Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga veldig dårlig økonomi og dårlige utsikter for å få ordnet opp i det vurderer jeg å flytte til et land med lavere levekostnader. Er det noen som vet hvor mye man trenger ca i norske kroner for å kunne leve "vanlig" i land som Thailand, Filippinene e.l.? Er det andre land som er billigere?

Jeg tenker ikke på å kjøpe sex, gifte meg e.l., bare å flytte dit og leve "vanlig" og få dekket husleie, strøm, mat osv og ha et greit klima i tillegg. Hvordan er levekostnadene i landene jeg nevner? Og i eventuelle andre aktuelle land?

Anonymkode: ff1f3...07d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Thailand bør du ha minst 2000 USD. Altså 20000 nok, 

Filippinene fattigere land enn Thailand, men utrolig nok er det dyrere der enn i Thailand. Der bør du ha minst 2500USD i mnd. Altså 25000 norske. 

Dette er hvis du vil ha noe i nærheten av samme livsstil som hjemme i Norge. Hvis du vil leve som en lokal ute i provinsene kan du klare deg på halvparten. Men det er ikke en livsstil du klarer lenge.  

Anonymkode: 77d68...122

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Tyrkia? Det er d billig tror jeg. Jeg selv vurderer å flytte til utlandet pga veldig dårlig økonomi her og at alt er ekstremt dyrt 

Anonymkode: 9bc42...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på ytelser kan du ikke bo i utlandet året rundt. Du kan kun være x antall måneder før du mister ytelsene dine. Det bor en person her jeg bor som er hjemme noen måneder hvert år og da klager hen på hvor dyrt og dritt alt er i Norge. Glad vedkommende bor i utlandet til vanlig. 

Anonymkode: 55841...6a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

..leve "vanlig" og få dekket husleie, strøm, mat osv..

Hm, bare nysgjerrig her, men hvem tenker du skal dekke husleie, strøm og mat for deg?

Anonymkode: 1102e...25a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du går på ytelser kan du ikke bo i utlandet året rundt. Du kan kun være x antall måneder før du mister ytelsene dine. Det bor en person her jeg bor som er hjemme noen måneder hvert år og da klager hen på hvor dyrt og dritt alt er i Norge. Glad vedkommende bor i utlandet til vanlig. 

Tull. Kun folketrygden man mister ved å bo borte mer enn 6 mnd. Ufør kommer ann på om det er trygdeavtale med landet. 

Anonymkode: c9ddc...b3d

Skrevet

Du kan sjekke numbeo.com, super side for prissammenlikning i alle verdens land og byer. Så kan du sammenlikne kostnadene med andre byer. I Ho Chi Minh feks trenger man bare 12000 kr for å ha samme levestandard som det 32000 kr gir i Oslo

image.thumb.png.30fd1a39985ebb439a5d97c2dfeab708.png

• Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

I Thailand bør du ha minst 2000 USD. Altså 20000 nok, 

Filippinene fattigere land enn Thailand, men utrolig nok er det dyrere der enn i Thailand. Der bør du ha minst 2500USD i mnd. Altså 25000 norske. 

Dette er hvis du vil ha noe i nærheten av samme livsstil som hjemme i Norge. Hvis du vil leve som en lokal ute i provinsene kan du klare deg på halvparten. Men det er ikke en livsstil du klarer lenge.  

Du kommer ekstremt langt med 15-20000 på Filippinene. SPESIELT utenfor de store byene. Men bare man holder seg borte fra Manila,så burde det gå veldig greit. Vet ikke hvordan du lever i Norge,men høres litt ekstravagant ut. Man klarer seg f.eks med en scooter kontra bil på Filippinene. Thailand også forøvrig. Mat er jo skitbillig. (Om man ikke kjøper import fra f.eks USA) Er man smart har man svært mye å leve for. Man kan bo veldig godt! Men ja,det er dyrere en Thailand generelt. 

Når det er sagt så kjenner jeg en ufør som bor i Thailand. Rundt 18k utbetalt. Har kone og barn. Lever bedre en "de fleste" lokale. Ganske fint hus osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga veldig dårlig økonomi og dårlige utsikter for å få ordnet opp i det vurderer jeg å flytte til et land med lavere levekostnader. Er det noen som vet hvor mye man trenger ca i norske kroner for å kunne leve "vanlig" i land som Thailand, Filippinene e.l.? Er det andre land som er billigere?

Jeg tenker ikke på å kjøpe sex, gifte meg e.l., bare å flytte dit og leve "vanlig" og få dekket husleie, strøm, mat osv og ha et greit klima i tillegg. Hvordan er levekostnadene i landene jeg nevner? Og i eventuelle andre aktuelle land?

Anonymkode: ff1f3...07d

Det er ikke alle land som tillater at utlendinger bosetter seg fast, da må man reise ut og inn av landet med jevne mellomrom for å fornye visum. Enkelte land så kan heller ikke utlendinger kjøpe eiendom.

Andre ting du må tenke på er privat helseforsikring hvis landet du flytter til ikke har trygdeavtale med Norge, selv om noen land kan ha trygdeavtale så er det ikke sikkert at den dekker så mye. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull. Kun folketrygden man mister ved å bo borte mer enn 6 mnd. Ufør kommer ann på om det er trygdeavtale med landet. 

Anonymkode: c9ddc...b3d

Tull, medlemskapet i folketrygden kan falle bort om man oppholder seg utlandet mer enn 12 måneder i løpet av en toårsperiode. Det er derfor at mange oppholder seg i utlandet 6 måneder i året eller ett år i gangen får så å tilbringe det neste hele året i Norge.

Man får fremdeles utbetalt uføretrygd om man flytter til et land uten trygdeavtale, medlemskap i folketrygden har ingenting med retten til å få utbetalt uføretrygd.

Når et land ikke har trygdeavtale så betyr det at man ikke blir medlem i det landet sin trygdeordning, da må man ordne med private forsikringer for ting som normalt er dekket av en trygdeavtale. Mister man medlemskapet i folketrygden så kan det få konsekvenser den dagen man flytter tilbake til Norge eller reiser til Norge for planlagt behandling.

Spania har f.eks. trygdeavtale med Norge, det gir nordmenn de samme rettighetene i Spania som spanjoler. Det vil si gratis behandling på sykehus og sterkt reduserte priser på medisiner.  

Anonymkode: 4ea51...6ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Joda, som ufør kan du bo i utlandet så lenge du vil i mange land. Du mister medlemskap i folketrygden etter så og så lang tid, men du mister ikke uføretrygden. 

vel, alt ER faktisk dyrt i Norge, og det er uten tvil vanskelig for noen med varig nedsatt inntekt for noen å ha det greit. Så derfor tyr mange til å flytte utenlands. 

Anonymkode: b0a55...642

Skrevet

Er det ikke snakk om at ytelsene også skal bli eller er regulert i henhold til kostnadsnivået i landet.  Så vis en flytter til et land i sør Asia så blir evt trygd mindre en i Norge 

Skrevet
3 minutter siden, Apis said:

Er det ikke snakk om at ytelsene også skal bli eller er regulert i henhold til kostnadsnivået i landet.  Så vis en flytter til et land i sør Asia så blir evt trygd mindre en i Norge 

De tar i hvertfall ikke fra deg noe dersom du er på minstesats. Kommer du der med max utbetaling er det gjerne annerledes

AnonymBruker
Skrevet

Mange regner ikke forbruk korrekt. De ser på hva en liter melk koster, så flytter de. 

Men å flytte til et u-land har sine utgifter man ikke har i Norge. Og det kommer i tillegg til å tilpasse seg...et uland. Det er ikke bare bare. 

Jeg kan nevne noe eksempler.

Du må beregne løpende visumkostnader. Fordi du ikke får permanent oppholdstillatelse. Dette kan i løpet av et år bli store summer. Særlig for Thailand, siden man kun kan ta visa-run 1 gang i løpet av et år. Altså må man beregne inn kostander til å fly hjem til Norge minst en gang i året, og bli hjemme i norge til man kan få nytt visum i Thailand.

I Filippinene må du ikke reise ut på 3 år, men visumavgiftene kan komme på mange tusen i løpet av et år. 

I tillegg er ikke helse gratis. Man må kjøpe forsikring, eller betale ved behov. Begge deler er utgifter man ikke tenker på i Norge, men som kommer på toppen når man flytter. Det kan bli store summer i løpet av et år. 

Å leie leilighet kan høres billig ut. Men når man flytter med kun en koffert må man kjøpe inn alt man trenger. Oppstartskostnadene kan bli store. Og hva gjør man med alle tingene man har kjøpt når man må reise hjem til Norge for en periode på grunn av visum? Sette de på lager? Kostnader. 

Dette var bare noen eksempler. Det finnes utallige små og store eksempler som dette, som må regnes inn i det månedlige budsjettet. Og alt i alt bør man ha 2000 dollar for Thailand eller 2500 dollar for Filippinene for å ikke leve helt på grensen, Altså at en liten krise kan velte hele livet ditt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg vet har ikke Norge trygdeavtale med land som Thailand osv, mao vil man ikke kunne ta med seg trygden dit. Men vi har avtaler med andre land. Man beholder vel trygden som den er, men blir skattet etter landet man flytter til sine bestemmelser. Tror jeg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/innsikt/internasjonalt-samarbeid/trygdekoordinering/id489267/#:~:text=Norge har inngått bilaterale trygdeavtaler,USA og Østerrike%2C foruten en 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (7 minutter siden):

Nei det har det aldri vært snakk om, uføretrygd og pensjon er rettigheter som er opparbeidet og det ville dessuten brutt med f.eks. EØS-avtalen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det har det aldri vært snakk om, uføretrygd og pensjon er rettigheter som er opparbeidet og det ville dessuten brutt med f.eks. EØS-avtalen.

Riktig, men dette gjelder da kun for land som Norge har trygdeavtale med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg vet har ikke Norge trygdeavtale med land som Thailand osv, mao vil man ikke kunne ta med seg trygden dit. Men vi har avtaler med andre land. Man beholder vel trygden som den er, men blir skattet etter landet man flytter til sine bestemmelser. Tror jeg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/innsikt/internasjonalt-samarbeid/trygdekoordinering/id489267/#:~:text=Norge har inngått bilaterale trygdeavtaler,USA og Østerrike%2C foruten en 

Tull, trygdeavtale har ingenting med retten til å få utbetalt uføretrygd i land uten trygdeavtale.

Du må heller ikke blande sammen trygdeavtaler og skatteavtaler, flytter man til et land uten skatteavtale så risikerer man å måtte skatte dobbelt. Det vil si at Norge krever kildeskatt på uføretrygd eller pensjon samtidig med at man må betale skatt til det landet man har flyttet til.

Skatteavtalen f.eks. mellom Norge og Spania sier at man kun skal betale skatt til det landet man er bosatt i og norske skattemyndigheter kan ikke trekke kildeskatt, men det forutsetter selvsagt at man leverer dokumentasjon fra spanske skattemyndigheter til norske skattemyndigheter som bekrefter at man er skattemessig bosatt i Spania.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Riktig, men dette gjelder da kun for land som Norge har trygdeavtale med. 

Nei det gjør det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tull, trygdeavtale har ingenting med retten til å få utbetalt uføretrygd i land uten trygdeavtale.

Du må heller ikke blande sammen trygdeavtaler og skatteavtaler, flytter man til et land uten skatteavtale så risikerer man å måtte skatte dobbelt. Det vil si at Norge krever kildeskatt på uføretrygd eller pensjon samtidig med at man må betale skatt til det landet man har flyttet til.

Skatteavtalen f.eks. mellom Norge og Spania sier at man kun skal betale skatt til det landet man er bosatt i og norske skattemyndigheter kan ikke trekke kildeskatt, men det forutsetter selvsagt at man leverer dokumentasjon fra spanske skattemyndigheter til norske skattemyndigheter som bekrefter at man er skattemessig bosatt i Spania.

Uførepensjon og uførestønad ved flytting til utlandet

Reglene for å få uførepensjon er noe strengere enn reglene for alderspensjon. Hovedregelen er at du fortsatt må være medlem i folketrygden for å få uførepensjon, det vil si at du enten må bo i Norge eller være frivillig, betalende medlem. Det er tre viktige unntak fra denne hovedregelen:

Kravet om medlemskap gjelder ikke hvis du flytter til et EU/EØS-land. EØS-avtalen gir deg rett til de samme ytelsene uavhengig av hvilket EU/EØS-land du bor i.

Hvor står det at man kan ta med uføretrygd til land som Thailand?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...