet 21. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Tvilsom moral har jo TS selv også som benytter seg av svart arbeid... Anonymkode: 91a8e...ce4 Slik jeg forstår svartarbeid er det når man jobber i sitt eget yrke på fritiden uten å skatte av det. Vedkommende her er jo ikke mekaniker, men en person som er vant til å skru bil , ergo ikke svartarbeid etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #39 Skrevet 21. juli 2023 Ulven skrev (3 timer siden): ikke svartarbeid etter min mening Egne, vilkårlige definisjoner av svart arbeid er ikke tilstrekkelige for å si at dette er i orden. Anonymkode: f82a9...f91 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #40 Skrevet 21. juli 2023 Man har venner og vennlige bekjente? Mellom oss nærmeste venner ber vi aldri om betaling. Det er en selvfølge og en gledet å hjelpe hverandre. Mellom bekjente tar vi betaling fra/betaler, kanskje bare for materialene om man er gode bekjente. Jeg hadde blitt overrasket og tatt en samtale med vennen min i din situasjon. Om det var noe galt, om han følte seg utnyttet eller om han hadde økonomiske problemer? Anonymkode: 64172...95d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå