Gå til innhold

Far etterlater barna en hel arbeidsdag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mange som lar barna være alene hele dager når de er 6-8 år gamle, fordi de ikke har noe valg. Jeg tror neppe du får barnevernet til å reagere på det. Jeg ville valgt en annen tilnærming for å få far til å forstå at dette er i tidligste laget. Holde igjen fra samvær, vil bare eskalere konflikten. Be om et møte på familievernkontoret i første omgang. 

Anonymkode: 0aa65...a50

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (7 timer siden):

Man kan ikke bare bestemme alene at man skal «begrense samværet». Selv om dette er totalt uansvarlig så er ikke Pappaer rettsløse.

Her hevder du også at mor ikke kan begrense samværet. Dette er et av dine første innlegg i denne tråden

Du tar feil. Mor er pliktig til å begrense samværet hvis hun mener at barna er utrygge når de er på samvær hos far. 

Anonymkode: cd183...760

• Liker 2
Skrevet

det kan da vel ikke være så vanskelig og finne noen som passer barna og hvis han viste at han jobbet burde han hatt barna når han faktisk hadde tid til det

barn skal komme først

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med denne setningen da, lam du forklare hva du mener her?

Hun har ikke loven på sin side ift å bare begrense samværet.

Det må jo være et grunnlag. Vi vet ikke helt hva som har skjedd og mor må selvsagt følge med her. Men hun kan ikke begrense samværet etter ferien med påstand om at dette vil være et problem.  Altså må det faktisk skje igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ganske mange som lar barna være alene hele dager når de er 6-8 år gamle, fordi de ikke har noe valg. Jeg tror neppe du får barnevernet til å reagere på det. Jeg ville valgt en annen tilnærming for å få far til å forstå at dette er i tidligste laget. Holde igjen fra samvær, vil bare eskalere konflikten. Be om et møte på familievernkontoret i første omgang. 

Anonymkode: 0aa65...a50

2 uker, hver dag alene i 8-9 timer. Joda, fagfolk vil reagere på dette. Men, det er ikke BV som er riktig instans her. Her er det FVK og evt retten som skal kontaktes 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her hevder du også at mor ikke kan begrense samværet. Dette er et av dine første innlegg i denne tråden

Du tar feil. Mor er pliktig til å begrense samværet hvis hun mener at barna er utrygge når de er på samvær hos far. 

Dersom det er fare for at det skjer igjen må hun varsle far om at samværet begrenses til etter møte med fvk eller lignende. Men ferien er over og far har nå fått beskjed. Da må man gå videre til det evt skjer igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Det må jo være et grunnlag. Vi vet ikke helt hva som har skjedd og mor må selvsagt følge med her. Men hun kan ikke begrense samværet etter ferien med påstand om at dette vil være et problem.  Altså må det faktisk skje igjen. 

Når barna skal tilbake til far, så må mor vite at de er ivaretatt. Er hun ikke sikker på det, så kan hun holde igjen barna jo. 

Så denne setningen din her er direkte feil:

Hun har ikke loven på sin side ift å bare begrense samværet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Dersom det er fare for at det skjer igjen må hun varsle far om at samværet begrenses til etter møte med fvk eller lignende. Men ferien er over og far har nå fått beskjed. Da må man gå videre til det evt skjer igjen.

Far har fått beskjed, han sier at barna lyver ergo, han kan ikke mor stole på. Mor kan ikke gå videre nå, hun må følge nøye på situasjonen  

Uansett, du innrømmer her at mor med loven å hånd kan begrense samvær hvis hun mener at barna potensielt kan havne i en utrygg situasjon hos far? Da lærte du noe på KG i dag, det må du være fornøyd med..? 

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med moren til det andre barnet og informert henne om dette?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagere på her, er oppførselen hans når hin konfrontere han om det. En voksen ansvarlig mann kaller ikke barnemor for stygge ting, og mener sønnen lyver. Da lurer jeg litt på hva annet som skjer der hjemme som man ikke vet om. Han kunne vært ubetenksom og tenke det var greit dem var alene, greit nok. Men reaksjonen hans når du tar det opp, så tenker jeg dette er en mann som burde blitt fulgt opp og veiledet i det og være far. Jeg ville bet om time på familievernskontoret om saken. Jeg har selv barn med en jeg ikke er sammens med lengre, og han oppfører seg ikke sånn. Vi kan samarbeid og prate, og er vi uenig så kaller vi ikke hverandre ting.

Anonymkode: 3e9e7...a44

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke gjort noe nå, du har gitt klar beskjed at dette ikke er greit. Men sakt til ditt barn at han/hun må ringe deg dersom dette skjer igjen, da hadde jeg reist å hentet det.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Far har fått beskjed, han sier at barna lyver ergo, han kan ikke mor stole på. Mor kan ikke gå videre nå, hun må følge nøye på situasjonen  

Uansett, du innrømmer her at mor med loven å hånd kan begrense samvær hvis hun mener at barna potensielt kan havne i en utrygg situasjon hos far? Da lærte du noe på KG i dag, det må du være fornøyd med..? 

Nei, det er ikke det jeg påstår. Det er ikke noe mot kan bestemme ut av løse luften. Hun må ha grunnlag og gå rett vei.

At hun HADDE et grunnlag er ikke det samme som at hun har. Bittelitt jussforståelse, så skjønner du det.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke det jeg påstår. Det er ikke noe mot kan bestemme ut av løse luften. Hun må ha grunnlag og gå rett vei.

Nå leker du dum. Ingenting er tatt ut av løse luften. 

Hvorfor ikke bare innrømme at du tok feil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Rotemor said:

Nei, du tar grundig feil. Mor må kalle inn til mekling. Hun har ikke loven på sin side ift å bare begrense samværet.  De færreste slike saker havner i retten, man finner som regel ut av det innen.  Familierettsadvokater skal hjelpe partnerne å komme til enighet, ikke oppmuntre til krig. Vi vet ikke hva som har skjedd her annet enn at det virker mistenkelig.

Takk for talen om barnevernet. Kjempenyttig. :ironi:

Jeg har vært gjennom dette, og den som har hovedomsorgen må stoppe samvær hvis samvær utsetter barnet for fare. I hi sitt tilfelle er det helt klart at far utøver handlinger som setter barnet i fare og da må mor stoppe samvær til forholdene hos far er rettet opp i. Mitt barn ble utsatt for noe liknende hos sin far og jeg tpk kontakt med barnevernet. De gav klar beskjed om at hvis jeg vurderte forholdene som skadelig for barnet var jeg pliktig til å stoppe samvær. Det gjorde jeg, kalte så inn til megling for å få meglingsattest. Hadde allerede advokat. Far forsto heldigvis at forholdene hos han var uheldig, og endret livet slik at det var tilpasset barnet og etter 4 måneder startet vi opp med vanlig samvær igjen.

Anonymkode: eefe0...9b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (5 minutter siden):

At hun HADDE et grunnlag er ikke det samme som at hun har. Bittelitt jussforståelse, så skjønner du det.

Nå er du bare søt

Utdrag fra hi: 

Jeg konfronterer far om dette og sier at det er veldig uansvarlig. 

Jeg sa kort og enkelt at om dette er tilfelle så skal det ikke gjenta seg igjen og at han burde tenke på barnas sikkerhet.

Hvis han absolutt måtte på jobb og ikke hadde barnevakt så skal han ringe meg.

Burde jeg ta dette videre? Føler meg ikke trygg på å sende barnet dit når jeg hører slikt.

760 her, Jeg klarer ikke å endre skriftstørrelse, men:

Mor føler seg ikke trygg på å sende barna tilbake. Hun trenger ikke å vente på neste situasjon der barna havner i en utrygg situasjon, hun kn allerede nå holde igjen samvær. Hun tar da kontakt med FVK og er mor fortsatt utrygg etter samtale der, så er retten nesten instans. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært gjennom dette, og den som har hovedomsorgen må stoppe samvær hvis samvær utsetter barnet for fare. I hi sitt tilfelle er det helt klart at far utøver handlinger som setter barnet i fare og da må mor stoppe samvær til forholdene hos far er rettet opp i. Mitt barn ble utsatt for noe liknende hos sin far og jeg tpk kontakt med barnevernet. De gav klar beskjed om at hvis jeg vurderte forholdene som skadelig for barnet var jeg pliktig til å stoppe samvær. Det gjorde jeg, kalte så inn til megling for å få meglingsattest. Hadde allerede advokat. Far forsto heldigvis at forholdene hos han var uheldig, og endret livet slik at det var tilpasset barnet og etter 4 måneder startet vi opp med vanlig samvær igjen.

Anonymkode: eefe0...9b4

Akkurat slik er det, mor i denne tråden er pliktig til å stoppe samvær fra og med nå når hun skriver så tydelig i hi at hun nå føler seg utrygg på å sende barnet sitt til far igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

@Rotemor

Bare hyggelig å gi deg ny kunnskap:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei 

Min eks har 2 sønner. Den ene er min og den andre er med en annen dame. Disse guttene er 8 år og 6 år. 

Sønnen min har vært på ferie med far i 2 uker. Da han kom hjem fortalte han at han og broren hadde vært alene hjemme mens far var på jobb. 

Jeg konfronterer far om dette og sier at det er veldig uansvarlig. 
Far går rett i forsvar og sier sønnen min lyver. Han blir sint på meg og vi har en lang diskusjon. Kommer med utsagt som «skal du ringe barnevernet på meg nå?» og «ja du kommer sikkert til å nekte meg å ha gutten.» 

Jeg sa kort og enkelt at om dette er tilfelle så skal det ikke gjenta seg igjen og at han burde tenke på barnas sikkerhet. Storebror er ikke moden nok til å ha ansvar for lillebroren i så mange timer. Hvis han absolutt måtte på jobb og ikke hadde barnevakt så skal han ringe meg. Han ble bare mer sint og kalte meg mye stygt. 
Jeg sa at jeg tror mer på hva gutten sa enn hva far sa. Av tidligere erfaringer er ikke far troverdig og kjent for å legge skyld på andre. Spurte barnet flere ganger om det var sant og ungen ble sint på meg. Fikk dårlig samvittighet ovenfor han. Vi snakker masse om å si sannheten og han er alltid ærlig med meg. 

Burde jeg ta dette videre? Føler meg ikke trygg på å sende barnet dit når jeg hører slikt. 

Anonymkode: b3a5e...b9d

Måtte han stille opp på jobb plutselig eller har han bare planlagt å ta ferien en tid han ikke har barna? 

Anonymkode: 76cf5...ea2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Måtte han stille opp på jobb plutselig eller har han bare planlagt å ta ferien en tid han ikke har barna? 

Anonymkode: 76cf5...ea2

Skjønner hva du spør etter, men egentlig så er det irrelevant. Han har uansett valgt å sette barna i det som mor mener er en utrygg situasjon. Barna skal derfor holdes igjen til mor mener at det er trygt å sende barna til far igjen. Mor må kontakte fvk så fort som mulig, helst i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ba barna ringe ham hver gang mor gjorde dette, så hentet ham dem. Noterte ned når de ringte, og når mor ringte for å etterlyse dem. Hun måtte slutte med det, da han fortalte om dette, ellers hadde hun jo mistet samvær. Barna var ca samme alder som dette 

Anonymkode: ad4e3...ac4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...