AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Har en som nettopp er blitt 9 år. Han har aldri spurt om å få mobil til tross for at de fleste av vennene hans har. Han har en explora klokke som han bruker når han skal ut med venner og virker fornøyd med det. Men nå har noen av vennene hans begynt å spørre hvorfor han bruker sånn klokke som småungene. Det skal sies at han aldri maser om noe. Vennene samler feks på fotballkort. Han spurte aldri om å få, men når jeg spurte hsn om ikke han også ville det, ble han superglad og vi kjøpte en perm og noen pakker. Nå kjøper jeg en pakke til han innimellom og han blir kjempeglad, men spør aldri om jeg kan kjøpe. Dette er bare et eksempel, det gjelder stort sett alt. Så da tenker jeg at det kan godt hende han vil ha en mobil, han spør bare ikke. Vurderer derfor å kjøpe en mobil til han, men er usikker på om jeg da vil fylle et behov som ikke er der. Han er en veldig oppegående gutt på alle områder, grei, sosial, sportslig og faglig. Anonymkode: 766c7...b0d 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Han er vel forsiktig av seg da? Det er nå du som er foreldren til barnet???? Hvordan er den andre forelderen? Eller omsorgspersonene i livet til gutten? Anonymkode: db269...3e8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Han er forsiktig, opptatt av å følge regler osv. Men han er ikke en som nødvendigvis følger flokken. Han kan feks si ifra til vennene sine om han synes de tar dumme valg, ikke er greie mot andre. Han er minst av fire søsken, de andre er en del eldre og alltid greie med han. Han er ikke så opptatt av å vinne, være sterkest, størst . Noen av vennene hans har et enormt konkurranseinstinkt og da trekker han bare på skuldrene og lar de holde på. Vi har en helt ok økonomi, så det er ikke der det ligger, at han er redd for å spørre pga det. Jeg og faren har vært gift i over 20 år og pappan er en fin, lugn mann som er glad i å leke med han og være sammen med han. Synes det er så rart. Anonymkode: 766c7...b0d 12
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Har dere en foreldregruppe på FB f.eks? Hos oss kommer det av og til spm. om ulike apper, eller om hvor mange som får gå alene på senteret (lite bydelssenter), fordi det er vanskelig å vite når poden sier "men ALLE andre har/får!", og så viser det seg gjerne at kanskje halvparten ikke har/får. En ting er om man har veldig faste prinsipper man ønsker å holde på uansett, men jeg har som regel ikke hatt det, og har ønsket å se det an. Mobil i seg selv har vel blitt ganske vanlig fra tidlig alder, nå er det mer hvilke apper man skal tillate. Jeg ville først sjekket med foreldrene til de nærmeste vennen, som du sier er det ikke vits å skape et behov som ikke er der, og så kan dere ev. høre hva han tenker om saken om alle de ander har. Jeg ser at de siste som fikk mobil i klassen til yngste falt litt utenfor fordi det var "skummelt" å måtte ringe foreldrene for å få tak i dem (disse små har jo aldri vært i nærheten av en fasttelefon 😄). Det er enklere å bare sende en melding til vennene man vet har egen telefon. Anonymkode: 917d2...576 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han er forsiktig, opptatt av å følge regler osv. Men han er ikke en som nødvendigvis følger flokken. Han kan feks si ifra til vennene sine om han synes de tar dumme valg, ikke er greie mot andre. Han er minst av fire søsken, de andre er en del eldre og alltid greie med han. Han er ikke så opptatt av å vinne, være sterkest, størst . Noen av vennene hans har et enormt konkurranseinstinkt og da trekker han bare på skuldrene og lar de holde på. Vi har en helt ok økonomi, så det er ikke der det ligger, at han er redd for å spørre pga det. Jeg og faren har vært gift i over 20 år og pappan er en fin, lugn mann som er glad i å leke med han og være sammen med han. Synes det er så rart. Anonymkode: 766c7...b0d Han høres ut som en kjempefin og reflektert gutt, og da også en som dere da kan spørre hva han selv tenker om saken. Kanskje ser han hvor opptatte de andre blir av mobilen og ikke synes det haster for egen del? Dere kan jo avtale med ham at når han ev. begynner å kjenne på at han også skulle hatt en så kan han si ifra til dere? Anonymkode: 917d2...576 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han høres ut som en kjempefin og reflektert gutt, og da også en som dere da kan spørre hva han selv tenker om saken. Kanskje ser han hvor opptatte de andre blir av mobilen og ikke synes det haster for egen del? Dere kan jo avtale med ham at når han ev. begynner å kjenne på at han også skulle hatt en så kan han si ifra til dere? Anonymkode: 917d2...576 Sant nok. Jeg har liksom bare vært så glad for at han tilsynelatende ikke har hatt noe behov for mobil at jeg har latt være å åpne opp for muligheten. Jeg skal ta en prat med han, takk 😊 Anonymkode: 766c7...b0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere en foreldregruppe på FB f.eks? Hos oss kommer det av og til spm. om ulike apper, eller om hvor mange som får gå alene på senteret (lite bydelssenter), fordi det er vanskelig å vite når poden sier "men ALLE andre har/får!", og så viser det seg gjerne at kanskje halvparten ikke har/får. En ting er om man har veldig faste prinsipper man ønsker å holde på uansett, men jeg har som regel ikke hatt det, og har ønsket å se det an. Mobil i seg selv har vel blitt ganske vanlig fra tidlig alder, nå er det mer hvilke apper man skal tillate. Jeg ville først sjekket med foreldrene til de nærmeste vennen, som du sier er det ikke vits å skape et behov som ikke er der, og så kan dere ev. høre hva han tenker om saken om alle de ander har. Jeg ser at de siste som fikk mobil i klassen til yngste falt litt utenfor fordi det var "skummelt" å måtte ringe foreldrene for å få tak i dem (disse små har jo aldri vært i nærheten av en fasttelefon 😄). Det er enklere å bare sende en melding til vennene man vet har egen telefon. Anonymkode: 917d2...576 Er det siste du nevner der som jeg er redd for, at han skal falle utenfor. Så og si alle de andre har mobil, det vet jeg. Anonymkode: 766c7...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Kanskje han har inntrykk av at dere har dårlig råd og ikke ønkser å være en belastning for dere? Kanskje han tror at han får nei uansett og spør ikke fordi han ikke ønsker avvisningen? Det er kan være mange grunner til at han ikke spør. Men har du spurt han om hvorfor han ikke spør om ting? Anonymkode: 2b1d4...cff 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje han har inntrykk av at dere har dårlig råd og ikke ønkser å være en belastning for dere? Kanskje han tror at han får nei uansett og spør ikke fordi han ikke ønsker avvisningen? Det er kan være mange grunner til at han ikke spør. Men har du spurt han om hvorfor han ikke spør om ting? Anonymkode: 2b1d4...cff Har aldri gitt uttrykk for at vi har dårlig råd. Han har alt han trenger av utstyr (sykkel, ski, skøyter, supbrett osv), vi reiser på ferier, går på kino, badeland, trampolinepark, bor i et helt ok og stort nok hus. De eldre søsknene spør heller sjeldent om ting, men det hender jo. Og noen ganger, som når de spør om ting til mange tusen kroner, så kan de få beskjed om at det må de spare til eller ønske seg til jul/bursdag. Kanskje han har fått med seg deg og tenker at det er sånn med alt, at han må vente? Ikke vet jeg. For ikke så lenge siden, var det en fotballkamp (Manchester U mot Leeds). Han er MU fan og en av kompisene skulle med faren sin. Da han fikk høre det, så jeg at han syntes det hørtes veldig gøy ut, men han spurte ikke. Så jeg gikk tak i to billetter som jeg overasket han med og han ble jublende glad. Jeg har ikke spurt han, det har vært så deilig med en unge som hverken krever eller maser om ting. Men nå som han begynner å bli stor, så undres jeg. Anonymkode: 766c7...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 For meg høres han ut som en som rett og slett ikke tenker over at han ønsker seg ting. At han er så tilfreds med seg selv og tilværelsen at han ikke føler behov for å spørre om å få ting, eller ikke tenker over at det går an å spørre om å få ting fordi han ikke vet at han har lyst på det før tilbudet er der - jfr fotballkortene. Anonymkode: 90591...264 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For meg høres han ut som en som rett og slett ikke tenker over at han ønsker seg ting. At han er så tilfreds med seg selv og tilværelsen at han ikke føler behov for å spørre om å få ting, eller ikke tenker over at det går an å spørre om å få ting fordi han ikke vet at han har lyst på det før tilbudet er der - jfr fotballkortene. Anonymkode: 90591...264 Det kan nok kanskje være der det ligger. Vi har vel kanskje en tendens til å lese han, gi han ting vi vet han blir glad for, så han ikke helt får tid til å kjenne etter at dette er noe han vil ha. Det er jo så hyggelig å gjøre det når vi ser hvor glad og takknemlig han blir. Kanskje vi rett og slett må slutte med det og vente til han selv ber om det. Anonymkode: 766c7...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan nok kanskje være der det ligger. Vi har vel kanskje en tendens til å lese han, gi han ting vi vet han blir glad for, så han ikke helt får tid til å kjenne etter at dette er noe han vil ha. Det er jo så hyggelig å gjøre det når vi ser hvor glad og takknemlig han blir. Kanskje vi rett og slett må slutte med det og vente til han selv ber om det. Anonymkode: 766c7...b0d Nei, det synes jeg ikke dere skal. Jeg synes heller dere skal spørre om han kunne tenkt seg/ønsker seg ting dere ser andre har, og så vente litt før dere kjøper så han rekker å kjenne på å glede seg litt. Ellers tenker jeg dere skal være godt fornøyd med at han har evne til å trives i tilværelsen uten å gå rundt og hige etter å ha/være som alle andre - det er en ekstremt behagelig og økonomisk livsstil 😊 Anonymkode: 90591...264 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, det synes jeg ikke dere skal. Jeg synes heller dere skal spørre om han kunne tenkt seg/ønsker seg ting dere ser andre har, og så vente litt før dere kjøper så han rekker å kjenne på å glede seg litt. Ellers tenker jeg dere skal være godt fornøyd med at han har evne til å trives i tilværelsen uten å gå rundt og hige etter å ha/være som alle andre - det er en ekstremt behagelig og økonomisk livsstil 😊 Anonymkode: 90591...264 Det har du jommen meg helt rett i, takk ❤️❤️ Anonymkode: 766c7...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har aldri gitt uttrykk for at vi har dårlig råd. Han har alt han trenger av utstyr (sykkel, ski, skøyter, supbrett osv), vi reiser på ferier, går på kino, badeland, trampolinepark, bor i et helt ok og stort nok hus. De eldre søsknene spør heller sjeldent om ting, men det hender jo. Og noen ganger, som når de spør om ting til mange tusen kroner, så kan de få beskjed om at det må de spare til eller ønske seg til jul/bursdag. Kanskje han har fått med seg deg og tenker at det er sånn med alt, at han må vente? Ikke vet jeg. Anonymkode: 766c7...b0d Sannsynligvis. Når alle abrna er sånn, så er det nok noe i måten dere svarer på når de har spurt, så de lærer raskt at det føles dårlig å spørre Anonymkode: 055dd...de3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sannsynligvis. Når alle abrna er sånn, så er det nok noe i måten dere svarer på når de har spurt, så de lærer raskt at det føles dårlig å spørre Anonymkode: 055dd...de3 Alle barna er ikke sånn. De eldre spør om ting, men spør ikke om hver minste lille ting som er in for tiden eller ting de ikke trenger hele tiden. Når de spør om ting som ikke er veldig dyrt eller ting de trenger, så får de så og si alltid ja. Er det dyre ting som de ikke trenger, så får de ofte beskjed om st de selv må spare/ønske seg til jul/bursdag. Grunnen til at vi som regel sier ja, er at de ikke maser i tide og utide og godtar et nei når vi tenker at det er på plass. Anonymkode: 766c7...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 Sikker på at alle unntatt han har? Her var det også "alle" i barnehagen som hadde klokke, så vi ga etter for maset, men nå etter ett år på skolen, viser det seg at det er flere i klassen som ikke har klokke. Mobil begynner de med i 4. klasse her, mener jeg. Det var i hvert fall ingen av storesøsknene i 3. kl. som hadde mobil. Men det vil jo så klart variere en god del fra sted til sted. Dere er heldige som ikke har en kravstor unge. Anonymkode: 45162...697 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannsynligvis. Når alle abrna er sånn, så er det nok noe i måten dere svarer på når de har spurt, så de lærer raskt at det føles dårlig å spørre Anonymkode: 055dd...de3 Dette. Hvis svarene ofte er veldig emosjonelle eller påfører barnet store følelser er det ofte de unngår å spørre. Anonymkode: ca632...359
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Sikker på at alle unntatt han har? Her var det også "alle" i barnehagen som hadde klokke, så vi ga etter for maset, men nå etter ett år på skolen, viser det seg at det er flere i klassen som ikke har klokke. Mobil begynner de med i 4. klasse her, mener jeg. Det var i hvert fall ingen av storesøsknene i 3. kl. som hadde mobil. Men det vil jo så klart variere en god del fra sted til sted. Dere er heldige som ikke har en kravstor unge. Anonymkode: 45162...697 Jeg har ikke oversikt over klassen, men vet at alle av de han pleier å re sammen med har. Gutten selv har aldri sagt noe, det er en observasjon jeg har gjort selv. Anonymkode: 766c7...b0d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannsynligvis. Når alle abrna er sånn, så er det nok noe i måten dere svarer på når de har spurt, så de lærer raskt at det føles dårlig å spørre Anonymkode: 055dd...de3 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette. Hvis svarene ofte er veldig emosjonelle eller påfører barnet store følelser er det ofte de unngår å spørre. Anonymkode: ca632...359 Jeg leser innleggene til TS på en helt annen måte enn dere to tydeligvis. Jeg har absolutt ikke noe inntrykk av at TS og den andre forelderen er vanskelig eller gir dårlige svar. De følger jo med og ser an og kjøper billetter og klær og leker osv osv, men barnet har ikke spurt om det på forhånd. Jeg tror heller det er sånn at barnet er vant til å få de tingene han trenger og derfor er det ikke nødvendig å spørre og så er det en god ting at han ikke maser om alt mulig annet utenom for å ha bare for å ha. Jeg syns også - som noen andre nevner over her - at han virker harmonisk og fornøyd og er bare glad for å være til og glad for å være her og fornøyd i seg selv og det han har og får. Han tenker sikkert ikke over å spørre om ting fordi han ikke egentlig trenger det. Det er sånn jeg ville tolket det ut i fra inneleggene til TS. Har du spurt gutten din om hvorfor han ikke spør om å få f.eks billetter til fotballkamp eller mobiltelefon eller andre ting som han blir glad når han får det sånn utenom, TS? Anonymkode: 4b1b3...9e2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 Vi har også 4 barn, og vår yngste er også slik som din gutt. Hun spør ikke om noe som helst, ikke engang etter is på en varm dag. Vi fant ut hva det kom av. Hun har ikke trengt å spørre etter noe hele sitt liv, da hennes 3 søsken har spurt om ting og hun har derfor automatisk også fått. Hun "kan" rett og slett ikke spørre, for hun er ikke vant til å måtte gjøre det. Vi erfarte at hun hadde lyst på både det ene og det andre når vi spurte henne, men hun spurte ikke om disse tingene av eget initiativ. Hun har alltid virket fornøyd til tross for dette, utrolig nok. Så jeg tror det kan dreie seg om det å være yngste barn i familien, å være den som alltid har fått når søsken har spurt og som rett og slett ikke har lært seg hvordan spørre selv. Det høres litt merkelig ut, men for vår datter er dette realiteten. Anonymkode: 8f479...881 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå