Gå til innhold

Far etterlater barna en hel arbeidsdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Min eks har 2 sønner. Den ene er min og den andre er med en annen dame. Disse guttene er 8 år og 6 år. 

Sønnen min har vært på ferie med far i 2 uker. Da han kom hjem fortalte han at han og broren hadde vært alene hjemme mens far var på jobb. 

Jeg konfronterer far om dette og sier at det er veldig uansvarlig. 
Far går rett i forsvar og sier sønnen min lyver. Han blir sint på meg og vi har en lang diskusjon. Kommer med utsagt som «skal du ringe barnevernet på meg nå?» og «ja du kommer sikkert til å nekte meg å ha gutten.» 

Jeg sa kort og enkelt at om dette er tilfelle så skal det ikke gjenta seg igjen og at han burde tenke på barnas sikkerhet. Storebror er ikke moden nok til å ha ansvar for lillebroren i så mange timer. Hvis han absolutt måtte på jobb og ikke hadde barnevakt så skal han ringe meg. Han ble bare mer sint og kalte meg mye stygt. 
Jeg sa at jeg tror mer på hva gutten sa enn hva far sa. Av tidligere erfaringer er ikke far troverdig og kjent for å legge skyld på andre. Spurte barnet flere ganger om det var sant og ungen ble sint på meg. Fikk dårlig samvittighet ovenfor han. Vi snakker masse om å si sannheten og han er alltid ærlig med meg. 

Burde jeg ta dette videre? Føler meg ikke trygg på å sende barnet dit når jeg hører slikt. 

Anonymkode: b3a5e...b9d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså borte en hel arbeidsdag som i 7,5 timer pluss reisevei, eller borte type 3-4 timer? 

Jeg synes begge deler er uansvarlig når barna er så små, men det første tilfellet er alvorlig uansvarlig. Er søskenene knyttet til hverandre? Har du kontakt med moren til det andre barnet? Hva sier hun i så fall?

Jeg synes det kommer an på historikken forøvrig om du skal melde det. 

Anonymkode: 3be2a...4cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt. Ville faktisk begrenset samværet, trenger ikke nødvendigvis ta kontakt med bv men kan være greit om du ønsker veiledning. Ville tatt kontakt med den andre moren. Tror nok ikke barnet lyver fordi hvorfor skulle det lyve om noe sånt 

Anonymkode: 548da...cef

• Liker 2
Skrevet

Ta det videre til hvem eller hva?

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke greit i det hele tatt. Ville faktisk begrenset samværet, trenger ikke nødvendigvis ta kontakt med bv men kan være greit om du ønsker veiledning. Ville tatt kontakt med den andre moren. Tror nok ikke barnet lyver fordi hvorfor skulle det lyve om noe sånt 

Anonymkode: 548da...cef

Man kan ikke bare bestemme alene at man skal «begrense samværet». Selv om dette er totalt uansvarlig så er ikke Pappaer rettsløse.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke bare bestemme alene at man skal «begrense samværet». Selv om dette er totalt uansvarlig så er ikke Pappaer rettsløse.

Jo, mor er faktisk pliktig til dette. Har man hovedomsorgen/ 50-50, så skal man begrense samvær hvis man mener barna behandles på en uforsvarlig måte. Mor må da i tilfellet samtidig ta kontakt med advokat for å gå videre til retten. BV kan ikke endre samværsprosent eller blande seg inn på noe vis, dette må mor ta til retten. 

La oss si at neste uke så skal disse barna igjen til far. Sønn ringer mor og forteller at de igjen er alene. Mor kontakter BV. BV vil da ikke gjøre noenting, de vil råde mor til å selv hente barnet. Det barnevernet kan gjøre er å drive med veiledning hvis det er høyt konfliktnivå mellom foreldre. Men ikke stort mer enn det sålenge den med hovedomsorgen er oppegående. Da er det kun advokat og rettsak som gjelder 

Anonymkode: cd183...760

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener mor at det er uforsvarlig at barna er alene en hel arbeidsdag i 2 uker, så venter ikke hun på mekling hos FVK. Hun henter barna sine, for så å gå videre med dette til retten. Det beste er selvsagt å bli enige sammen. Noe far ikke virker til å ønske. Men ja, stemmer at meklingsattest må fremvises, før dette må til retten 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener mor at det er uforsvarlig at barna er alene en hel arbeidsdag i 2 uker, så venter ikke hun på mekling hos FVK. Hun henter barna sine, for så å gå videre med dette til retten. Det beste er selvsagt å bli enige sammen. Noe far ikke virker til å ønske. Men ja, stemmer at meklingsattest må fremvises, før dette må til retten 

Hun må fortelle far at løsningen ikke er akseptabel og følge opp om det skjer. Og evt hente barna. Men først må det faktisk skje igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (6 minutter siden):

Hun må fortelle far at løsningen ikke er akseptabel og følge opp om det skjer. Og evt hente barna. Men først må det faktisk skje igjen.

Og hvilke steg skal hun følge da? 

AnonymBruker
Skrevet

Du tar dessverre feil. Det er mor som har ansvar for å begrense samvær hvis hun mener det er utrygt for barnet å være der. Å la en 6 og 8 åring være alene en hel arbeidsdag høres ikke bra ut. Men man bør jo ha en form for bevis før man begynner å nekte samvær. Neste gang barna skal til far bør ts be eldste sønn ringe hvis de er alene hjemme. Da kan mor dra dit og få bevis på at dette er sant. 

Anonymkode: 6a352...7df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En 8 og 6 åring kan fint være alene hvis de ønsker det selv. Her jeg bor slutter de fleste i sfo ila 1 klasse. 

Anonymkode: bac91...dc4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En 8 og 6 åring kan fint være alene hvis de ønsker det selv. Her jeg bor slutter de fleste i sfo ila 1 klasse. 

Anonymkode: bac91...dc4

Disse barna du snakker om er alene i et par timer, ikke i 8-9.. Du ser forskjellen?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tar dessverre feil. Det er mor som har ansvar for å begrense samvær hvis hun mener det er utrygt for barnet å være der. Å la en 6 og 8 åring være alene en hel arbeidsdag høres ikke bra ut. Men man bør jo ha en form for bevis før man begynner å nekte samvær. Neste gang barna skal til far bør ts be eldste sønn ringe hvis de er alene hjemme. Da kan mor dra dit og få bevis på at dette er sant. 

Mor er faktisk pliktig til å hente barna såfremt hun mener at de er utrygge. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo akkurat det jeg slriver. Presist.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mor er faktisk pliktig til å hente barna såfremt hun mener at de er utrygge. 

Også? Det er far også hvis barna er utrygge. 

Anonymkode: 97646...568

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også? Det er far også hvis barna er utrygge. 

Anonymkode: 97646...568

I dette innlegget så er det faktisk far som setter barna i denne utrygge situasjonen, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne setningen..?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (8 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg slriver. Presist.

Niks, det var ikke det du skrev. Du skrev:

Hun har ikke loven på sin side ift å bare begrense samværet.

Mor kan faktisk med loven på sin side holde igjen barna, altså begrense samværet, så lenge barna er utrygge. Hun er faktisk pliktig til dette. Men, hun er da også pliktig til å ta dette til retten og at det tas en endelig avgjørelse der, hvis ikke mor og far blir enige på egen hånd. I ts sitt tilfellet så virker ikke det sannsynlig. 

Så nei, absolutt ikke presist det du skrev

• Liker 4
Skrevet
Rotemor skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Niks, det var ikke det du skrev. Du skrev:

Mor kan faktisk med loven på sin side holde igjen barna, altså begrense samværet, så lenge barna er utrygge. Hun er faktisk pliktig til dette. Men, hun er da også pliktig til å ta dette til retten og at det tas en endelig avgjørelse der, hvis ikke mor og far blir enige på egen hånd. I ts sitt tilfellet så virker ikke det sannsynlig. 

Så nei, absolutt ikke presist det du skrev

Jo

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Jo

Hva med denne setningen da, lam du forklare hva du mener her?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte ei i barnevernet pga dette. Barnet var alene på ettermiddag/veldig fordi mora var på jobb. BV tok ikke lett på det for å si det sånn. Det var ei jente på 7 år. 

Her må du hente barnet og fortelle den andre mora om hva som foregår. 

Anonymkode: d7594...4f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...