AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Noen her som måtte begynne på det til slutt? Og hjalp det? tenger ikke skrive dose osv. bare lurer på om det har fungert for andre. eller hvordan kom du deg etter fødselsdepresjon? Hadde du mye tvangstanker? Anonymkode: fb25b...2af
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Har ikke prøvd det ift fødselsdepresjon, men gikk på det i noen år før graviditet. Det hjalp meg, men vet om andre som har blitt helt kokko av det. Så tror du må ta det med legen din som kjenner deg, også må dere sammen finne ut hva som funker for deg. Jeg tok det også sammen med jevnlige samtaler med psykolog. Erstattet ikke hjelp med medisiner. Anonymkode: ad408...907
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Jeg brukte zoloft mot depresjon en gang i tiden, det har helt forferdelig. Da jeg fikk fødselsdepresjon og de foreslo medisinering nektet jeg plent. Gikk i terapi hos bup på sped- og småbarnsteam og fvk. Det hjalp meg over kneika Anonymkode: f9f95...7f3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen her som måtte begynne på det til slutt? Og hjalp det? tenger ikke skrive dose osv. bare lurer på om det har fungert for andre. eller hvordan kom du deg etter fødselsdepresjon? Hadde du mye tvangstanker? Anonymkode: fb25b...2af Vet ikke om det var det men depresjon med småbarn pg samlivsbrudd. Begynte på cipralex. Ja det flater helt ut følelses registret ditt. Du blir munntørr og det vil gå hardt utover tennene. I tillegg når følelser blir så flate blir sex livet deretter. Andre minus er at legen bare fortsatte å skrive ut. År etter år til jeg selv bare bare slutta. Aldri mer for min del. men det er en vurderingssak om det er verd det. Anonymkode: 0592d...969 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om det var det men depresjon med småbarn pg samlivsbrudd. Begynte på cipralex. Ja det flater helt ut følelses registret ditt. Du blir munntørr og det vil gå hardt utover tennene. I tillegg når følelser blir så flate blir sex livet deretter. Andre minus er at legen bare fortsatte å skrive ut. År etter år til jeg selv bare bare slutta. Aldri mer for min del. men det er en vurderingssak om det er verd det. Anonymkode: 0592d...969 Så leit at du opplevde det slik. Jeg opplevde det ganske motsatt. Fikk mer tilgang på alle følelsene mine uten at de "tok over", den tunge mørke skya på skuldrene og i livet ble lettere og sexlysten kom tilbake. Greide endelig å puste litt med magen og jeg ble ikke så kaotisk og engstelig lengre. Mange fysiske plager ble borte eller mindre. Det er ingen quick fix, men den hjalp meg til å komme inn i en positiv spiral hvor jeg orket å gjøre de positive tingene. Slike medisiner er veldig individuelt hvordan fungerer, ts. Anonymkode: df52c...f20 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet ikke om det var det men depresjon med småbarn pg samlivsbrudd. Begynte på cipralex. Ja det flater helt ut følelses registret ditt. Du blir munntørr og det vil gå hardt utover tennene. I tillegg når følelser blir så flate blir sex livet deretter. Andre minus er at legen bare fortsatte å skrive ut. År etter år til jeg selv bare bare slutta. Aldri mer for min del. men det er en vurderingssak om det er verd det. Anonymkode: 0592d...969 Jeg hadde ikke denne opplevelsen med cipralex. I mitt tilfelle ble jeg meg selv uten å havne i de dystre dalene hver gang jeg møtte motgang eller tunge tanker. Klarte tenke mer klart. Hadde aldri noe problemer med noe tenner, munntørrhet eller noe. Fikk livet mitt tilbake med de. Jeg går ikke på de nå lengre, for jeg jobbet meg ut av depresjonen med hjelp gjennom terapi. Anonymkode: ad408...907 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke om det var det men depresjon med småbarn pg samlivsbrudd. Begynte på cipralex. Ja det flater helt ut følelses registret ditt. Du blir munntørr og det vil gå hardt utover tennene. I tillegg når følelser blir så flate blir sex livet deretter. Andre minus er at legen bare fortsatte å skrive ut. År etter år til jeg selv bare bare slutta. Aldri mer for min del. men det er en vurderingssak om det er verd det. Anonymkode: 0592d...969 Akkurat det der er jo veldig dumt da, en del får nok for dårlig oppfølging i etterkant. Anonymkode: 70dd7...4db
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke om det var det men depresjon med småbarn pg samlivsbrudd. Begynte på cipralex. Ja det flater helt ut følelses registret ditt. Du blir munntørr og det vil gå hardt utover tennene. I tillegg når følelser blir så flate blir sex livet deretter. Andre minus er at legen bare fortsatte å skrive ut. År etter år til jeg selv bare bare slutta. Aldri mer for min del. men det er en vurderingssak om det er verd det. Anonymkode: 0592d...969 Ikke min erfaring. Jeg fikk Cipralex som følge av svært uttalt sykdom som var helt forjævlig å holde ut. Det jeg opplevde av bivirkninger var: - vektoppgang - tok lengre tid å få orgasme i starten, ikke noe problem nå - litt dårligere søvn, la derfor til melantonin - stoppet å gråte meg gjennom alle dager og planlegge selvmord (tvangstanker hele dagen lang, repetisjoner) - ble nok litt….ikke flat, men «care» de første mnd, så jevnet det seg ut Om du ikke sliter noe med angst kan Brintellix være et alternativ - går for å være litt mildere. Anonymkode: d4221...eeb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 Jeg merket utrolig god effekt. Fikk plutselig overskudd og følte meg som meg selv igjen. Definitivt det beste jeg har gjort! Anonymkode: 6fada...54d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #11 Skrevet 21. juli 2023 Jeg prøvde cipralex mot depresjon/PMDD. Det var ikke noe for meg: jeg ble helt «flat» i humøret, mistet evnen til å glede meg over de små tingene jeg faktisk kjente glede over og sexlysten forsvant. Men hadde jeg vært dårligere enn jeg var, type null livsglede og ev. suicidal, så hadde jeg helt klart tatt det. Jeg har ei venninne med angst som har gått på det i mange år, for henne er det gull verdt og hun opplever ikke de samme bivirkningene som jeg gjorde. Moralen er vel at man må bare prøve å se om det funker for seg ☺️ Anonymkode: 5ee45...b94
Anna Maria Skrevet 21. juli 2023 #12 Skrevet 21. juli 2023 Jeg ville prøvd for å se om det er noe for deg. Er det ikke er det jo bare å slutte på de. Om du skylle få problemer med libidoet vil jeg tipse deg om brintellix, som er litt i samme gata av et AD, og det påvirker ikke libidoet. Mange foretrekker det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #13 Skrevet 21. juli 2023 Anna Maria skrev (2 timer siden): Jeg ville prøvd for å se om det er noe for deg. Er det ikke er det jo bare å slutte på de. Om du skylle få problemer med libidoet vil jeg tipse deg om brintellix, som er litt i samme gata av et AD, og det påvirker ikke libidoet. Mange foretrekker det. Ja jeg skal prøve. Men er så skeptisk pga bivirkninger. Hvis jeg får mye bivirkninger, og jeg slutter, vil bivirkninger forsvinne med en gang? Eller kan jeg bli verre med en gang? Si at jeg bare prøver i 2-3 uker da. Noen som har erfaring med det? jeg snakker med legen om dette og! Men jeg synes det er greit å høre litt erfaringer fra andre som faktisk har brukt eller bruker det! For legen sier jo bare at det er bra medisin og ingen bivirkninger…. Anonymkode: fb25b...2af
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #14 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja jeg skal prøve. Men er så skeptisk pga bivirkninger. Hvis jeg får mye bivirkninger, og jeg slutter, vil bivirkninger forsvinne med en gang? Eller kan jeg bli verre med en gang? Si at jeg bare prøver i 2-3 uker da. Noen som har erfaring med det? jeg snakker med legen om dette og! Men jeg synes det er greit å høre litt erfaringer fra andre som faktisk har brukt eller bruker det! For legen sier jo bare at det er bra medisin og ingen bivirkninger…. Anonymkode: fb25b...2af De har ikke umiddelbar effekt. Dette er medisiner man må gå på noen måneder for å se den reelle effekten, så 2-3 uker er ikke nok. Dessuten skal du heller ikke bare kutte de ut på dagen, det kan gjøre ting verre. Om du velger å prøve de noen måneder, og finner ut at det ikke er noe for deg, så skal du kutte ned dose i samråd og oppfølging av lege. Jeg kuttet først ned til halv dose en periode, og så annenhver dag osv. Men dette skal da legen ha informert om? Anonymkode: ad408...907
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #15 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De har ikke umiddelbar effekt. Dette er medisiner man må gå på noen måneder for å se den reelle effekten, så 2-3 uker er ikke nok. Dessuten skal du heller ikke bare kutte de ut på dagen, det kan gjøre ting verre. Om du velger å prøve de noen måneder, og finner ut at det ikke er noe for deg, så skal du kutte ned dose i samråd og oppfølging av lege. Jeg kuttet først ned til halv dose en periode, og så annenhver dag osv. Men dette skal da legen ha informert om? Anonymkode: ad408...907 Jeg vet det:) men tenkte bare på om bivirkninger forsvinner om en slutter, eller om det er vanskelig å slutte med cipralex. Jeg har gått på en annen for mange mange år siden. Og da slutter jeg i samråd og oppfølging av legen, og det var helt grusomt. Det er det som gjør at jeg er skeptisk til antidepressiva igjen. Men legen sier cipralex er en «mild» antidepressiv medisin. 🤷🏼♀️ men har lyst å høre andre sine erfaringer med denne eller andre, om det hjelper når en har fødselsdepresjon! Anonymkode: fb25b...2af
Anna Maria Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 17.12): Jeg vet det:) men tenkte bare på om bivirkninger forsvinner om en slutter, eller om det er vanskelig å slutte med cipralex. Jeg har gått på en annen for mange mange år siden. Og da slutter jeg i samråd og oppfølging av legen, og det var helt grusomt. Det er det som gjør at jeg er skeptisk til antidepressiva igjen. Men legen sier cipralex er en «mild» antidepressiv medisin. 🤷🏼♀️ men har lyst å høre andre sine erfaringer med denne eller andre, om det hjelper når en har fødselsdepresjon! Anonymkode: fb25b...2af Når en har gått på en medisin bare en kort stund er det ikke vanskelig å slutte med medisinen, ofte kan en bare kuttet den rett ut. Og bivirkninger forsvinner om du slutter, etter slik kort tids bruk. jeg mener du har alt å vinne på å prøve , og lite å tape. For det er du som sitter med kontrollen her, ved spakene.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 Anna Maria skrev (1 time siden): Når en har gått på en medisin bare en kort stund er det ikke vanskelig å slutte med medisinen, ofte kan en bare kuttet den rett ut. Og bivirkninger forsvinner om du slutter, etter slik kort tids bruk. jeg mener du har alt å vinne på å prøve , og lite å tape. For det er du som sitter med kontrollen her, ved spakene. Takk for svar:) jeg var redd jeg kanskje fikk de ekle bivirkningene etter bare en kort stund, om jeg må slutte. jeg skal prøve håper det hjelper 🤞🏼 Anonymkode: fb25b...2af
Anna Maria Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 ja jeg håper det lykkes for deg, og skulle du slite med sexlysten så finnes det altså alternativ som er like milde, om en kan si det slik, som ciprale, Alt er bare veldig individuelt med slike medisiner. En må prøve seg frem. Bruk gjerne litt tid på opptrappingen om du føler du trenger det. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå