AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Dere som har fått utredning privat, hvordan gikk dere frem? Jeg googler og googler, men klarer ikke finne noe konkret mtp utredning utenfor det offentlige systemet. Anonymkode: 27387...1ec
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 https://www.ressursklinikken.no/kontakt-oss Anonymkode: 9dac7...2a2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Bare send en forespørsel. Anonymkode: 9dac7...2a2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Volvat var jeg på. Veldig fornøyd Anonymkode: 415ed...c97 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Hva er årsaken til at dere går privat? Får dere ikke hjelp offentlig? Er dere velfungerende og dermed ikke får hjelp? Anonymkode: 46e10...9d5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er årsaken til at dere går privat? Får dere ikke hjelp offentlig? Er dere velfungerende og dermed ikke får hjelp? Anonymkode: 46e10...9d5 Jeg er velfungerende utad (men absolutt ikke velfungerende) og har generelt dårlig erfaring med å få hjelp fra offentlig helsevesen. Har hatt mistanke om aspergers en stund, og ønsker alternativ utenom det offentlige da jeg er redd for at jeg mister motet hvis jeg møter veggen hos fastlegen. Anonymkode: 27387...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Volvat var jeg på. Veldig fornøyd Anonymkode: 415ed...c97 Volvat skal jeg sjekke ut, det er mer praktisk mtp hvor jeg bor. Hvor lang tid tok utredningen? Anonymkode: 27387...1ec
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Volvat var jeg på. Veldig fornøyd Anonymkode: 415ed...c97 Hvilken avdeling var du på? Har snakket med to avdelinger i Oslo omegn som sier de ikke tilbyr det, og jeg kan heller ikke se utfra hjemmesiden at det er noe som tilbys? Anonymkode: 27387...1ec
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er årsaken til at dere går privat? Får dere ikke hjelp offentlig? Er dere velfungerende og dermed ikke får hjelp? Anonymkode: 46e10...9d5 Det er to års ventetid hos dps her jeg bor.... Anonymkode: 314ce...95f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er to års ventetid hos dps her jeg bor.... Anonymkode: 314ce...95f Hvor i alle dager bor du..? Er to års ventetid normalen? Jeg har bodd flere steder i landet, både i Trøndelag og på Østlandet. Men de gangene jeg har blitt henvist til DPS, har jeg ikke måttet ventet lenger enn 2 mnd. Både små og store byer. Da jeg skulle bli utredet for autisme, tok det meg litt over en måned og komme inn på DPS. Ble utredet for autisme både av psykolog, psykiater og spesialpedagog. Det var i Trondheim. Hadde intervju og spørreskjemaer med psykologen på DPS. 2 mnders ventetid for kartleggingstester hos psykiater på DPS. Psykologen henviste meg til en privat spesialpedagog, det var 4 mnd ventetid der. Jeg hadde ikke autisme, men en utviklingsforstyrrelse. Er utad ganske velfungerende og ressurssterk. Har tatt en bachelorgrad, men er ikke i jobb p.d.d. Anonymkode: 081a7...538
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Jeg snakket med privatklinikk som mente at de burde kunne avdekke om jeg hadde asperger eller ikke, med 2-3 timer hos psykiater. Er ikke dette veldig lite? Jeg leser andre steder at det er omfattende å tidkrevende å avdekke, og at det er flere undersøkelser/tester man må gjennom. Er det ikke veldig begrenset hva man rekker på bare et par timer? Anonymkode: 27387...1ec
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakket med privatklinikk som mente at de burde kunne avdekke om jeg hadde asperger eller ikke, med 2-3 timer hos psykiater. Er ikke dette veldig lite? Jeg leser andre steder at det er omfattende å tidkrevende å avdekke, og at det er flere undersøkelser/tester man må gjennom. Er det ikke veldig begrenset hva man rekker på bare et par timer? Anonymkode: 27387...1ec Min utredning, ved et autismesenter, tok et halvt år. Anonymkode: 9dac7...2a2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere som har fått utredning privat, hvordan gikk dere frem? Jeg googler og googler, men klarer ikke finne noe konkret mtp utredning utenfor det offentlige systemet. Anonymkode: 27387...1ec Autisme heter det. Anonymkode: af708...437
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Autisme heter det. Anonymkode: af708...437 Selv om Aspergers er en del av austismespekteret, så er det likevel vesentlige forskjeller. Og hva for rolle spiller det for deg om jeg omtaler det som Aspergers eller autisme? Det jeg spør om er utredning hos privat klinikk. Anonymkode: 27387...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Autisme heter det. Anonymkode: af708...437 De gir fortsatt ut diagnosen Asperger i Norge. Og, det er enighet om at man velger selv hva man velger å bli kalt. Noen ønsker å fortsette å bruke Asperger. Anonymkode: 9dac7...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke autisme, men en utviklingsforstyrrelse. Er utad ganske velfungerende og ressurssterk. Har tatt en bachelorgrad, men er ikke i jobb p.d.d. Anonymkode: 081a7...538 Er det «gjennomgripende, uspesifisert utviklingsforstyrrelse» du viser til her? Dette er i så fall en diagnose innenfor autismespekteret. (Det ene barnet mitt har denne diagnosen). Det er ikke så synlig/«alvorlig» som andre typer av autisme (f.eks barneautisme, og den typen som tidligere ble kalt asperger), men er likefullt en autismespekterdiagnose. Anonymkode: b03f2...b54 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Hvilken hjelp kan man få om man får diagnosen? Anonymkode: 07240...ded 1
NiceOrNothing Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Selv om Aspergers er en del av austismespekteret, så er det likevel vesentlige forskjeller. Og hva for rolle spiller det for deg om jeg omtaler det som Aspergers eller autisme? Det jeg spør om er utredning hos privat klinikk. Anonymkode: 27387...1ec Vil bare få si lykke til med utredning ( og forhåpentligvis adekvat hjelp ) . Syns du er tøff og selvreflektert som gjør det . Har en søster som mistenker at hun har det, men vegrer seg for utredning / diagnose . Dette syns jeg er så synd ( for henne & fam) ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken hjelp kan man få om man får diagnosen? Anonymkode: 07240...ded Tilrettelegging i arbeidslivet. Og grunnlag for uføretrygd om det er nødvendig. Anonymkode: 9dac7...2a2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 NiceOrNothing skrev (9 minutter siden): Vil bare få si lykke til med utredning ( og forhåpentligvis adekvat hjelp ) . Syns du er tøff og selvreflektert som gjør det . Har en søster som mistenker at hun har det, men vegrer seg for utredning / diagnose . Dette syns jeg er så synd ( for henne & fam) ❤️ Tusen takk! Det er jo en terskel, for å si det pent. Og muligens har jeg ikke aspergers, men det vil være til stor hjelp å vite slik at man kanskje kan komme et skritt nærmere å forstå seg selv. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tilrettelegging i arbeidslivet. Og grunnlag for uføretrygd om det er nødvendig. Anonymkode: 9dac7...2a2 Jeg er for lengst ufør (fysisk sykdom), og sånn sett trenger jeg ikke noe støtte. Men jeg ser for meg at en utredning kan få biter til å falle på plass, og at det alene kan være til hjelp slik at man forstår hvorfor man er som man er osv Anonymkode: 27387...1ec 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå